Muraközy Balázs: Természetesen monopolisták!

  • .
  • 2009. december 10.

Publicisztika

Muraközy Balázs: Természetesen monopolisták! Magyar Narancs, 2009. november 12. Boda Zsolt: Nem folyik az sose vissza Muraközy Balázs: Tiszta poharat a vízhez! Magyar Narancs, 2009.
december 3.

Kedves Magyar Narancs!

Jól beledobtátok a vízbe a kavicsot, még jobban felkavarva a ma már napi szinten jelentkező témát (pécsi vízmű esete, nitrátos kút miatt meghalt csecsemő, taktaszadai kutak lezárása stb.). Az a helyzet, hogy a kérdés nagyon összetett (onnan kezdve, hogy az önkormányzatok húsz évvel ezelőtt nyakukba kaptak egy jelentős vagyontömeget, amellyel kötelezettségeket kell teljesíteniük, egészen odáig, hogy halljuk, a víz a 21. század aranya, lehet vele riogatni, hogy el akarják adni a vizünket, stb.), és mindenkit érint.

Ahhoz, hogy minél objektívebb módon közel kerüljünk az igazsághoz, sok ilyen és hasonló nézetet kellene ütköztetni egymással, illetve jól kommunikálni az alaphelyzetet. A magam részéről mindenképpen szeretném hozzátenni, hogy - amellett, hogy a cikkek rengeteg fontos információt tartalmaznak - kimaradt egy fontos tényezője a díjképzésnek, ami nélkül viszont nem kaphatunk korrekt képet. Nem lehet összehasonlítani a különböző (privát és közösségi tulajdonban lévő) szolgáltatók víz-, illetve csatornadíjait anélkül, hogy megnéznénk, milyen mértékben tartalmaz a díj rekonstrukciót, pótlást. Lehet tartósan alacsonyan tartani a díjakat (rövid távú szociális, politikai szempontok érvényesítése mellett) úgy, hogy csak azt a minimális pótlást végzik el, ami mellett épp hogy nem dől össze a rendszer (viszont a későbbiekben halmozottan jelentkezik majd a probléma, de azt már egy másik képviselő-testületnek kell kezelni...). A teljes költségmegtérülés elvét követve (amely mellesleg bevállalt EU-direktíva, és elvileg 2010-től teljesíteni kellene, de mindenki tudja, hogy ez lehetetlen), ha csak a számvitelileg elszámolható értékcsökkenés mértékének megfelelő pótlás szintjét (azért írom, hogy "csak", mert az inflációs hatásokat még ez sem tartalmazza) építenék be a díjakba, akkor válna hosszú távon életképessé és önjáróvá a rendszer, ugyanakkor ez jelentős árnövekedést eredményezne. (Többször feltettem már ezt a kérdést a szakembereknek, akik szerint a 20-30 százalékos áremelésektől akár 100 százalékosig terjedhetne a szükséges díjemelési mérték.) Megjegyzem, a Boda Zsolt által magasnak tartott fővárosi vízdíjakkal kapcsolatban is el kell mondani, hogy a Vízműveknél óriási rekonstrukciós lemaradások voltak a részleges privatizációt megelőzően, rendkívül magas volt a nagyon öreg, még százévesnél is idősebb hálózat aránya, a csatornázásnál pedig gyakorlatilag nem volt tisztítás, a fővárosi szennyvizek nagyobb része ment a Dunába egy az egyben. E téren óriási fejlődés ment végbe Budapesten, jó lenne, ha ezzel tisztában lennénk. Igenis vannak méretgazdaságossági törvényszerűségek, sokkal költséghatékonyabban működtethető egy sűrű beépítettségű város, mint egy laza szerkezetű település.

Valóban sok veszélyt rejt a privatizáció magában, viszont tény, hogy ilyenkor mindenképpen le kell fektetni egy sor olyan szabályt (díjképzés, elvárt hatékonyságjavítás, rekonstrukciós szint, szolgáltatási követelmények stb.), amiket a közösségi tulajdon esetében lehet nagyon "rugalmasan" értelmezni, kezelni.

Mint az élet más területein, itt sem hinném, hogy van üdvözítő, tuti megoldás. Lehet csinálni roszszul és drágán egy állami regionális vízmű üzemeltetését is (a bonyolultság kedvéért a sok önkormányzati tulajdonú cég mellett ilyenből is van öt db nálunk), és lehet(ne) mintaszerűen jól működtetni egy privát cég részleges tulajdonában lévő, hosszú távú üzemeltetési szerződéssel dolgozó szolgáltatót is. A benchmarkingos lehetőségeknek, szabályozásnak sok értelme lehetne, ha a döntéshozók is figyelembe vennék az itt kapott eredményeket.

A legfontosabb - és hosszú távon a fogyasztók érdekét is leginkább képviselő - cél az lenne, ha az ágazat, azon belül a víziközmű-szolgáltatók nem a politikai érdekek áldozataként, a szerencsétlen önkormányzatok hol nyűgeként, hol potenciális pénzkivételi lehetőségeként vergődnének tovább. Ehhez persze kellene egy erős kormányzati elhatározás, ágazati koncepció (végre megalkotni a szükséges törvényeket), segítségnyújtás az önkormányzatoknak, szolgáltatóknak a dzsungelben való eligazodáshoz (akár egy angol mintára felállított hatóság, akár más módon), a szociális szempontok áttekintése, és lehetőleg erre vonatkozó koncepció kialakítása, továbbá olyan kommunikáció, amely a tisztán látást segítené, helyére tenné a vízzel kapcsolatos téveszméket, és segítene értékén kezelni a vizet.

Koskovics Éva

(közgazdász)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.