Román családi portrét és otthonápolásról szóló magyar filmet is díjaztak a Verzión

  • narancs.hu
  • 2024. november 11.

Mikrofilm

Átadták a 21. Verzió Filmfesztivál díjait – a seregszemle azonban még nem ért véget.

A legjobb nemzetközi dokumentumfilm az Apa című román alkotás lett. Lina Vdovîi és Radu Ciorniciuc filmje az erőszak mintázatairól, a traumák továbböröklődéséről szól. Lina, egy moldovai újságírónő videóüzenetet kap Olaszországban dolgozó apjától, amelynek köszönhetően saját múltjával is kénytelen szembenézni. Különdíjban részesült A néma fák, Agnieszka Zwiefka lengyel rendezőnő alkotása. A film egy 16 éves kurd lány, Runa története, akinek édesanyja meghal a lengyel-belarusz határon lévő erdőben.

A legjobb emberi jogi dokumentumfilmet az ötfős Fiatalok zsűrije választotta ki, tagjai a Verzió felhívására jelentkeztek. A győztes a Nincs más föld című alkotás lett, melynek főszereplői Ciszjordániában nap mint nap újragondolják az életüket. A film egy bátor négyfős palesztin-izraeli aktivista csoport munkája. Különdíjat kapott Shiori Ito Fekete doboz című dokuja, mely az újságírónő saját szexuális zaklatásának történetén keresztül a japán MeToo-mozgalmat mutatja be. 

A legjobb magyar dokumentumfilm Az életed nélkülem lett – Rubi Anna filmjére mi is felhívtuk a figyelmet szubjektív ajánlónkban. Az alkotás személyes történeteken keresztül mutatja be, mekkora áldozatvállalást és odaadást követel, ha valaki otthon ápolja fogyatékossággal élő gyermekét. Különdíjat kapott a fesztivál nyitófilmje, a KIX, melyre ugyancsak kitértünk ajánlónkban. A magyar Sráckornak is nevezett alkotás egy fiatal fiúról, Sanyiról szól, aki eleven kisgyerekből válik közellenséggé.

A Doc Future szekcióban első és második filmes alkotók egész estés dokumentumfilmjei versenyeztek. A győztes a Dalok a lassan égő Földről című alkotás lett. Olha Zhurba filmje két éven át az ukrán frontvonalhoz közel rögzített audiovizuális napló Ukrajna elmerüléséről a háború mélységébe, valamint az ukrán társadalomban végbemenő finom változásokról. Különdíjat kapott a Balomania, egy stílusos és mesterien rendezett első film a baloeiros, a brazil hőlégballon építés veszélyes világáról.

Idén először kaptak külön versenyszekciót az LMBTQ+-filmek. A legjobb queer film a Queendom című alkotás lett: egy Oroszországban élő performanszművészt mutat be, aki egyedi, túlvilági jelmezekben lép a közönség elé, és nem fél a határokat feszegetni. A különdíjat a Grand Prize című horvát film nyerte, amely az egyre növekvő zágrábi balroom színteret mutatja be.

A díjátadóval a Verzió nem ért végett: a nyertes filmekkel és különprogramokkal november 13-ig várják az érdeklődőket a budapesti Toldi és Művész moziban, valamint november 17-ig az Adaptérben a fesztivál virtuális valóság programját bemutató Vektor VR kiállítással. A budapesti verzió után pedig november 14-24 között online, a Verziótékában is nézhető majd 41 film, és érkeznek a Vidéki Verzió programjai Kecskeméten, Debrecenben, Szombathelyen, Miskolcon, Pécsett és Szegeden.

A Verzió Fesztivállal lapunk idén is kiemelten foglalkozik. Fesztiválbeharangozónkat ide, a magyar filmekről szóló összefoglalónkat pedig ide kattintva érhetik el. Somlyai Fanni programigazgatóval készült interjúnkat ide kattintva olvashatják, míg a szakmai programokat itt ajánlottuk.

További információk a Verzió honlapján.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.