Olvasói levelek 2021/44.

  • 2021. november 3.

Olvasói levelek

A szerk: Készpénz és ígéret, Magyar Narancs, 2021. október 21.

Szerkesztőségi cikkük a lebonyolított előválasztás másnapján leírja az örömteli helyzetet, és kiemeli – szerintem meglehetősen egyoldalúan – az ehhez vezető legfontosabb tényezőket. A korábbiakban mindig alapos elemzésekhez most néhány megjegyzést szeretnék fűzni.

Azt írják, hogy az ellenzéki pártok a 2018-as országos „választási kudarc után ekkorra belátták: demokratikus úton csakis teljes összefogással váltható le Orbán és rendszere, másrészt a vágyott sikerhez szélesíteni kell a szavazóbázist azzal, hogy megkísérlik maguk mellé állítani a politizálni hajlandó rendszer­kritikus civileket”. A mondat első részéhez annyit tennék hozzá, hogy kissé sokára született meg ez a belátás, kellett ehhez 8 év és 3, kétharmados szavazataránnyal elvesztett választás. (A Fideszre és a Jobbikra leadott szavazatok az összes érvényes szavazat 65-70 százalékát tették ki!) A kudarc ráadásul előre látható volt, hiszen 2014-ben a baloldal fő célja Bajnai, 2018-ban az Együtt (és a Momentum) háttérbe szorítása volt. Az események leírásával, a következményekkel számtalan cikk foglalkozott, a Narancsban például a 2014-es tanulságokat Hamza Gábor kétrészes cikke elemezte. (Össze, borulás! 2017. június 22. és Roncsderbi, június 29.) A 2018-as választást megelőzően pedig a Narancs is hírt adott az MSZP és a DK megállapodásáról, mely során a felek nem zárkóztak el attól, „hogy másokat is bevonjanak az egyéni körzetben történő együttműködésbe. Ez­alatt az Együttet, a Momentumot és az LMP-t értették”. Ez a „nem zárkóznak el” úgy valósult meg, hogy visszalépett 20 Együtt- és 12 momentumos jelölt, cserébe 2 együttes és 0 momentumos kapott támogatást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.