Román családi portrét és otthonápolásról szóló magyar filmet is díjaztak a Verzión

  • narancs.hu
  • 2024. november 11.

Mikrofilm

Átadták a 21. Verzió Filmfesztivál díjait – a seregszemle azonban még nem ért véget.

A legjobb nemzetközi dokumentumfilm az Apa című román alkotás lett. Lina Vdovîi és Radu Ciorniciuc filmje az erőszak mintázatairól, a traumák továbböröklődéséről szól. Lina, egy moldovai újságírónő videóüzenetet kap Olaszországban dolgozó apjától, amelynek köszönhetően saját múltjával is kénytelen szembenézni. Különdíjban részesült A néma fák, Agnieszka Zwiefka lengyel rendezőnő alkotása. A film egy 16 éves kurd lány, Runa története, akinek édesanyja meghal a lengyel-belarusz határon lévő erdőben.

A legjobb emberi jogi dokumentumfilmet az ötfős Fiatalok zsűrije választotta ki, tagjai a Verzió felhívására jelentkeztek. A győztes a Nincs más föld című alkotás lett, melynek főszereplői Ciszjordániában nap mint nap újragondolják az életüket. A film egy bátor négyfős palesztin-izraeli aktivista csoport munkája. Különdíjat kapott Shiori Ito Fekete doboz című dokuja, mely az újságírónő saját szexuális zaklatásának történetén keresztül a japán MeToo-mozgalmat mutatja be. 

A legjobb magyar dokumentumfilm Az életed nélkülem lett – Rubi Anna filmjére mi is felhívtuk a figyelmet szubjektív ajánlónkban. Az alkotás személyes történeteken keresztül mutatja be, mekkora áldozatvállalást és odaadást követel, ha valaki otthon ápolja fogyatékossággal élő gyermekét. Különdíjat kapott a fesztivál nyitófilmje, a KIX, melyre ugyancsak kitértünk ajánlónkban. A magyar Sráckornak is nevezett alkotás egy fiatal fiúról, Sanyiról szól, aki eleven kisgyerekből válik közellenséggé.

A Doc Future szekcióban első és második filmes alkotók egész estés dokumentumfilmjei versenyeztek. A győztes a Dalok a lassan égő Földről című alkotás lett. Olha Zhurba filmje két éven át az ukrán frontvonalhoz közel rögzített audiovizuális napló Ukrajna elmerüléséről a háború mélységébe, valamint az ukrán társadalomban végbemenő finom változásokról. Különdíjat kapott a Balomania, egy stílusos és mesterien rendezett első film a baloeiros, a brazil hőlégballon építés veszélyes világáról.

Idén először kaptak külön versenyszekciót az LMBTQ+-filmek. A legjobb queer film a Queendom című alkotás lett: egy Oroszországban élő performanszművészt mutat be, aki egyedi, túlvilági jelmezekben lép a közönség elé, és nem fél a határokat feszegetni. A különdíjat a Grand Prize című horvát film nyerte, amely az egyre növekvő zágrábi balroom színteret mutatja be.

A díjátadóval a Verzió nem ért végett: a nyertes filmekkel és különprogramokkal november 13-ig várják az érdeklődőket a budapesti Toldi és Művész moziban, valamint november 17-ig az Adaptérben a fesztivál virtuális valóság programját bemutató Vektor VR kiállítással. A budapesti verzió után pedig november 14-24 között online, a Verziótékában is nézhető majd 41 film, és érkeznek a Vidéki Verzió programjai Kecskeméten, Debrecenben, Szombathelyen, Miskolcon, Pécsett és Szegeden.

A Verzió Fesztivállal lapunk idén is kiemelten foglalkozik. Fesztiválbeharangozónkat ide, a magyar filmekről szóló összefoglalónkat pedig ide kattintva érhetik el. Somlyai Fanni programigazgatóval készült interjúnkat ide kattintva olvashatják, míg a szakmai programokat itt ajánlottuk.

További információk a Verzió honlapján.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.