Uitz Renáta

Meleg, szabad, egyenlő

Az amerikai Legfelsőbb Bíróság a melegházasságról

Publicisztika

Az amerikai Legfelsőbb Bíróság Kennedy bíró vezette többsége szerint a meleg párok alapvető alkotmányos joga, hogy ugyanolyan feltételekkel köthessenek házasságot, mint heteroszexuális polgártársaik.

Bár az amerikai alkotmány nem említi a melegházasságot, vagy épp a házasságkötéshez való jogot, a bíróság szerint az egyéni döntési szabadság és a törvény előtti egyenlőség védelméből mára az következik, hogy a meleg párok kizárása a házasságkötéshez való jogból az emberi méltóság olyan mértékű sérelmét okozza, hogy az egyben alkotmánysértő is. Ebből az következik, hogy az egyes tagállamok megsértik a szövetségi alkotmányt, ha jogszabályaikkal tiltják vagy akadályozzák a melegek házasságkötését.

A Legfelsőbb Bíróság szerint a házastárs kiválasztása az egyik legszemélyesebb emberi döntés. A meleg párok párkapcsolata érdemben nem különbözik a különnemű párokétól. A meleg párok kizárása a házasságkötéshez való jogból alkotmányosan nem tartható fenn.

Fontos kiemelni, ahogy a bíróság is megtette, hogy az eljárásban a felek nem vitatták: a meleg párok ugyanannyira alkalmasak szülőnek, mint heteroszexuális társaik. A meleg párok szerető, támogató családi közeget teremtenek mind biológiai, mint örökbe fogadott gyermekeiknek. A bíróság figyelmét nem kerülte el, hogy az elmúlt évtizedekben egyre többen vállalják melegségüket, és egyre több meleg családban nevelkednek gyerekek. Elérkezett tehát az idő a melegházasság mint alapvető alkotmányos szabadság elismerésére.

 

Előzmények

Ez a döntés fontos győzelem a meleg, leszbikus, biszexuális, transznemű (LMBT) emberek jogaiért és elfogadásáért folytatott sok évtizedes küzdelemben. Az is vitán felül áll, hogy megérdemelte azt az örömünnepet, amit mind az Egyesült Államokban, mind szerte a világon kiváltott. De a határozat korántsem úttörő: a dél-afrikai Alkotmánybíróság épp tíz évvel ezelőtt hozott hasonló tartalmú ítéletet. A dél-afrikai alkotmánybírák szerint ugyanis mindenkinek alkotmányos joga van a mássághoz, az állam feladata nem az emberek egyformára fazonírozása, hanem épp sokféleségük elfogadása. A spanyol alkotmány­bírák pedig már három éve kimondták, hogy bár a spanyol alkotmány a házasságot férfi és nő kapcsolataként határozza meg, a törvényhozó ettől eltérve megnyithatja a házasságkötést meleg párok előtt is. Ahogy azt a spanyol parlament meg is tette.

A múlt heti amerikai döntés fontos tehát, de korántsem egyedülálló. Sőt, valamelyest borítékolható is volt ez a végkifejlet, hiszen épp két éve mondta ki a Legfelsőbb Bíróság szintén Kennedy bíró vezette többsége egy másik ügyben, hogy a kongresszus – a meleg párokat kizárandó – nem tekintheti a házasságot kizárólag férfi és nő életközösségének. Az ítélet nem derült égből villám­csapás, hanem több évtizedes közösségépítő és felvilágosító kampányok, törvényhozási próbálkozások, népszavazási kampányok és persze pereskedés eredménye.

Noha a melegházasságot elismerő államok még az Egyesült Államok csatlakozásával is kisebbségben vannak a világon, a nyugati demokráciákban a melegházasság kezd komoly társadalmi támogatottságot nyerni. Az Egyesült Államokban az utóbbi években jelentősen megnőtt a támogatottsága; s az amerikaiak nincsenek egyedül. Írországban a 2015. májusi népszavazáson – 60 százalékos részvétel mellett – a választók 62 százaléka támogatta a melegházasság elismerését.

De miért is jó a meleg pároknak, ha házasságra léphetnek?

A gyakorlatban mindez azzal jár, hogy a hetero házaspárokhoz hasonlóan a meleg házaspároknak is jár a családi adókedvezmény, és magyarázkodás nélkül nyithatnak közös bankszámlát. Mentesülnek az örökösödési adó alól, a hetero házastárs özvegyéhez hasonlóan járnak a túlélő meleg házastársnak is pluszszabadnapok és támogatás a temetés megszervezéséhez. Az egészségügyi beavatkozásokba degeneratív betegsége vagy pillanatnyi állapota miatt beleegyezni nem képes meleg házastárs helyett is férje vagy felesége (tehát nem testvére vagy más közeli hozzátartozója) hozhat döntést, és persze mindkét apa és mindkét anya elhozhatja a bömbölő mumpszos gyereket az oviból, megalázó magyarázkodás nélkül.

 

Az ellenzők egykor és most

Hosszú út vezetett idáig, aminek korántsem értük el a végét. Az évek során sokat változott a vita hangneme, az elfogadható érvek köre, változtak a résztvevők és az ellentétek kifejezésének eszköztára is. A melegség és a meleg párok társadalmi elfogadásában vitathatatlan szerepe volt a melegség elfogadó („semmi extra”) ábrázolásának a tömegkultúrában. Amikor Tom Hanks 1993-ban HIV-pozitív meleg ügyvédet játszott a Philadelphiában, a témafelvetés még bátornak számított a mozivásznon. Tíz évvel később, a The Wire (Drót) című sorozatban (2002–2008) feltűnő leszbikus rendőrnő már anélkül csókolózott párjával, hogy ez különösebben meglepte volna a nagyérdemű tévénézőt.

A melegházasság egyre növekvő társadalmi támogatottsága nem jelent teljes körű elfogadást. Míg a melegjogok támogatása különösen a fiatalok körében növekszik, az amerikai újprotestáns egyházak követői nagy hangon tartanak ki a homoszexualitás bibliai alapú elutasítása mellett. Ez persze nem jelenti, hogy minden egyház elutasítóan lépne fel a melegekkel szemben: számos egyház és vallási közösség évek óta összead meleg párokat. Más egyházak nem tesznek ennyire radikális hitbéli és liturgikus lépéseket, csupán tudatosan kiállnak a melegházasság törvényi elismerésének útjából. Az igen befolyásos (és komoly anyagi forrásokkal rendelkező) mormon egyház egyik nagyhatalmú vezetője az elmúlt hónapokban többször is egyértelművé tette, hogy az egyház hívei szabadon nyilatkozhatnak a melegházasság és a melegjogok védelmében a kérdésről folyó politikai vitában. Óriási engedmény ez egy olyan vallási közösségben, amely évtizedeken át kiközösítette meleg tagjait.

Bár egyes republikánus képviselők és szenátorok vallási pátosszal átitatott házasságvédő megnyilvánulásait hallgatva meglepő lehet, a melegjogok védelmével záródó pereket követő törvényhozási vitákban a különböző egyházak egyre kevésbé törekszenek a melegházasság állami elismerésének megakadályozására. Ehelyett vezetőik azt igyekeznek elérni, hogy az egyházak és az egyházi emberek mentesüljenek a melegházasság celebrálásának kötelezettsége alól. Utóbbi leginkább szimbolikus igény: az állam és egyház elválasztásán alapuló közjogi rendszerben nemcsak az egyházak nem utasíthatják az államot törvényhozásra – az állam sem kötelezheti az egyházakat hittételeik feladására. (Az emberáldozat mint vallási gyakorlat azért kivételt képez.) Ahogyan azt az amerikai Legfelsőbb Bíróság kimondta, a melegházasság állami elismerése nem gátolja meg az egyházakat ellenvéleményük nyilvános hangoztatásában, éppúgy, ahogy a melegjogok védelmezői is szabadon kifejthetik álláspontjukat.

A melegházasság állami elismerése persze nem jelenti a melegjogok automatikus, teljes körű védelmét. Amerikában továbbra is hiányoznak a munkahelyi vagy épp a szolgáltatások körében mindennapos diszkrimináció elleni garanciák. Érdekes módon hazánkban ezek a szabályok jól ismertek: számos törvény, ezek között is kiemelkedően a 2003. évi egyenlő esélyekről és az egyenlő bánásmódról szóló törvény tiltja a szexuális irányultságon és nemi identitáson alapuló hátrányos megkülönböztetést. Az alaptörvény közismerten hallgat a kérdésben, az Alkotmánybíróság sokéves gyakorlata alapján azonban az alkotmányos diszkriminációtilalom a szexuális orientációra is kiterjed.

A bejegyzett élettársi kapcsolatról szóló törvény 2009 óta lehetővé teszi a házassággal közel azonos jogokat biztosító állami elismerés megszerzését a meleg párok számára. Az amerikai Legfelsőbb Bíróság döntésének és számos frissebb európai fejleménynek fényében legalábbis érdemes lenne megfontolni, van-e értelme megkülönböztetni a meleg párokat a névviselés, a mesterséges megtermékenyítés vagy épp a közös örökbefogadás kérdésében. Nehéz elhinni, hogy férfi és nő házasságának intézményét alapjaiban rengetné meg, ha Kovács J. és Kiss G. ezentúl Kiss-Kovács, vagy Kovács-Kiss néven venne BKV-bérletet vagy fizetne elő a kábeltévére. Hasonlóképp: bármilyen hihetetlenül is hangzik, ahogy az Egyesült Államokban, úgy Magyarországon is számos meleg pár nevel gyermeket. Ez nem holmi elméleti lehetőség, hanem olyan társadalmi tény, amellyel a törvényhozónak inkább előbb, mint később lenne célszerű szembenéznie, hiszen sok esetben a fennálló élethelyzetet legalizálná.

Ezektől a kis lépésektől, amelyek a mai bejegyzett élettársi kapcsolatot elválasztják a házasságtól, érzékelhetően nem szakadna le az ég – Amerikában és Írországban sem szakadt. De Dublinban azért előbújt egy szivárvány.

A szerző alkotmányjogász.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.