El a kezekkel a családtól!

Publicisztika

Válókeresetet adott be Tőkés László ellen felesége, Joó Edith, aki nemcsak kilátástalan jövőjét és jelenét, de közös múltjukat is visszaköveteli férjétől, a temesvári forradalom hősétől, az erdélyi magyar politika egyik főszereplőjétől. A válófélben lévő asszony azzal vádolja Tőkést, hogy az eltelt húsz év alatt többször "meggyalázta", annak ellenére, hogy 1989-ben, várandósan, és az azóta eltelt évtizedek alatt is végig kitartott mellette. Miközben Tőkés külföldön építi karrierjét, addig - állítja hátrahagyott társa - családja egzisztenciális szempontból is nehéz helyzetben, folyamatos elszámoltatás mellett, magányosan, elszigetelve él Romániában.

Válókeresetet adott be Tőkés László ellen felesége, Joó Edith, aki nemcsak kilátástalan jövőjét és jelenét, de közös múltjukat is visszaköveteli férjétől, a temesvári forradalom hősétől, az erdélyi magyar politika egyik főszereplőjétől. A válófélben lévő asszony azzal vádolja Tőkést, hogy az eltelt húsz év alatt többször "meggyalázta", annak ellenére, hogy 1989-ben, várandósan, és az azóta eltelt évtizedek alatt is végig kitartott mellette. Miközben Tőkés külföldön építi karrierjét, addig - állítja hátrahagyott társa - családja egzisztenciális szempontból is nehéz helyzetben, folyamatos elszámoltatás mellett, magányosan, elszigetelve él Romániában.

Tőkés László nem a válóper tényétől lesz kevésbé hiteles forradalmár és politikai főszereplő. A hűtlenséggel, családon belüli erőszakkal megvádolt férj hűtlensége és családon belüli (fizikai és pszichikai) erőszakossága magánügy, nem tartozik másra, mint a váló felekre és a válásban döntést hozó bíróra. (Már amennyiben a családon belüli erőszak - történjék az bármilyen rendű és rangú családban - magánügy lehet még Európában.) Tőkés László EP-képviselő azért veszít hiteléből, mert eddig gyökeresen mást mondott és mond, mint ahogyan ez a válás zajlik. Olyan politikusra vetül az erőszak vádja, akit 1990-ben Nobel-békedíjra jelöltek. Olyan ember kényszerül a többrendbeli hűtlenség gyanújával szembenézni, aki 1999-ben Hűség-díjat kapott; aki úgy indított önálló politikai mozgalmat Erdélyben, hogy a népességfogyás megállítását, a családvédelmet, a keresztényi összefogást és összetartozást tartotta programja üdvözítő alapjának. Aki úgy nyert EP-mandátumot, hogy a Keresztény Európát! program elindítását kezdeményezte, és nem győzte kárhoztatni a szekularizált Nyugat-Európát számos bűnéért. Aki brüsszeli karrierjét a "keresztény értékrend" "újrahonosítására" építette fel. Aki még most is a "család szentségére" való hivatkozással tagad meg minden választ otthon viselt dolgairól.

A keresztény értékrendbe a méltányos, az emberi méltóságot tiszteletben tartó válás bizonnyal beleilleszthető. Az immár egy éve tartó, kisebb-nagyobb nyilvánosságot kapó családi konfliktus azonban súlyos vádakkal terhes. A Tőkés ellen beadott kereset az emberi méltóság csorbulásáról, keresztényietlen elbánásról, hétköznapi erőszakról szól. Nemcsak magát Tőkést diszkreditálja, de látni engedi azt a képmutatást és mindazt a hazugságot is, ami a "tradicionális", "keresztény" családot hamis fényben eszményítő, tekintélyuralmi, az egyént és magánéleti választásait korlátozó politikai beszéd sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.