Bodó Csanád

Sag mir wo die Frauen sind?

Hallgatói önkormányzatok és a női kvóta

  • Bodó Csanád
  • 2014. november 16.

Publicisztika

Éppen aznap, hogy kiderült, az ELTE jogi karának tavalyi gólyatáborában megerőszakoltak egy hallgatót, egyik neves egyetemünk szűk körű ünnepségére voltam hivatalos.

Az ünnepre meghívott egyetemi oktatók a tanári klub süppedős bőrfoteleiben üldögélve hallgatták a férfi rektorhelyettes beszédét arról, hogy oklevéllel elismert tudásuk olyan képesség, amelyet át is tudnak adni hallgatóiknak. A rektorhelyettes egy hosszú asztal mögött állva beszélt, mellette az egyetem férfi dékánjai és férfi dékánhelyettesei ültek, összesen hatan. A beszéd végén a rektorhelyettes megkerülte az asztalt, és egy nő mellé állt, aki egyenként felolvasta az oklevélre írt neveket, majd átnyújtotta az oklevelet a rektorhelyettesnek, aki a hozzá siető ünnepeltnek kézszorítással gratulált. A dékánok és dékánhelyettesek tapsoltak. Az ünnepeltek között 15 férfi és négy nő volt. Bár meghívást kapott, de további négy férfi nem tudott eljönni az ünnepségre, ők később vették át az oklevelüket. Az ünnep végén két nő pezsgőspoharakkal megrakott tálcákkal körbejárt az oklevelüket szorongató ünnepeltek között.

Nálunk az egyetem maszkulin intézmény. Az egyik ilyennek, az ELTE jogi karának a dékánja, Király Miklós a szexuális erőszakot „szégyenteljesnek” nevezi, és károsnak tartja azt a „hallgatói kultúrát”, amely a szexualitást helyezi középpontba, különösen akkor, ha az „a lányokra nézve” megalázó. A tanító- és óvóképző kar dékánja, Mikonya György egy másik gólyatábori szexuális erőszak kapcsán az egyetem sajtótájékoztatóján „az áldozat kislányról” beszél, akit a karon dolgozó pszichológusok tanáccsal láttak el. A „lányokat” képviselő szervezet, a hallgatói önkormányzat elnöke, Zaránd Péter sajtóközleményt ad ki, amelyben felsorolja az önkormányzat intézkedéseit. Ezek között olvasható, hogy az egyetem szenátusának jóváhagyásával olyan bizottságot hoznának létre, amelynek oktatók és hallgatók egyaránt tagjai az egyetem mind a nyolc karáról, és feladatuk lenne többek között a gólyatáborokban kialakított csapatok vagy a szállásul szolgáló szobák elnevezésének véleményezése. (El lehet képzelni, milyen hatékonysággal működne egy ilyen, legalább 16 fős társaság az augusztus végi gólyatáborok mindenkori cenzori hivatalaként.) Emellett azt is fontosnak tartják, hogy az önkormányzat rendezvényeinek minden szervezőjével előzetesen aláírassanak egy papírt, amelyen „tudomásul veszi” (!), hogy „az Egyetem jó hírnevét veszélyeztető tevékenységet nem végez”, de ha mégis, „szervezői utasításra” köteles elhagyni a rendezvényt. Már várja az ember, hogy az „elkövető kisfiút” a játszótér írott szabályait követve hazaküldjék Zaránd Péterék, Galántai Tamásék (ő volt az, akinek a tanítóképző gólyatábora előtt a korábban már szexuális erőszak miatt elítélt fotós megígérte, hogy most nem lesz gond vele) és a többi férfi elnökék.

Nagy baj van a hallgatói önkormányzatokkal. És nagy baj van az egyetemekkel. És ezt a bajt még az sem csökkenti, hogy egy másik burschenschafttal ellentétben az ELTE-n van rá esély, hogy az elkövetők tetteiről legalább kiderül, mik voltak is azok (igaz, az ELTE-nek nincsen állami monopóliuma az erőszak alkalmazására). A baj az, hogy az egyetemen ugyan felfeslett a fraternitás szövedéke (mert az mindig felfeslik valahol), de arra senki nem vállalkozik, hogy visszafejtse mind a szálakat. Miközben Zaránd Péter az „aberrált cselekvés résztvevőinek” megbüntetéséről beszél, és az egyetem rektora, Mezey Barna felveti a „strukturális konzekvenciák levonásának” lehetőségét, az nem fogalmazódott meg, hogy a hallgatók kizárása és feljelentése, valamint a hallgatói önkormányzatok működésének átláthatóbbá tétele és ellenőrzése mellett lennének-e más megoldások arra, hogy a szexuális erőszakhoz és annak tényleges vagy potenciális áldozataihoz – a „lányokhoz” – másféle viszony alakuljon ki.

Mert ez lenne a kérdés. És erre kellenek olyan válaszok, amelyek az egyetemet nem csupán az oktatás vagy a kutatás intézményeként gondolják el, hanem társadalmi felelősséget is viselő közösségként.

Közismert, hogy az egyetemi hallgatók önszerveződése a későbbi tudományos, politikai, gazdasági stb. pályafutás kísérleti terepe. Éppen ezért lenne fontos, hogy a hallgatói önkormányzatok maszkulin jellege megváltozzon, és ennek hatására majd a későbbi pályáké.
A női kvóta bevezetése segíthet a cél elérésében. Nem szeretnék hosszasan érvelni a női kvóta mellett, ezt már megtették néhány éve mások a pártpolitikai vitákban, és nem kívánom idecitálni sem a geertzi anti-antirelativizmust, sem Spivak stratégiai esszencializmusát. Tudjuk, hogy nem kell egyetértenünk a relativizmust tagadókkal ahhoz, hogy ne szégyelljük magunkat saját provinciális céljaink miatt (például, hogy másmilyen legyen az egyetemi élet). És tudjuk azt is, hogy a nők „lényegi másságáról” szóló eszmefuttatások ugyan vitathatók, de e vitát aktuális céljaink érdekében zárójelbe lehet tenni. Egyetlen lehetséges ellenérvre mégis érdemes kitérni. Hogy a hallgatói önkormányzatok működésének a gendervonatkozásai ne lennének meghatározók, azt az állítást éppen a nemi erőszakról szóló beszámolók hiteltelenítik. Ha az egyetemi hallgatók nem szeretnének saját szexualitásukról tárgyiasított feljegyzéseket olvasgatni a neten, mint ahogy ez a bölcsészkaron történt, és az egyetem világába való belépésüket is másképp képzelik el, mint egy maszkulin intézmény maszkulin hallgatói önkormányzatának maszkulin képviselői, akkor a saját elvárásaik megvalósításában segítheti őket, ha a képviseletükre vállalkozó csoport nemi ará­nyai jobban közelítenek a képviseltek csoportjainak nemi arányaihoz.

Az ELTE jogi karának oktatói és hallgatói kék szalagot tűztek a ruhájukra, hogy kifejezzék az erőszak elleni tiltakozásukat. Ennél többet is tehetnek.

A szerző nyelvész, az ELTE oktatója.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.