Olvasói levelek

Küzdelem utca

Magyar Narancs, 2012. január 5.

  • 2012. március 16.

Olvasói levelek

Kedves MaNcs! Tisztelt Kovács Péter! Állandó olvasótok vagyok és nagy örömmel olvastam a bogyiszlói romák helyzetéről szóló cikket. Érintettnek érzem magam, hiszen ott nőttem fel, én is ott jártam iskolába.

Ez a cikk az 1988 óta tartó időszakról ír, de hogy honnan indult a történet és mi történt 1988-ig, talán érdekes lehet. 1958-tól vannak adataim erről, hiszen édesapám, Diófási János ekkor lett a bogyiszlói általános iskola igazgatója és a falu párttitkára, édesanyám tanítónőként és később a művelődési ház vezetőjeként dolgozott.

Honnan indult a falu cigány lakossága az 50-es években?

Számarányuk 10-12 százalék, a falu végén nagyon rossz lakhatási körülmények között éltek alkalmi munkákból. Az írástudók száma 4-5 fő volt a kb. 350 főből. Az 1956-os nagy árvíz után az egész falut újjá kellett építeni. Ezután a falutól 1 km-re egy zárt, 80 házból álló cigánytelepet létesítettek Dankó telep néven - villany és szilárd burkolatú út nélkül.

A falu akkori vezetése közbenjárására a DÉDÁSZ 1967-ben egy "légógyakorlat" keretében egyetlen vasárnap délelőtt kiépítette a villanyhálózatot, amelybe minden ház kérte a bekötését. Ezután egy tervezett téeszútépítést módosítottak úgy - a vezetés ráhatására -, hogy az út a Dankó telepen át vezessen, vagyis az addig ősztől tavaszig csaknem elzárt telep jól megközelíthetővé vált. Az oktatás számomra megdöbbentő adata 1958-ból, hogy 50 tanköteles cigánygyerekből 10 járt iskolába.

A megoldás első lépése a telepen 1958-ban kialakított 1-2. osztály befogadására szolgáló iskolaépület volt, ahol a gyerekek összevont osztályban kezdtek tanulni, felkészítették őket, hogy harmadiktól a falu iskolájában helyt tudjanak állni. Itt mindenki megtanult írni-olvasni, és a beiskolázás 1961-re 100 százalékos lett. Az önként itt dolgozó pedagógus munkáját a falu és az iskola vezetése erkölcsileg és anyagilag is maximálisan elismerte. 1978/79-ben szüntették meg, addigra nem volt szükség rá, mert beérett az 1964-ben alapított és szintén a Dankó telepen működő cigány óvoda munkája. Ebben az óvónő mellett a telepen élő cigány származású dajka kezdetben naponta körbejárta a gyerekekért a telepet. 1966-ig délelőtti óvodaként, 1969-ig időszakonkénti napköziként, majd állandó óvodai napközivel működött. A már említett 1978/79-es tanévre az óvoda teljes mértékben megoldotta az iskola-előkészítést a cigány gyerekek számára. Ezt követően vegyes területi óvodaként működött tovább.

Az óvoda és iskola napközijét kezdetben teljesen térítésmentesen, majd 50 százalékos kedvezménnyel biztosították és tették népszerűvé. A fenti rend nem az elkülönítést célozta meg, hanem a gyerekek bevitelét az óvodába, az iskolába, vagyis éppen az integráció későbbi lehetőségét biztosította. 1978/79-re a cigány gyerekek 80 százaléka évfolyamvesztés nélkül végezte el a 8. osztályt, és legalább 50 százalékuk ha leginkább szakiskolákban is, de továbbtanult.

Ez a falu és ez az iskola semmiben nem különbözött Magyarország többi hasonló méretű zsákfalujától és iskolájától. Édesapámat és az óvodában dajkaként dolgozó Ignácz Katalint állami díjra terjesztették fel 1979-ben (nem kapták meg végül).

Az 1958 és 1988 közötti időszakban a faluban élő cigány emberek többségének rendszeres munkája volt (helyi téesz, paksi atomerőmű építése, tolnai textilgyár), sok nő a háztáji gazdaságban dolgozott, a telepen szinte minden háznál foglalkoztak saját fogyasztásra állattenyésztéssel. A telepen a családok többsége komfortosította a házát, bővítette, és több család a falu belsejébe költözött. A helyi művelődési ház kulturális eseményei között igencsak fontosnak számított a cigány zenekar működése és fellépése (még lemezfelvétel is készült, igazán remek csapat volt).

Szüleim a rendszerváltásig dolgoztak itt, de a "nagy változások" távozásra késztették őket.

Ma erről beszélve, apám régi feljegyzéseit olvasgatva nagyon büszke vagyok rá meg az egész közösségre, akik ezt kigondolták, sokszor kiharcolták, végigcsinálták. Felfogásuk, hozzáállásuk számomra etalon.

Köszönöm még egyszer a cikket!

Üdvözlettel:

Dr. Diófási Erika volt bogyiszlói lakos

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."