Olvasói levelek

  • .
  • 2010. január 21.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. december 17., 2010.
január 14.

Kertesi Gábor azt a hamis látszatot kelti, mintha olvasói levelemben "a" cigányokról írtam volna. Írásom az olaszliszkai mélyszegénységben élő, illetve hozzájuk hasonló helyzetű cigányokról, és nem "a" cigányokról szól. Nyilván minden ember más, de bizonyos jelenségek az elesett (cigány és nem cigány) emberek körében jellegzetesek. Hiszen minden társadalmi rétegnek és csoportnak vannak szociokulturális tulajdonságai. Ezek egy része az érintettek szociális helyzetéből adódik, más dolgokra viszont az adhat magyarázatot, hogy az érintettek meghatározott, adott esetben rossz kulturális mintát követnek. Amikor a hírekben az szerepel, hogy faluhelyen "két népesebb család" összeverekedett, vagy a beteghez érkező mentősöket a helyszínen tartózkodó rokonság megverte, nem csak a rasszista olvasó gondolja azt, hogy aligha a magyarországi német népcsoport néhány renitens tagjáról van szó. Ebből azonban még nem következik, hogy aki ilyenkor elsősorban cigányokra asszociál, az rasszista, és minden cigányról feltételezi a renitens viselkedést.

Téves az ilyen ügyeket úgy beállítani, mintha az érintettek viselkedését pusztán siralmas anyagi helyzetük motiválná. Igaz, hogy az elesetteket etnikai hovatartozásuktól függetlenül jellemeznek közös szociokulturális vonások. De az is igaz, hogy ha az elesettek egyik része a cigányság köreihez tartozik, akkor őket még olyan vonások is jellemezhetik, melyek csak a cigány társadalomban hagyományozódtak tovább. Erről Romano Rácz Sándor nagyon meggyőzően írt a könyvében. A cigányságnak az elesett, a maga erejéből ma már önmagán szinte segíteni képtelen része esetében ugyanis kulturális problémáról is szó van. Ezt egy évvel korábban már Bíró András is megfogalmazta, és kiérdemelte vele a méltánytalan, ostoba "kultúrrasszista" jelzőt. Politikailag kontraproduktív nem szembenézni a kiábrándító valósággal, mert átengedjük a terepet azoknak, akik ezt a valóságot rasszista nézőpontból írják le.

Kertesi szerint a tipikus cigányt azzal jellemzem, hogy a pénzhez jutás érdekében felajánlja kocsmázás közben a lányát. Ha nem prekoncepcióból indulna ki, akkor képes lenne megérteni, hogy nem erre adtam példát. Nem az előbbi esetet tekintettem "tipikusnak", hanem azt, ami utána következett: az ezt követő, cigányok közt kitört verekedés abban a pillanatban rendőrveréssé változott, amint a feleket szét akarták választani. Megtámadott és támadó közös erővel esett neki a békéltető rendőröknek. Ezt a jelenséget kívántam példának felhozni arra, hogy bizonyos esetekben a cigányok közt igenis van összetartás a nem cigányokkal szemben. Ez egyébként teljesen érthető, csak éppen ne tegyünk úgy, mintha az elnyomottról csak rájuk nézve pozitív dolgokat lehetne leírni. Olyan ez, mint amikor Solt Ágnes legutóbbi, a cigányok mélyszegénységét feldolgozó tanulmányának azt a tételét, hogy a mélyszegénységben élők irigyek egymásra és visszahúzzák egymást a nyomorba, egyes jogvédők irreálisnak tartják. Ezzel szemben csekély pszichológiai ismeretekkel rendelkező ember is tudja, hogy az lenne a furcsa, ha ez másképp lenne.

Kertesi szót sem veszteget arra, ami cikkem mondanivalója: a részben mélyszegénységben élő falusi cigányok nemcsak vagyoni helyzetük, hanem sajátos kultúrájuk miatt is integrálhatatlanok a többségi társadalomba. Szerencsére vannak csekély számban kivételek, amikor az integráció (elsősorban az integrálók nyitottsága és előrelátása miatt) sikeres lehetett, de csak azért, mert az integrálandók elfogadták a többségi társadalom legfontosabb normáit. Azt még a budapesti újságolvasó is sejti, hogy a Taktaköz vagy a Cserehát falvaira, "zd környékére, és még sok más helyre nem ez a jellemző.

Azzal, hogy az elesettségből és a cigány hagyományokból keletkező, az érintett cigányságot (és egyáltalán nem minden cigányt) jellemző problémákra rámutatunk, valójában rajtuk segítünk. Ha tudjuk, hogy milyen beidegződésekre kell számítani a támogatásra szorulók körében, akkor jobb támogatási programok készülhetnek. Az olyan elesettek számára, akik szegénységük miatt nem tudnak a pénzzel bánni (pénz híján hogy is tanulhatták meg), akik hagyományaik következtében az idővel is más viszonyban vannak, mint azok, akik már alkalmazkodtak a munka világához (illetve nem estek ki immár nemzedékeken keresztül ebből a világból), akik között inkább gyakori, hogy nem nézik jó szemmel a feleségek munkavállalását vagy vállalkozását (erről roma támogatási programokban részt vett kisvállalkozás-fejlesztők tudnak beszélni), ott nem elég pusztán pénzt adni, nem elég pusztán felszántani számukra a földet és vetőmagot adni. Mert az elesett helyzetben élők cigányok között tényleg csak kevesen képesek beosztani (és szembeszegülni férjükkel, amikor az nem élelmiszerre költ, hanem kocsmába megy), tényleg csak kevesen képesek elkezdeni maguktól gazdálkodni stb. (És bizony, a tömeges indulatkitörések is valószínűbbek.) De anélkül, hogy mindezzel ne néznénk szembe, nem is lehet minderre megoldást találni.

Ma azért is jutottunk el odáig, hogy romaügyben a közbeszédet nem a jogegyenlőség hívei, hanem a rasszisták uralják, mert a jogegyenlőség híveinek jelentős részét az vezérli, hogy az elnyomottakról nem szabad negatívumokat mondani, mert az ember (és különösen az elnyomott): jó! Ez adott világnézet metafizikai szintjén igaz lehet, de csak ott. A valóságban éppen az emberben levő rosszal kell megküzdeni, és a mélyszegénységben élők, ezen belül a mélyszegénységben élő cigányságban ebből is van elég ahhoz, hogy megnehezítse a segítésüket. Attól, hogy a rosszat a cigányságról a nyilvánosság előtt ma csak a szélsőjobb és a rasszisták fogalmazzák meg nyíltan vagy sandán, a jogegyenlőség hívei önként lemondtak a hitelességükről, és átadták a szót a halálos ellenségeiknek.

Ungváry Krisztián

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.