Január 20-án az egyik multi áruház előterében ajánlották az utolsó, Magyarországon maradt, mosópor és más háztartási vegyszer gyártójának termékeit. Kérdésemre, miért nem a magyar üzletláncban hozzák forgalomba az utolsó mohikán termékeit, azt mondták, hogy jelentkezésükre olyan teljesíthetetlen anyagi feltételeket támasztottak, amelyek meghaladják lehetőségeiket, ezért örömmel élnek a multi cég felajánlásával és ott ajánlják a hazai fogyasztók figyelmébe termékeiket.
Még aznap betértem a magyar üzletlánc egyik fényes üzletébe, ahol a kitett tábla szerint 260 forintért fogadták el az ügyfelek euróját, bizonyítva, hogy a karvalytőke országaiból érkező turisták itt viszont kemény fogadtatásra találnak. Ugyanaznap az előbb idézett multinál 308 forintot számítottak az euróért.
Egyébként csak hasznunkra válhat, ha hazánk termékeit a világgal is megismertetik, de remélhetően a híressé vált, karikás ostoros csikóst ábrázoló fűszeres zacskót nem küldik leendő londoni üzleteikbe is Made in England felirattal. Annak idején az Élet és Irodalomban hozzátették, még jó, hogy nem rovásírással írták az angol szöveget.
Sajnos a magyar lánc működése távol áll attól az idealizált képtől, amit az elnök úr oly nagy meggyőződéssel hirdet. A balliberális bűnökkel szemben az ország érdekeit védő hazafi ars poeticája erősen emlékeztet politikai eszményképének gyakorlatára: keserű pirula nemzeti színű ostyában.
Kard Aladár