Megsemmisítő csapás

  • 2003. december 18.

Publicisztika

Az Alkotmánybíróság (Ab) hétfőn megsemmisítette a kórháztörvényt, amely az egészségügyi ellátás részbeni piaci alapokra helyezését gyorsította volna, s e folyamatot kívánta szabályozni. A testület azért döntött így, mert miután nyáron az államfő az aláírása előtt visszaküldte a törvényt az Országgyűlésnek megfontolásra, a kormánytöbbség még aznap este újra elfogadta azt - érdemi tárgyalás nélkül. Annak idején a szocialisták egyike-másika is úgy látta, e megoldás nem volt túl elegáns, de hát "a társadalmi érdek" előrébb való az alkotmányos molyolásnál.

n Az Alkotmánybíróság (Ab) hétfőn megsemmisítette a kórháztörvényt, amely az egészségügyi ellátás részbeni piaci alapokra helyezését gyorsította volna, s e folyamatot kívánta szabályozni. A testület azért döntött így, mert miután nyáron az államfő az aláírása előtt visszaküldte a törvényt az Országgyűlésnek megfontolásra, a kormánytöbbség még aznap este újra elfogadta azt - érdemi tárgyalás nélkül. Annak idején a szocialisták egyike-másika is úgy látta, e megoldás nem volt túl elegáns, de hát "a társadalmi érdek" előrébb való az alkotmányos molyolásnál.

Márpedig nem előrébb való - mondta ki az Alkotmánybíróság. Az Országgyűlés (a koalíció) oly mértékben hagyta figyelmen kívül a köztársasági elnök alkotmányos jogát, hogy azzal átlépte a határt. A törvényt ezért - azaz formai okok miatt - annullálta az Ab; tartalmi kérdéseivel nem is foglalkozott. Bár az első reakciók alapján úgy tűnik, hogy az Alkotmánybíróság határozatát jogászkörökben is túl szigorúnak tartják (maga az Ab sem volt egységes: szavazategyenlőség miatt a testület elnökének a voksa döntött), szükségképpen be kellett következni annak, hogy a törvények szabados értelmezését (uram-bocsá`, leszarását) az Ab előbb-utóbb nem hagyja szó nélkül. Ennek most kétségkívül helye volt, még ha a "haszonelvű" törvényértelmezési gyakorlatot a Fidesz kezdte is az előző ciklusban (viszont az új kormánynak néhány esetben nem volt ereje eltekinteni e kényelmes metódustól).

Van a döntésnek azonban egy másik vetülete is, amely nem kevésbé fontos. Az egészségügyi reform egyik húzóintéz-kedésének szánták a kórháztörvényt; s noha nem egy sebből vérzett, az irány nem volt rossz. S ha nem minden elképzelés tűnt is kiforrottnak, az nemcsak a kormányzat hibája volt. A kórháztörvényről, egyáltalán, az egészségügy reformjáról semmiféle érdemi vita nem folyt: volt egy állítás (a kormányzat koncepciója), amivel szemben az ellenérdekelt felek nem észérveket állítottak - vagy ha igen, hát nem elég hangosan -, hanem merő demagógiát az ingyenes meg a magas színvonalú ellátás alkonyáról. Az ön- és néphülyítés talaján talált egymásra a Munkáspárt és a Fidesz, a MIÉP meg az egészségügyi "érdekvédők". Lehet, hogy a kormánynak júniusban ebből, pontosabban az errefelé vezető út látványából lett elege, amikor Mádl Ferenc felszólamlását lesajnálva másodszor is keresztülvitte a törvény megszavazását. Ám ha így volt, ez sem menti alkotmánysértő lépésüket. Sőt: ha van türelmük a törvényesen előírt érdemi parlamenti vita lefolytatására, talán nincs ez az egész. Elsősorban tehát magukat okolhatják a kudarcért.

Az egészségügyön persze ez nem segít. Lehet, hogy a kórháztörvény sem sokat segített volna; ám talán mégsem puszta "lerablásról" lett volna szó, mint azt az örvendetesen összenőtt kétoldali szélsőségesek szajkózták. A törvény a magántőke szabályozott keretek közötti bevonásával próbálta konszolidálni az ágazatot. A törvény kilövése után maga a privatizáció változatlanul folytatódhat, mint ahogyan folyt a törvény elkészülte előtt is: csak éppen azok a garanciák nem léphetnek érvénybe, amik a magánosítás átláthatóságát és az egészségügy szereplőinek az érdekét védték volna. A törvény bukása miatt nem hozzáférhető az a 30 milliárdos keret, amely a szakma számára teremtett volna esélyt a magánosításban való részvételhez. (Az orvosi kamara szerint ez érdemben alig jelentett volna valamit; ha ők mondják, bizos úgy is van, de az talán még kamarai észjárással is belátható, hogy a nulla és a harmincmilliárd forint között éppen harmincmilliárd a különbség.)

A kormány most azt mondja: a "közjogi érvénytelenség" miatt megsemmisített kórháztörvényt nem nyújtja be újra az Országgyűlésnek, de a reformot - például meglévő törvények, rendelkezések módosításával - folytatja. De nem lesz itt semmiféle reform. Már megint nem lesz; pedig tizenhárom év után legalább a halvány remény megvolt erre. Csak hát volt egy a saját érdekeit sem fölfogni képes dilettáns kormány, egy borzasztó ellenzék, amelynek a horizontja a nem szócskánál véget ér, egy a politikai elkötelezettsége miatt hiteltelen szakmai szervezet, no meg a status quo fenntartásában érdekelt szakmai elit. Amiből aztán ez lett: a semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.