Román családi portrét és otthonápolásról szóló magyar filmet is díjaztak a Verzión

  • narancs.hu
  • 2024. november 11.

Mikrofilm

Átadták a 21. Verzió Filmfesztivál díjait – a seregszemle azonban még nem ért véget.

A legjobb nemzetközi dokumentumfilm az Apa című román alkotás lett. Lina Vdovîi és Radu Ciorniciuc filmje az erőszak mintázatairól, a traumák továbböröklődéséről szól. Lina, egy moldovai újságírónő videóüzenetet kap Olaszországban dolgozó apjától, amelynek köszönhetően saját múltjával is kénytelen szembenézni. Különdíjban részesült A néma fák, Agnieszka Zwiefka lengyel rendezőnő alkotása. A film egy 16 éves kurd lány, Runa története, akinek édesanyja meghal a lengyel-belarusz határon lévő erdőben.

A legjobb emberi jogi dokumentumfilmet az ötfős Fiatalok zsűrije választotta ki, tagjai a Verzió felhívására jelentkeztek. A győztes a Nincs más föld című alkotás lett, melynek főszereplői Ciszjordániában nap mint nap újragondolják az életüket. A film egy bátor négyfős palesztin-izraeli aktivista csoport munkája. Különdíjat kapott Shiori Ito Fekete doboz című dokuja, mely az újságírónő saját szexuális zaklatásának történetén keresztül a japán MeToo-mozgalmat mutatja be. 

A legjobb magyar dokumentumfilm Az életed nélkülem lett – Rubi Anna filmjére mi is felhívtuk a figyelmet szubjektív ajánlónkban. Az alkotás személyes történeteken keresztül mutatja be, mekkora áldozatvállalást és odaadást követel, ha valaki otthon ápolja fogyatékossággal élő gyermekét. Különdíjat kapott a fesztivál nyitófilmje, a KIX, melyre ugyancsak kitértünk ajánlónkban. A magyar Sráckornak is nevezett alkotás egy fiatal fiúról, Sanyiról szól, aki eleven kisgyerekből válik közellenséggé.

A Doc Future szekcióban első és második filmes alkotók egész estés dokumentumfilmjei versenyeztek. A győztes a Dalok a lassan égő Földről című alkotás lett. Olha Zhurba filmje két éven át az ukrán frontvonalhoz közel rögzített audiovizuális napló Ukrajna elmerüléséről a háború mélységébe, valamint az ukrán társadalomban végbemenő finom változásokról. Különdíjat kapott a Balomania, egy stílusos és mesterien rendezett első film a baloeiros, a brazil hőlégballon építés veszélyes világáról.

Idén először kaptak külön versenyszekciót az LMBTQ+-filmek. A legjobb queer film a Queendom című alkotás lett: egy Oroszországban élő performanszművészt mutat be, aki egyedi, túlvilági jelmezekben lép a közönség elé, és nem fél a határokat feszegetni. A különdíjat a Grand Prize című horvát film nyerte, amely az egyre növekvő zágrábi balroom színteret mutatja be.

A díjátadóval a Verzió nem ért végett: a nyertes filmekkel és különprogramokkal november 13-ig várják az érdeklődőket a budapesti Toldi és Művész moziban, valamint november 17-ig az Adaptérben a fesztivál virtuális valóság programját bemutató Vektor VR kiállítással. A budapesti verzió után pedig november 14-24 között online, a Verziótékában is nézhető majd 41 film, és érkeznek a Vidéki Verzió programjai Kecskeméten, Debrecenben, Szombathelyen, Miskolcon, Pécsett és Szegeden.

A Verzió Fesztivállal lapunk idén is kiemelten foglalkozik. Fesztiválbeharangozónkat ide, a magyar filmekről szóló összefoglalónkat pedig ide kattintva érhetik el. Somlyai Fanni programigazgatóval készült interjúnkat ide kattintva olvashatják, míg a szakmai programokat itt ajánlottuk.

További információk a Verzió honlapján.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.