Épül, szépül, szépen leépül

Publicisztika

Amikor a Fidesz-KDNP tavaly nyáron megteremtette annak a jogi lehetőségét, hogy bármikor bárkit indoklás nélkül visszahívhasson az amúgy is megtizedelt közalapítványok kuratóriumaiból, tehát felszámolt mindenfajta, a közalapítványi forma lényegéhez tartozó szakmai, civil autonómiát, már lehetett tudni, hogy ez lesz. Mi is megírtuk hónapokkal az események előtt, hogy Haraszti György és Szita Szabolcs veszik majd át a Holokauszt Emlékközpont irányítását (mint kiderült, egyikük kuratóriumi elnökként, a másik megbízott igazgatóként) - ebből is látszik, mennyire nyílt és pártpolitika-mentes volt a verseny. Nota bene: nem volt szerencsés döntés 2003-ban sem pártpolitikust, Székely Gábor egykori szabad demokrata főpolgármester-helyettest megtenni a kuratórium elnökének, és bizonyára vitatható volt Harsányi László igazgatói kinevezése is bő két éve, egyenesen az NKA éléről. Viszont Harsányi nem bizonyult rossz menedzsernek, a látogatók száma nőtt, a ház, amivel alapítása óta súlyos működési gondok voltak, némiképp megélénkült. Semmi nem indokolta tehát, hogy ne várják meg szerződésének jövőre esedékes lejártát a - kiállítás átalakítására, Fidesz-kompatibilissé tételére is megrendelést benyújtó - Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által kurátorrá tett talpnyalók.

Első ülésén úgy döntött ez a kuratórium, hogy nem szükséges sem felvételt készíteni, sem jegyzőkönyvet vezetni majdani összeröffenéseikről. Ez azért mulatságos, mert a közalapítványok átalakításának ideológiai vezérfonala (mint az összes központosító intézkedésnek) az átláthatóság igénye volt. A munkaértekezletek szüneteltek, elkezdődtek viszont a leszámolások, hiszen Szitát Harsányi annak idején - tegyük hozzá: tényleg vitatható döntéssel - elbocsátotta.

Először ment Molnár Judit történész, szakmai tanácsadó, az állandó kiállítás tulajdonképpeni megalkotója, aztán Pécsi Katalin, a kulturális és alternatív pedagógiai programok vezetője, vele számos kulturális program, romaprogram, toleranciaprogram, szóval csupa olyan kacatok, amikre a Nemzeti Együttműködés Rendszerének semmi szüksége. Vizi Éva, az áldozatok nevét feltáró kutatócsoport vezetője is ment nyolc év munka után; jelenleg nem történik ezen a részlegen semmi, ugyanis rajta kívül senki nem ismeri a munkametódust, aminek továbbadására távozása előtt elfelejtették felkérni. Sürgős volt a dolog, mert, ahogy Szita mondta, a kutatás lesz a legfontosabb mostantól.

Haraszti a kinevezésekor azt nyilatkozta, hogy nem lesz "értelmetlen racionalizálás", és legalább félig igazat mondott. Racionalizálásról valóban nincs szó, hiszen a nyilván hatalmasra növekedett informatikai munkákra a meglévő mellé egy további külső szerződést is kötött már a vezetés. Mindenki tudni véli, ki lesz a következő megbízhatatlan, kialakultak tehát az újabban ideálisnak tekintett munkafeltételek: a munkatársak félnek és paríroznak. Mondhatnánk, hogy nem történt semmi különös, íme egy újabb kitakarított közintézmény, amelyik mostantól szintén nem töltheti be funkcióját. A Holokauszt Emlékközpont felállításáról a Fidesz döntött előző kormányzása legvégén, így rombolásuk immár saját alkotásaikat sem kíméli, azt a nagyon keveset sem, amire akár büszkék is lehetnének. Innen már csak egy lépés, hogy az új vezetés Gál államtitkár fent említett kérésének engedelmeskedve történelmet is hamisítson az állandó kiállítás minisztériumból vezérelt átalakításával.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.