Gazprom-Fradi-szponzoráció: marketing vagy a hála ára?

Publicisztika

Az orosz állami vállalat már nincs abban a helyzetben, mint a háború előtti években: a cég majdnem teljes piaczárással szembesül Európában.

Meg nem erősített hírek szerint két-hárommilliárd forint pluszpénzt hozhat a Ferencváros labdarúgó csapatának a Gazprommal kötendő szponzori szerződés. Ezzel a Fradi éves kerete bőven húszmilliárd fölé lendülhet. De valódi üzleti célú szponzorációról van-e szó? Mert az nem kérdés, hogy ez bizony „véres pénz”, aminek aligha lesz jó visszhangja, különösen, ha a magyar csapat mezén európai stadionokban fog virítani az orosz gázióriás emblémája. A magyar külügyminisztérium mindenesetre nem lát kivetnivalót: „Minél több nemzetközi nagyvállalat fektet be a magyar sportba, az annál jobb, és a Gazprom nem szerepel a szankciós listán” – ezt közölték.

A Gazprom valóban nincs a büntetőintézkedésekkel sújtott intézmények, vállalatok, magánszemélyek jegyzékein. Ezzel együtt az egyébként nem túl finnyás Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) és a német Schalke 04 azonnal szerződést bontott a Gazprommal (előbbinél főszponzor volt a cég). A jelenleg a Bundesliga 2-ben játszó csapat is pár nappal Ukrajna 2022. februári lerohanása után szakított az orosz állami vállalattal. Az egyik legnépszerűbb német klub 2007 óta viselte mezén a Gazprom nevét; a hosszú távú szerződés értelmében a Deutsche Welle tudósítása szerint 2025-ig 3-6 milliárd forintnak megfelelő összeget kapott volna attól függően, hogy marad a másodosztályban vagy visszakerül az élvonalba.

A Schalke-üzlettel kapcsolatban a Cornell Egyetem tavaly decemberi elemzése már arról ír, hogy ez része volt a putyini soft power európai kiépítésének.

A tanulmány ezt a szponzorációt beilleszti abba a folyamatba, amelyben előbb Gerhard Schröder, majd Angela Merkel kancellársága idején kibontakozó Ostpolitik meglehetősen barátságos kapcsolatokat ápolt Oroszországgal. (Schröder később a Gazprom igazgatóságának tagja lett, az ukrajnai háború kitörése után csak tetemes idő elteltével mondott le erről, miután az SPD kizárta soraiból.)

Érdemes megnézni, hogy Magyarország esetében beszélhetünk-e szokványos üzleti alapú szponzorációról, amelynek célja a támogató piaci részvételének erősítése. Nos, a Gazprom – amely a háború talán legnagyobb belső finanszírozója – európai piacát majdnem teljesen elvesztette 2022 februárja után. Addig a sokszereplős itteni gázimport legfontosabb résztvevője volt. Az EU importjának nagyjából 40 százalékát, a németekének több mint felét szállította. A háború miatti uniós leválás következtében ez 10-12 százalékra zuhant. Az Északi Áramlat felrobbantásával már csak délről (Török Áramlat) és Ukrajnán keresztül érkezik gáz mifelénk, de Magyarország, Ausztria és Szlovákia kivételével lényegében megszűnt az orosz gáz (legalábbis a vezetékes) beérkezése Európába. Az EU 2027-re nullára akarja levinni az orosz gáz importját. Az Európai Tanács jelentése szerint 2023-ra az LNG-vel együtt is 15 százalék alá esett az orosz import. Ez 2021-ben még 150 milliárd köbméter volt, a háború első évében már kevesebb, mint 80 milliárd, tavaly pedig mindössze 43 milliárd köbméter.

Mindebből levonható az a következtetés, hogy a Gazprom jelenleg nem abban a helyzetben van, mint a háború előtti években: képes-e az évi 150-160 milliárd köbméter gázmennyiséget a konkurensek (Egyesült Államok, Norvégia, Észak-Afrika) rovására növelni, amelynek egyik eszköze a megfelelő árazás mellett például a reklám/marketing. Az UEFA-val ennek megfelelően 2012-től volt főszponzori megállapodása a labdarúgó Bajnokok Ligájában. Ezzel szemben lényegében a majdnem teljes piaczárulással néz szembe a társaság, nem látszik olyan körülmény, amely erőteljes – például szponzorációs – marketinggel együtt is üzleti alapú megrendelésnövekedéshez vezethetne. Az idézett Cornell egyetemi tanulmányban a Schalke-szponzorációjáról – a németországi választási eredmények áttekintése után is – a szerző egyenesen kifejezetten „megvásárolt lojalitásról” ír.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.