László Csaba

Kapitány a viharban

Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájáról: hogyan ne kezeljünk válságot?

Publicisztika

Annak idején, költségvetési bürokrataként számos költségvetési tárgyalást folytattam le, s gyakran előfordult, hogy kisebb összegeknél különösebb szócséplés nélkül igyekeztünk egy szép kerek számban megegyezni. Aztán az egyik miniszterem felvilágosított, hogy ezt így nem szabad csinálni. Mindig kell valamit mondani, még ha kevéssé életszerűt is, valami szépen hangzó indoklást találni arra, hogy a végén miért is abban a számban vagyunk hajlandók ki­egyezni.

Ez a tapasztalat a kormányalakításkor jutott ismét az eszembe. Orbán Viktor – az effajta ideológiák nagymestere – az idén is messzire tekintett. A 2030-ig előttünk álló kihívásokról beszélt, járványról, háborúról, családokról, a magyar vállalkozásokról, a fizikai, anyagi és szellemi-kulturális biztonságról, s persze a magyar gazdaság növekedéséről. „Magyarország egy ilyen korszakban nem engedheti meg magának a felelőtlenség, a széthúzás és a gyöngeség luxusát. Vagyis most igazán belevaló kormány kell, amely felelős, amely egyesíti az országot, és amely kellő erőt mutat” – mondta az új kormány parlamenti bemutatásán május 24-én.

Csakhogy 2030 még nagyon messze van – és a gazdaságpolitikai irányítás átszabásánál nem ártott volna tekintettel lenni az akkor még jórészt előttünk álló 2022-es évre sem. A régi-új kormánynak eddig leginkább a felelőtlenség és a széthúzás luxusát sikerült bemutatnia.

Dolgozik a kormány

Az elmúlt négy év gazdaságpolitikáját sok jogos bírálat érheti, de a kormányon belül legalább világos volt a munkamegosztás. A gazdaságpolitikát a Pénzügy­minisztérium (PM) irányította, élén a régóta hivatalban lévő, tapasztalt miniszterrel. A minisztérium 2019 óta ugyan egyre több és egyre ingerültebb vitát folytatott a „független” jegybankkal, de ezeket mindig a jegybank kezdeményezte, és a tárca visszafogottan reagált.

Az új kormányban viszont sikerült az irányítást káoszba fullasztani. A Pénzügyminisztériumtól elvették a gazdaságpolitikát; létrehozták a gazdaságfejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter posztját (ezt Nagy Márton, a jegybank korábbi alelnöke kapta), és emellett számos miniszter kapott a gazdaságpolitika szempontjából meghatározó feladatokat. Külön helyre került az iparpolitika, az EU-támogatások kezelése, a beruházások, a vállalkozásfejlesztés. És a széthúzás nem csak az intézményes struktúrában, de a személyi összetételben is kódolva van. A mélyreható szerkezeti átalakítások hosszú távon akár indokoltak is lehetnek, de rövid távon rendszerint leállással, zavarral járnak. A bürokrácia befékez, minden szereplő saját maga és pozíciója átmentésével foglalkozik, a vezetők igyekeznek minél több területet magukhoz seperni. Sokat elárul, hogy Palkovics miniszter lemondása miatt máris át kellett szabni a májusban 2030-ra tekintettel kialakított struktúrát – mindezt az elszabaduló infláció, az energiaválság, a szomszédban zajló háború közepette.

Ám ez csak a kezdet volt.

Jól tudjuk: Magyarország kicsi, nyitott gazdaság. Az iránta táplált befektetői bizalom nélkül súlyos gondjai lehetnek, és a bizalom sokszor – látszólag – apró dolgokon múlik. Hogyan dolgozott e bizalom megőrzésén a kormány és a jegybank?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.