Megsemmisítő csapás

  • 2003. december 18.

Publicisztika

Az Alkotmánybíróság (Ab) hétfőn megsemmisítette a kórháztörvényt, amely az egészségügyi ellátás részbeni piaci alapokra helyezését gyorsította volna, s e folyamatot kívánta szabályozni. A testület azért döntött így, mert miután nyáron az államfő az aláírása előtt visszaküldte a törvényt az Országgyűlésnek megfontolásra, a kormánytöbbség még aznap este újra elfogadta azt - érdemi tárgyalás nélkül. Annak idején a szocialisták egyike-másika is úgy látta, e megoldás nem volt túl elegáns, de hát "a társadalmi érdek" előrébb való az alkotmányos molyolásnál.

n Az Alkotmánybíróság (Ab) hétfőn megsemmisítette a kórháztörvényt, amely az egészségügyi ellátás részbeni piaci alapokra helyezését gyorsította volna, s e folyamatot kívánta szabályozni. A testület azért döntött így, mert miután nyáron az államfő az aláírása előtt visszaküldte a törvényt az Országgyűlésnek megfontolásra, a kormánytöbbség még aznap este újra elfogadta azt - érdemi tárgyalás nélkül. Annak idején a szocialisták egyike-másika is úgy látta, e megoldás nem volt túl elegáns, de hát "a társadalmi érdek" előrébb való az alkotmányos molyolásnál.

Márpedig nem előrébb való - mondta ki az Alkotmánybíróság. Az Országgyűlés (a koalíció) oly mértékben hagyta figyelmen kívül a köztársasági elnök alkotmányos jogát, hogy azzal átlépte a határt. A törvényt ezért - azaz formai okok miatt - annullálta az Ab; tartalmi kérdéseivel nem is foglalkozott. Bár az első reakciók alapján úgy tűnik, hogy az Alkotmánybíróság határozatát jogászkörökben is túl szigorúnak tartják (maga az Ab sem volt egységes: szavazategyenlőség miatt a testület elnökének a voksa döntött), szükségképpen be kellett következni annak, hogy a törvények szabados értelmezését (uram-bocsá`, leszarását) az Ab előbb-utóbb nem hagyja szó nélkül. Ennek most kétségkívül helye volt, még ha a "haszonelvű" törvényértelmezési gyakorlatot a Fidesz kezdte is az előző ciklusban (viszont az új kormánynak néhány esetben nem volt ereje eltekinteni e kényelmes metódustól).

Van a döntésnek azonban egy másik vetülete is, amely nem kevésbé fontos. Az egészségügyi reform egyik húzóintéz-kedésének szánták a kórháztörvényt; s noha nem egy sebből vérzett, az irány nem volt rossz. S ha nem minden elképzelés tűnt is kiforrottnak, az nemcsak a kormányzat hibája volt. A kórháztörvényről, egyáltalán, az egészségügy reformjáról semmiféle érdemi vita nem folyt: volt egy állítás (a kormányzat koncepciója), amivel szemben az ellenérdekelt felek nem észérveket állítottak - vagy ha igen, hát nem elég hangosan -, hanem merő demagógiát az ingyenes meg a magas színvonalú ellátás alkonyáról. Az ön- és néphülyítés talaján talált egymásra a Munkáspárt és a Fidesz, a MIÉP meg az egészségügyi "érdekvédők". Lehet, hogy a kormánynak júniusban ebből, pontosabban az errefelé vezető út látványából lett elege, amikor Mádl Ferenc felszólamlását lesajnálva másodszor is keresztülvitte a törvény megszavazását. Ám ha így volt, ez sem menti alkotmánysértő lépésüket. Sőt: ha van türelmük a törvényesen előírt érdemi parlamenti vita lefolytatására, talán nincs ez az egész. Elsősorban tehát magukat okolhatják a kudarcért.

Az egészségügyön persze ez nem segít. Lehet, hogy a kórháztörvény sem sokat segített volna; ám talán mégsem puszta "lerablásról" lett volna szó, mint azt az örvendetesen összenőtt kétoldali szélsőségesek szajkózták. A törvény a magántőke szabályozott keretek közötti bevonásával próbálta konszolidálni az ágazatot. A törvény kilövése után maga a privatizáció változatlanul folytatódhat, mint ahogyan folyt a törvény elkészülte előtt is: csak éppen azok a garanciák nem léphetnek érvénybe, amik a magánosítás átláthatóságát és az egészségügy szereplőinek az érdekét védték volna. A törvény bukása miatt nem hozzáférhető az a 30 milliárdos keret, amely a szakma számára teremtett volna esélyt a magánosításban való részvételhez. (Az orvosi kamara szerint ez érdemben alig jelentett volna valamit; ha ők mondják, bizos úgy is van, de az talán még kamarai észjárással is belátható, hogy a nulla és a harmincmilliárd forint között éppen harmincmilliárd a különbség.)

A kormány most azt mondja: a "közjogi érvénytelenség" miatt megsemmisített kórháztörvényt nem nyújtja be újra az Országgyűlésnek, de a reformot - például meglévő törvények, rendelkezések módosításával - folytatja. De nem lesz itt semmiféle reform. Már megint nem lesz; pedig tizenhárom év után legalább a halvány remény megvolt erre. Csak hát volt egy a saját érdekeit sem fölfogni képes dilettáns kormány, egy borzasztó ellenzék, amelynek a horizontja a nem szócskánál véget ér, egy a politikai elkötelezettsége miatt hiteltelen szakmai szervezet, no meg a status quo fenntartásában érdekelt szakmai elit. Amiből aztán ez lett: a semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.