Faragó-Szabó István: Mit tolerál az egyetem? (Válasz Garai Tamásnak)

  • Faragó-Szabó István
  • 2005. március 31.

Publicisztika

Kicsit uncsi már az egész, még csak lerágott csontnak sem nevezném, de úgy látszik, van mit nyámmogni rajta. Bácsfi elérte, amit akart: még mindig...

Ügyében megszólalt Komoróczy Géza professzor (megszólalásának lényege nem a fegyelmi döntés tartalmára vonatkozott) és két publicista nagyágyú is hallatta hangját: TGM és Váncsa István. Utóbbiak nagyjából azonos oldalról homlokegyenest ellenkezõ következtetésre jutot-tak. Váncsa szerint a némbert ki kellene penderíteni - de úgy, hogy ne csak az egyetemrõl repüljön. TGM viszont azt javasolta az általa egyébként "megtûrten" (?) jobb-oldalinak minõsített diákoknak és tanáraiknak, hogy tiltakozzanak a fegyelmi bizottság döntése ellen. A két szélsõség közt a vízválasztót a Weimar-effektus jelenti.

H

Garai Tamás úgy tesz, mintha nem ismerné a két publicista megnyilvánulásait. Ez baj. Ha viszont tényleg nem ismeri õket, az már hiba. Szösszenetét mégiscsak elõnyösen különbözteti meg elõdjei szabadon szárnyaló fantáziálásaitól, hogy legalább a tények egy részével tisztában van. Ezért érdemes reagálni rá.

Két fontos megállapítást tesz. Az egyik szerint Bácsfi ellen koncepciós per folyt az egyetemen. Sejte-téseknél és célozgatásoknál többet, igazi érvet nem kínál megállapítása alátámasztására, csak egy szellemes kontraindukciót: ha valaki a nádi récék kiirtására szólítaná fel az embereket, és ezzel szabálysértést követne el, hangja nem hallatszana fel a fegyelmi bizottság tagjainak füléig. Csakhogy példázata sántít. Ezen a ponton mégiscsak eltévedt a tények ritkás erdejében. Ugyanis e testület nem bíróság, nem maga állapítja meg a fegyelmi el-járás alapjául szolgáló tényeket, viszont mérlegelnie kell a szabálysértés elkövetéséért járó büntetést (ami jelen esetben nem megvetendõ). Nézzünk talán egy másik példát, ami talán inkább összhangba hozható az alaphelyzettel. Ha valaki egyetemi hallgatóként totál részegen vezet, rommá töri a kölcsönkapott autót, továbbá, ha ezért mondjuk felfüggesztett börtön-büntetést kap vagy meghatározott idõre elzárják, bizton számíthat rá, hogy esete a fegyelmi bizottság elé kerül (mármint ha ez a körülmény nyilvánosságot lát). De ha például apuka/anyuka/nagybácsi elintézi, hogy eltussolják az ügyet (ismerünk ugye ilyesmit), hiába is részünkrõl a körülmények ismerete, nincs miért fegyelmit sózni a nyakába. Bizony, bizony, ha nincs szabálysértés és érte kirótt bünti, Bácsfi ma is egyetemi polgár.

Látszólag a koncepciós per vádját támasztja alá az a két tárgyalás közti "elvi" különbség, amit Garai Tamás felfedezni vél. Ki kell ábrándítanom. Az elsõ tárgyaláson nem az volt a kellemetlen, hogy ügyvéddel, méghozzá a Helsinki Bizottság ügyvédjével jelent meg B. D. Valami ilyesfélére - ha nem is egy eladdig jónevû cég közremûködésére - mindenképp lehetett számítani. Kínos az volt - ennek zavarát érzékeli teljes joggal a szerzõ -, hogy a fegyelmi megkezdéséig nem érkezett az egyetem megkeresésére válasz a Bácsfit késõbb elítélõ bíróságtól. Viszont utolsó nap lévén, a fegyelmit le kellett folytatnunk, és bizony kifejezetten kapóra jött, hogy a Némberin ügyvédje elérte: függesszük fel az eljárást, nem tudva, hogy ezáltal megteremti egy majdani, immár eredményre vezetõ tárgyalás lehetõségét.

Nézzük most Garai másik megállapítását, amit persze helyesebb lenne egy zsigerbõl jövõ óhaj kife-jezõdésének nevezni. Kezdjük azzal, hogy megszemélyesíti az egyetemet, azt kívánva, hogy kiálljon a közvélemény elé a nyilas nézeteket elítélõ nyilatkozattal. Ebben egy olyan, ki nem mondott elvárást juttat kifejezésre, ami nem teljesül és reményeim szerint soha nem is lesz tel-jesíthetõ: az "egyetem" - bármeny-nyire szeretné is ezt a szerzõ - nem egységes semmilyen tekintetben, különösen nem a világnézetek tolerálása s még kevésbé jogi tolerálása tekintetében. Hadd tisztázzuk rögvest, mielõtt valamiféle pusmogás és célozgatás indulna a tárgyban: jómagam valóban "undorodom" a nyilasok nézeteitõl és ezeket bármilyen választékosan vagy akár kriptoformában megjelenítõ szellemi rokonaiktól, mi több, e kifejezést - épp érzelmi felhangjai révén - nem is tartom elégségesnek e viszony kifejezésére. Egy állami intézmény azonban - és ebben az egyben egyet kell értenem TGM-mel - csak semleges lehet tanárai és diákjai világ-nézete irányában. Nem is igazán értem, mit kíván Garai Tamás. Állítsunk talán világnézeti komisszárokat a (már amúgy se létezõ) felvételi bizottságokba, elkerülendõ a hasonló figurák bejutását az egyetemre? Az "egyetem" nevelõ intézet is. De nem átnevelõ intézet. Hallgatóit felnõtt embereknek tekinti, akiket tanárai többnyire személyes elhivatottságból, a racionális és alkalmasint az érzelmi meggyõzés eszközeivel oktatják. Mi mást tehetnének?

A legszebb az egészben az, hogy Garai szemmel láthatóan valami olyasmire ácsingózik, amit meg-kapott: Bácsfi Diana eltávolítására. Mélységesen fájlalja viszont, hogy ezt nem egy a 60-as évek KISZ-gyûléseire emlékeztetõ világnézeti vizsgálatot követõen kapta meg. Apropó, ha már a 60-as éveknél tartunk. A cikk írója gyengéden ironizál az egyetem elbocsátó szép üzenetén, ami lehetõvé teszi B. D. számára tanulmányai folytatását a két év elmúltán. A SZDSZ egyik jelenlegi prominens képviselõje a 60-as években erõteljes szimpátiákat táplált egy távol-keleti népvezér emberellenes szemlélete iránt. Az egyetem vezetése (és nem az egyetem) akkor és ebben egységesnek bizonyult: nézetei miatt kirúgta az intézménybõl. Tudomásom szerint mindmáig nem szerezte meg diplomáját. Nem egyszerûen hiba, sokkal több: bûn lenne számon kérni rajta egykori nézeteit.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”