M. Tóth Balázs-Tordai Csaba

Miért kell a sorompó? – A gyűlöletbeszéd-vita tanulságairól

  • M. Tóth Balázs
  • Tordai Csaba
  • 2013. november 17.

Publicisztika

A gyűlöletbeszéd jogi szankcionálhatóságával kapcsolatban publikált cikkünk elérte a várt hatást: érdemi párbeszéd alakult ki a Magyar Narancs hasábjain a kérdésről. A felmerült ellenérvekre reagálunk most, nem sugallva azt, hogy a vita ezzel véget érne.

Vitaindító írásunkban (lásd: A gyűlöletkeltő szólásról, Magyar Narancs, 2013. július 25.) is hivatkoztunk arra, hogy az Emberi Jogok Európai Bírósága szerint a demokratikus társadalmakban szükségesnek tekinthető minden olyan kifejezési forma használatának szankcionálása vagy éppen megelőzése, amely az intolerancián alapuló gyűlöletet terjeszti, arra uszít, azt támogatja vagy igazolja.

Magyarország ezzel az elvi kerettel összhangban vállalt nemzetközi és európai uniós kötelezettségeket, amiknek a jogrendszerünk máig nem felel meg. Egyrészt részesei vagyunk az ENSZ égisze alatt kötött, a faji megkülönböztetés valamennyi formájának kiküszöböléséről szóló nemzetközi egyezménynek, amelynek 4. cikke szerint "a részes államok törvény által büntetendő cselekménnyé nyilvánítják a faji felsőbbrendűségre vagy gyűlöletre alapozott eszmék terjesztését, a faji megkülönböztetésre való izgatást, [...] továbbá fajgyűlölő tevékenység mindenféle támogatását [...]; b) Törvényellenessé nyilvánítanak és betiltanak [...] minden egyéb propagandatevékenységet, amely a faji megkülönböztetést előmozdítja vagy arra izgat [...]". A raszszizmus és az idegengyűlölet egyes formái és megnyilvánulásai elleni, büntetőjogi eszközökkel történő küzdelemről szóló 2008. november 28-i Európa tanácsi kerethatározat 1. cikke pedig legalább a közrend megzavarására alkalmas, illetve a fenyegető, gyalázkodó vagy sértő jellegű gyűlöletbeszéd büntetőjogi üldözését írja elő az unió tagállamai részére.

Természetesen lehet úgy érvelni, hogy az ENSZ egyezményében részes államok, illetve az Európai Unió tagállamai tévednek, és a szólásszabadságot sárba tipró módon lépnek fel a gyűlöletbeszéddel szemben. Egyrészt azonban érdemes átgondolni, hogy ha mindenki szembejön velünk az autópályán, akkor biztosan mi megyünk-e a jó sávban. Másrészt a jogászi korrektség azt kívánja, hogy ha a Magyarországra nézve kötelező nemzetközi szerződéssel vagy a kerethatározattal nem ért egyet valaki, akkor a szerződés felmondását vagy az unióból kilépést vesse fel, de legalábbis ne negligálja e kötelezettségek meglétét. Harmadrészt nézzünk szembe azzal: a közös európai alkotmányos hagyomány, amely a magyar jogállamiság gyönge, de mégis létező utolsó mentsvára, egyértelműen a gyűlöletbeszéd büntetőjogi szankcionálása mellett teszi le a garast. Ha a kormányzaton ezt a közös európai alkotmányos hagyományt kérjük számon, akkor egyszerűen nem tehetjük meg, hogy a gyűlöletbeszédre vonatkozó részét figyelmen kívül hagyjuk.

A Hegyi Szabolcs-Simon Éva-szerzőpáros ezt írja: "Ha az állam a lakosok számára kötelezően betartandó törvényeket alkot, és elvárja az egyénektől, hogy az általuk kétségbe vont értékek szerint születő törvényeket betartsák - például, hogy a boltos mindenkit kiszolgáljon -, akkor meg kell engednie, hogy a lakosok szabadon kifejezhessék nemtetszésüket és kritizálhassák ezeket az intézkedéseket." (Lásd: Felesleges ráfizetés, Magyar Narancs, 2013. augusztus 15.) Másként fogalmazva: ahhoz, hogy az állami normákat legitim jogi szabályoknak tekinthessük nyers kényszerparancsok helyett, annyi minimálisan szükséges, hogy a szabályok racionálisan vitathatóak legyenek azok címzettjei által. Mivel pedig logikai szükségszerűség, hogy a rasszisták nem értenek egyet az antidiszkriminációs szabályokkal, ezért ha azokat nem kényszerparancsként szeretnénk velük szembeni elvárásként megfogalmazni, akkor lehetővé kell tenni számukra az egyet nem értés kifejezését.

Az érv tetszetős, de hamis. A gyűlöletbeszéd büntetése nem az antidiszkrimináció vagy az egyenlő méltóság racionális diskurzuson belüli vitatását szankcionálja. Bár a magunk részéről azt gondoljuk, hogy a civilizáció egy fokán már nem vitatható érdemben, hogy senki nem születik embertársánál alacsonyabb rendűnek, mégis, ha valaki találna nem gyűlöletkeltő, racionális érvet egyes polgártársaink alacsonyabbrendűsége mellett, azt nyugodtan elmondhatja. Ez azonban nem jogosítja fel arra, hogy az általa megvetett és lenézett csoportokkal szembeni gyűlöletre hívjon fel - az ugyanis kívül esik a racionális diskurzus keretein. Ettől függetlenül nem lehet elhallgatni azt sem, hogy minden politikai közösségben vannak olyanok, akikkel szemben a jogi normák morális igazolása korlátozott, és akik ezért azokra illegitim kényszerparancsként tekintenek. Aki nem fogadja el egy politikai közösség legalapvetőbb elveit (például az egyenlő emberi méltóságét), akkor az azon elv alapján elfogadott szabályokkal sem fog soha egyetérteni.

A Hegyi-Simon-páros az intolerancián alapuló gyűlöletkeltést "sértő, bántó" beszédnek minősíti, aminek következtében "egy társadalmi előítéletektől sújtott csoport tagjait többször éri verbális atrocitás, gyakrabban kénytelenek elviselni bántó kritikát is". Ezek a kijelentések azt implikálják, hogy a gyűlöletbeszéd nem okoz olyan mértékű kárt, amely indokolja az állami fellépést. A mi álláspontunk szerint azonban ez alapvető tévedés. A gyűlöletbeszéd nem bánt, hanem félelmet kelt, megaláz, a mindennapi életet teheti a támadott csoport tagjai számára elviselhetetlenné. Sőt, az ilyen beszédek konkrét erőszaknak, szélsőséges esetben népirtásnak ágyazhatnak meg.

Teljes mértékben egyetértünk Kirs Eszterrel abban, hogy "[e]zek a gyűlöletkeltő beszédek a népirtás fent említett (Ruanda, Srebrenica) szélsőséges eseteiben sem feltétlenül tartalmaztak kifejezetten bűncselekmény elkövetésére való buzdítást, gyakran implicit módon táplálták az ellenségkép kialakulását, az állampolgárok gondolkodásában ágyaztak meg a tömegmészárlás lebonyolításának". (Lásd: Olaj, cseppenként, Magyar Narancs, 2013. szeptember 19.) A jelenben élhetetlenné vált mindennapok, a csoport tagjai elleni erőszak, a népirtások távolinak tűnő, de nem irreális veszélye - szerintünk ez a tétje a gyűlöletbeszédnek, nem pedig a megcélzott csoport megbántása. Ezért nem tudunk egyetérteni a Somody Bernadette-Szabó Máté Dániel-szerzőpáros azon kijelentésével, hogy "nem olvastunk meggyőző érvet nemhogy arra, hogy mi tenné nélkülözhetetlenné a büntetést, de arra sem, hogy mire szolgálna". (Lásd: Hamis megnyugvás, Magyar Narancs, 2013. szeptember 12.)

Számunkra világos, hogy egyenes út vezetett a gyűlöletkeltő beszéd jogszerűségének elismerésétől az ilyesfajta szólás társadalmi elfogadottságának növekedéséhez, ami viszont megágyazott például a romagyilkosságoknak. A gyűlöletkeltő szólás nem a személyek egyenlő méltóságú kezelésével szembeni ésszerű ellenérvek felhozatala, hanem - mint ahogy azt a magyar valóság megmutatta - konkrétan az erőszak és a kirekesztés megalapozása. Ezzel a gyűlöletkeltéssel szemben a magyar jogrendszer - immár évtizedes tapasztalat szerint - nem nyújt védelmet. Itt az idő, hogy az alkotmányjog és a jogalkotó levonja ebből a következtetéseket.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.