Faragó-Szabó István: Mit tolerál az egyetem? (Válasz Garai Tamásnak)

  • Faragó-Szabó István
  • 2005. március 31.

Publicisztika

Kicsit uncsi már az egész, még csak lerágott csontnak sem nevezném, de úgy látszik, van mit nyámmogni rajta. Bácsfi elérte, amit akart: még mindig...

Ügyében megszólalt Komoróczy Géza professzor (megszólalásának lényege nem a fegyelmi döntés tartalmára vonatkozott) és két publicista nagyágyú is hallatta hangját: TGM és Váncsa István. Utóbbiak nagyjából azonos oldalról homlokegyenest ellenkezõ következtetésre jutot-tak. Váncsa szerint a némbert ki kellene penderíteni - de úgy, hogy ne csak az egyetemrõl repüljön. TGM viszont azt javasolta az általa egyébként "megtûrten" (?) jobb-oldalinak minõsített diákoknak és tanáraiknak, hogy tiltakozzanak a fegyelmi bizottság döntése ellen. A két szélsõség közt a vízválasztót a Weimar-effektus jelenti.

H

Garai Tamás úgy tesz, mintha nem ismerné a két publicista megnyilvánulásait. Ez baj. Ha viszont tényleg nem ismeri õket, az már hiba. Szösszenetét mégiscsak elõnyösen különbözteti meg elõdjei szabadon szárnyaló fantáziálásaitól, hogy legalább a tények egy részével tisztában van. Ezért érdemes reagálni rá.

Két fontos megállapítást tesz. Az egyik szerint Bácsfi ellen koncepciós per folyt az egyetemen. Sejte-téseknél és célozgatásoknál többet, igazi érvet nem kínál megállapítása alátámasztására, csak egy szellemes kontraindukciót: ha valaki a nádi récék kiirtására szólítaná fel az embereket, és ezzel szabálysértést követne el, hangja nem hallatszana fel a fegyelmi bizottság tagjainak füléig. Csakhogy példázata sántít. Ezen a ponton mégiscsak eltévedt a tények ritkás erdejében. Ugyanis e testület nem bíróság, nem maga állapítja meg a fegyelmi el-járás alapjául szolgáló tényeket, viszont mérlegelnie kell a szabálysértés elkövetéséért járó büntetést (ami jelen esetben nem megvetendõ). Nézzünk talán egy másik példát, ami talán inkább összhangba hozható az alaphelyzettel. Ha valaki egyetemi hallgatóként totál részegen vezet, rommá töri a kölcsönkapott autót, továbbá, ha ezért mondjuk felfüggesztett börtön-büntetést kap vagy meghatározott idõre elzárják, bizton számíthat rá, hogy esete a fegyelmi bizottság elé kerül (mármint ha ez a körülmény nyilvánosságot lát). De ha például apuka/anyuka/nagybácsi elintézi, hogy eltussolják az ügyet (ismerünk ugye ilyesmit), hiába is részünkrõl a körülmények ismerete, nincs miért fegyelmit sózni a nyakába. Bizony, bizony, ha nincs szabálysértés és érte kirótt bünti, Bácsfi ma is egyetemi polgár.

Látszólag a koncepciós per vádját támasztja alá az a két tárgyalás közti "elvi" különbség, amit Garai Tamás felfedezni vél. Ki kell ábrándítanom. Az elsõ tárgyaláson nem az volt a kellemetlen, hogy ügyvéddel, méghozzá a Helsinki Bizottság ügyvédjével jelent meg B. D. Valami ilyesfélére - ha nem is egy eladdig jónevû cég közremûködésére - mindenképp lehetett számítani. Kínos az volt - ennek zavarát érzékeli teljes joggal a szerzõ -, hogy a fegyelmi megkezdéséig nem érkezett az egyetem megkeresésére válasz a Bácsfit késõbb elítélõ bíróságtól. Viszont utolsó nap lévén, a fegyelmit le kellett folytatnunk, és bizony kifejezetten kapóra jött, hogy a Némberin ügyvédje elérte: függesszük fel az eljárást, nem tudva, hogy ezáltal megteremti egy majdani, immár eredményre vezetõ tárgyalás lehetõségét.

Nézzük most Garai másik megállapítását, amit persze helyesebb lenne egy zsigerbõl jövõ óhaj kife-jezõdésének nevezni. Kezdjük azzal, hogy megszemélyesíti az egyetemet, azt kívánva, hogy kiálljon a közvélemény elé a nyilas nézeteket elítélõ nyilatkozattal. Ebben egy olyan, ki nem mondott elvárást juttat kifejezésre, ami nem teljesül és reményeim szerint soha nem is lesz tel-jesíthetõ: az "egyetem" - bármeny-nyire szeretné is ezt a szerzõ - nem egységes semmilyen tekintetben, különösen nem a világnézetek tolerálása s még kevésbé jogi tolerálása tekintetében. Hadd tisztázzuk rögvest, mielõtt valamiféle pusmogás és célozgatás indulna a tárgyban: jómagam valóban "undorodom" a nyilasok nézeteitõl és ezeket bármilyen választékosan vagy akár kriptoformában megjelenítõ szellemi rokonaiktól, mi több, e kifejezést - épp érzelmi felhangjai révén - nem is tartom elégségesnek e viszony kifejezésére. Egy állami intézmény azonban - és ebben az egyben egyet kell értenem TGM-mel - csak semleges lehet tanárai és diákjai világ-nézete irányában. Nem is igazán értem, mit kíván Garai Tamás. Állítsunk talán világnézeti komisszárokat a (már amúgy se létezõ) felvételi bizottságokba, elkerülendõ a hasonló figurák bejutását az egyetemre? Az "egyetem" nevelõ intézet is. De nem átnevelõ intézet. Hallgatóit felnõtt embereknek tekinti, akiket tanárai többnyire személyes elhivatottságból, a racionális és alkalmasint az érzelmi meggyõzés eszközeivel oktatják. Mi mást tehetnének?

A legszebb az egészben az, hogy Garai szemmel láthatóan valami olyasmire ácsingózik, amit meg-kapott: Bácsfi Diana eltávolítására. Mélységesen fájlalja viszont, hogy ezt nem egy a 60-as évek KISZ-gyûléseire emlékeztetõ világnézeti vizsgálatot követõen kapta meg. Apropó, ha már a 60-as éveknél tartunk. A cikk írója gyengéden ironizál az egyetem elbocsátó szép üzenetén, ami lehetõvé teszi B. D. számára tanulmányai folytatását a két év elmúltán. A SZDSZ egyik jelenlegi prominens képviselõje a 60-as években erõteljes szimpátiákat táplált egy távol-keleti népvezér emberellenes szemlélete iránt. Az egyetem vezetése (és nem az egyetem) akkor és ebben egységesnek bizonyult: nézetei miatt kirúgta az intézménybõl. Tudomásom szerint mindmáig nem szerezte meg diplomáját. Nem egyszerûen hiba, sokkal több: bûn lenne számon kérni rajta egykori nézeteit.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.