Rút a szép

Publicisztika

Semmi sem az, aminek - józan belátásunk, a bevett fogalmakon alapuló tudásunk szerint - hisszük. Ez most a BKV buszsofőrjeinek hétfőn elkezdett sztrájknak látszó nem sztrájkjáról jutott eszünkbe. Az illetékes szakszervezetek sajátos jogértelmezése folytán a fővárosi tömegközlekedés reggel, munkába menet idején egyszerűen összerogyott. Tömegek fagyoskodtak a megállókban, és vártak hiába.

Semmi sem az, aminek - józan belátásunk, a bevett fogalmakon alapuló tudásunk szerint - hisszük. Ez most a BKV buszsofőrjeinek hétfőn elkezdett sztrájknak látszó nem sztrájkjáról jutott eszünkbe. Az illetékes szakszervezetek sajátos jogértelmezése folytán a fővárosi tömegközlekedés reggel, munkába menet idején egyszerűen összerogyott. Tömegek fagyoskodtak a megállókban, és vártak hiába.

Történt ugyanis, hogy a közlekedési vállalatnál január elsejével hatályát vesztette a kollektív szerződés, s mivel az újról nem sikerült a szakszervezetek többségének megállapodni a menedzsmenttel, az nem lépett életbe - így a munkajogi viszonyt immár a munka törvénykönyvének előírásai szabályozzák. Ezek, iránymutatásuk általános jellege miatt, nem rendelkeznek a buszvezetők szakmaspecifikus feladatairól. A szakszervezetek szerint ebből egyértelműen következik, hogy ha nem működik a vonaljegylyukasztó, az járműhiba, következésképpen elhárításáig a busz a telephelyről ki nem áll, és ilyen súlyos törvénysértésbe senki emberfia ne is akarja belehajszolni a munkásembert, aki csak jogot követ szorosan.

A képlet egyértelmű: az új kollektív szerződést el nem fogadó BKV-szakszervezetek klasszikus bérvitát folytatnak kenyéradójukkal. Törvény adta joguk van hozzá, tegyék. Ha sikerül dűlőre jutni, örüljenek, ha nem, sztrájkoljanak. Megtehetik. S mivel a sztrájkot a törvény értelmében előre be kell jelenteni, a népeknek lesz idejük mérlegelni, hogyan tervezzék napjaikat a munkabeszüntetés idejére - s talán nem fagyoskodnak annyian a megállókban.

Ami hétfő óta megy, szerves része a szakszervezetek bérharcának. Azt akarják demonstrálni a menedzsmentnek, hogy milyen elszántak, és milyen komoly gondokat bírnak is okozni akár csak egy ilyen sztrájkszerű váratlan munkalassítással is. Amit viszont elfelejtettek előre bejelenteni.

De így piszkosul nincs rendben az egész. A buszvezetők étkezésijegy-anomáliáihoz semmi közük a munkahelyükről elkéső embereknek, akik előzetes információk híján lehetőséget sem kaptak arra, hogy valahogy átvészeljék e napokat. A szakszervezetek egyszerűen nem a sztrájktörvény szerint jártak el. Ennélfogva nemcsak az utasokkal, de a saját tagjaikkal szemben sem viselkednek tisztességesen: hiszen a menedzsment akár szimpla szabotázsnak is tekintheti a történteket - ha egyszer törvényes munkabeszüntetésről még az érdekvédők szerint sincs szó -, és erre hivatkozva simán elbocsáthat embereket.

A munkásokat védő legfontosabb garanciák egyike a sztrájkjog; ennek vitatható - például merő pártpolitikai ihletettségű - alkalmazása, ami eddig sem volt idegen egynémely szakszervezettől (elég az egészségügyi privatizáció miatti Gaskó-féle vasutassztrájkra utalni) azonban idővel visszaüthet. A mostani BKV-akció a törvényt megkerülő közönséges zsarolás, ahol az érdekvédők az utasok fölháborodásával akarják revolverezni a munkaadót. Az utasok meg szentségelnek, és előbb-utóbb azt gondolják majd, hogy voltaképpen egyik sztrájk sem különb a másiknál, úgyhogy vigyen el a rosseb mindenkit, aki sztrájkolni akar.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.