László Géza

Erőltetett menet

Pak tábornok és a „nagy lökés”

Publicisztika

Az iparpolitika a 20. század gazdaságpolitikai csodafegyvere szeretett volna lenni, de a kormányok ritkán arattak vele átütő sikereket.

A kilencvenes években már jóformán a fogalom is kiment a divatból, jóllehet a hagyományos iparpolitika eszközeit – a speciális körzetek kialakítását, a célzott ágazati támogatásokat és hiteleket, az adókedvezményeket – sok kormány nem vonultatta vissza. Ugyanakkor a többség attól a gyakorlattól igyekezett megszabadulni, amelynek keretében a támogatásokért folyó versenyeztetés során a győzteseket is előre kijelölték.

A hatvanas évektől hasító hagyományos iparpolitika több felemelkedő országban még ma is létezik, és nekünk is okkal jut az eszünkbe mostanában, amikor kormányunk minden lehetséges eszközzel Európa „harmadik legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitásának” a létrehozásán fáradozik. Egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy ezek a vállalatok a többi vállalattól szigetszerűen elkülönülve, jelentős környezetterheléssel, nagyrészt külföldi vendégmunkásokkal javítják majd a GDP-adatainkat, de vannak, akik szerint ez a hazai járműipar fejlődésének a kulcsa. Ha másért nem, e kormányzati ambíciók miatt érdemes felidéznünk a hagyományos iparpolitika egyik sikertörténetét: a 70-es évek nagyszabású dél-koreai fejlesztési programját. Nem elsősorban a politikai áthallások miatt, hiszen az a történet egy másik korszakban és a magyartól nagyon eltérő társadalomban játszódott, hanem azért, hogy jobban értsük, mikor lehet valóban sikeres az ilyen hagyományos logikát követő „nagy lökés”.

Tábornok a gazdasági fronton

Koreát a 19. században felkészületlenül érte a modernizációs kihívás éppúgy, mint a nagyhatalmak geopolitikai ambíciói. A bizonytalanság az 1910-ben kezdődő japán megszállás és a korszerű, új közigazgatási és oktatási rendszer bevezetése után tovább nőtt. Írásunk főhőse, Pak Csong Hi a japán megszállás idején koreai katonaiskolába járt, majd a hasonló japán intézményben fejezte be tanulmányait. A II. világháború után átlépett a dél-koreai hadseregbe; később mint kommunista szimpatizánst majdnem kivégezték, de korábbi felettesei közbeléptek az érdekében, amihez állítólag arra is szükség volt, hogy a bajtársait elárulja. Az 50-es években már újra a hadseregben szolgált, és a koreai háború idején igazolta is a hozzá fűzött reményeket. Az 1961-es vértelen katonai hatalomátvételnek ő volt az egyik irányítója, két év múlva pedig már elnökként irányította az akkoriban még nagyon szegény és elmaradott Dél-Koreát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."