Buchmüller Péter

„A Nemzetvezető iránti hűséggel”

Szemák Jenő volt kúriai elnökről és arról, hogy helye van-e portréjának a Kúria falain

Tavaly novemberben a Kúria döntése nyomán visszakerült arcképe a Kúria folyosójára, a korábbi elnökök csarnokába. A kép hiányát mindaddig ez a szöveg indokolta: „Dr. Szemák Jenő volt kúriai elnök arcképét a vészterhes időkben vállalt szerepe miatt nem állítjuk ki.” Most a kép mellé ez a magyarázat került: „Dr. Szemák Jenő a nyilas hatalomátvételt követő alkotmányellenes kinevezését kényszerű szükség nélkül fogadta el. A Kúria kitelepítését Sopronba fenyegetést alkalmazva támogatta.”

De ki volt Szemák Jenő, és védhető-e a Kúria döntése arcképének kihelyezéséről?

A pályakép

Szemák Jenő 1887-ben született Nagyszebenben, már édesapja is törvényszéki bíró volt. Tanulmányait a városi állami főgimnázium után a máramarosszigeti jogakadémián folytatta, majd 1909-ben Kolozsváron szerzett jogi diplomát. 1915-ben Máramarosszigeten lett az ügyvédi kamara tagja, és ott is nyitotta meg irodáját. Egy év múlva a város rendőrkapitány-helyettesévé nevezték ki, az első világháború után a máramarosszigeti jogakadémián oktatott. 1921-ben perbe fogták, a vád a román állam elleni összeesküvés volt. Nyolc hónap fogság után felmentették, de Románia területéről kitiltották, ezért Budapestre költözött, ahol 1925-ben a büntető törvényszéken tanácselnöki posztot kapott. Emiatt sok kritika érte a kortárs kollégák részéről, főleg azoktól, akik nála jóval hosszabb szolgálati múlttal hiába várták a kinevezésüket. Általános vélemény volt, hogy a korszak kinevezéseinél a politikai kapcsolatok többet nyomtak a latban a szolgálati éveknél és a szaktudásnál. (A Nemzetgyűlésben Szilágyi Lajos képviselő név szerint kiemelte Szemák Jenő esetét, és a Bethlen István miniszterelnökkel fenntartott jó viszonyát említette lehetséges tényezőként, akinek korábban Szemák a jogtanácsosa volt.) 1934-ben ítélőtáblai tanácselnök, 1938-ban a budapesti törvényszék másodelnöke, végül 1939-ben a törvényszék elnöke lett 1944-es kúriai elnöki kinevezéséig. A háború után Németországba menekült a várható felelősségre vonás elől. Eleinte Salzburgban élt, és aktív tagja volt a magyar emigráció szélsőjobboldali részének, végül az Egyesült Államokban telepedett le, de Ausztriában hunyt el 1971-ben. A magyar kormány 1945 után sikertelenül igyekezett elérni kiadatását, végül 1948-ban a Budapesti Népbíróság távollétében 15 év fegyházra ítélte háborús bűntett vádjával.

A Horthy-korszak egészére jellemző antiszemita politika, amelynek az 1920-ban elfogadott numerus clausus jogi keretet is biztosított, a bírói kar összetételén is érzékelhető. A korszakra általánosságban jellemző volt, hogy az állami hivatalok pozícióit zömmel keresztény jogászok töltötték be. Az izraelita vallású bírók 1920-as 72 fős létszáma 1930-ra 32-re apadt. Ennek ellenére a hazai szélsőjobb a bírói karban tapasztalható zsidó térfoglalásról beszélt, mely állapotot az 1939. május 5-én elfogadott IV. törvénycikk (a második zsidótörvény) vonatkozó 5. paragrafusa volt hivatott megszüntetni. A törvénycikk gyakorlatilag teljesen kizárta a zsidónak tekintett állampolgárokat a teljes közigazgatásból, így az összes ilyen bírót is, akiket 1940. január 1-jei hatállyal kényszernyugdíjaztak. Noha voltak tiltakozó hangok, érdemi ellenállás nem volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."