Gazprom-Fradi-szponzoráció: marketing vagy a hála ára?

Publicisztika

Az orosz állami vállalat már nincs abban a helyzetben, mint a háború előtti években: a cég majdnem teljes piaczárással szembesül Európában.

Meg nem erősített hírek szerint két-hárommilliárd forint pluszpénzt hozhat a Ferencváros labdarúgó csapatának a Gazprommal kötendő szponzori szerződés. Ezzel a Fradi éves kerete bőven húszmilliárd fölé lendülhet. De valódi üzleti célú szponzorációról van-e szó? Mert az nem kérdés, hogy ez bizony „véres pénz”, aminek aligha lesz jó visszhangja, különösen, ha a magyar csapat mezén európai stadionokban fog virítani az orosz gázióriás emblémája. A magyar külügyminisztérium mindenesetre nem lát kivetnivalót: „Minél több nemzetközi nagyvállalat fektet be a magyar sportba, az annál jobb, és a Gazprom nem szerepel a szankciós listán” – ezt közölték.

A Gazprom valóban nincs a büntetőintézkedésekkel sújtott intézmények, vállalatok, magánszemélyek jegyzékein. Ezzel együtt az egyébként nem túl finnyás Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) és a német Schalke 04 azonnal szerződést bontott a Gazprommal (előbbinél főszponzor volt a cég). A jelenleg a Bundesliga 2-ben játszó csapat is pár nappal Ukrajna 2022. februári lerohanása után szakított az orosz állami vállalattal. Az egyik legnépszerűbb német klub 2007 óta viselte mezén a Gazprom nevét; a hosszú távú szerződés értelmében a Deutsche Welle tudósítása szerint 2025-ig 3-6 milliárd forintnak megfelelő összeget kapott volna attól függően, hogy marad a másodosztályban vagy visszakerül az élvonalba.

A Schalke-üzlettel kapcsolatban a Cornell Egyetem tavaly decemberi elemzése már arról ír, hogy ez része volt a putyini soft power európai kiépítésének.

A tanulmány ezt a szponzorációt beilleszti abba a folyamatba, amelyben előbb Gerhard Schröder, majd Angela Merkel kancellársága idején kibontakozó Ostpolitik meglehetősen barátságos kapcsolatokat ápolt Oroszországgal. (Schröder később a Gazprom igazgatóságának tagja lett, az ukrajnai háború kitörése után csak tetemes idő elteltével mondott le erről, miután az SPD kizárta soraiból.)

Érdemes megnézni, hogy Magyarország esetében beszélhetünk-e szokványos üzleti alapú szponzorációról, amelynek célja a támogató piaci részvételének erősítése. Nos, a Gazprom – amely a háború talán legnagyobb belső finanszírozója – európai piacát majdnem teljesen elvesztette 2022 februárja után. Addig a sokszereplős itteni gázimport legfontosabb résztvevője volt. Az EU importjának nagyjából 40 százalékát, a németekének több mint felét szállította. A háború miatti uniós leválás következtében ez 10-12 százalékra zuhant. Az Északi Áramlat felrobbantásával már csak délről (Török Áramlat) és Ukrajnán keresztül érkezik gáz mifelénk, de Magyarország, Ausztria és Szlovákia kivételével lényegében megszűnt az orosz gáz (legalábbis a vezetékes) beérkezése Európába. Az EU 2027-re nullára akarja levinni az orosz gáz importját. Az Európai Tanács jelentése szerint 2023-ra az LNG-vel együtt is 15 százalék alá esett az orosz import. Ez 2021-ben még 150 milliárd köbméter volt, a háború első évében már kevesebb, mint 80 milliárd, tavaly pedig mindössze 43 milliárd köbméter.

Mindebből levonható az a következtetés, hogy a Gazprom jelenleg nem abban a helyzetben van, mint a háború előtti években: képes-e az évi 150-160 milliárd köbméter gázmennyiséget a konkurensek (Egyesült Államok, Norvégia, Észak-Afrika) rovására növelni, amelynek egyik eszköze a megfelelő árazás mellett például a reklám/marketing. Az UEFA-val ennek megfelelően 2012-től volt főszponzori megállapodása a labdarúgó Bajnokok Ligájában. Ezzel szemben lényegében a majdnem teljes piaczárulással néz szembe a társaság, nem látszik olyan körülmény, amely erőteljes – például szponzorációs – marketinggel együtt is üzleti alapú megrendelésnövekedéshez vezethetne. Az idézett Cornell egyetemi tanulmányban a Schalke-szponzorációjáról – a németországi választási eredmények áttekintése után is – a szerző egyenesen kifejezetten „megvásárolt lojalitásról” ír.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.