Horvát Marcella

Szavazz, ha bírsz!

Az előzetes regisztráció illegitimitásáról

  • Horvát Marcella
  • 2012. július 28.

Publicisztika

Egy képzeletbeli országban V. B.-t az állam 46 éve, 3 hónapja és 8 napja vette fel állandó népesség-nyilvántartási rendszerébe. V. B. születése óta háromszor váltott lakóhelyet, e változásokat is rögzítették az állami lakcímnyilvántartásban. V. B. tudatos állampolgár, előfordul, hogy időnként tüntetni akar - ilyenkor felkerekedik, elballag a lakóhelye szerinti illetékes népesség-nyilvántartóba, és regisztráltatja magát a gyülekezésijog-gyakorlók speciális névjegyzékében mint tüntető.

S mivel nem szeret kétszer fáradni, ilyenkor - biztos, ami biztos - az egyesülési joggal élők névjegyzékébe is felvéteti magát. E képzeletbeli országban ugyanis az egyes állampolgári alapjogokat csak akkor gyakorolhatja valaki, ha ezt előzetes szándéknyilatkozattal is megerősíti. V. B. akkor is regisztráltatja magát, ha élni akar választójogával. Mindez azért történhet meg, mert ez az ország nem ratifikálta az alapvető nemzetközi emberi jogi egyezményeket, és alkotmányos demokráciának sem tekinthető.

*

A kormánypárti elképzelés szerint távol kell tartani a választásoktól azokat, akik "a választási kampány finisében az ellenfelet démonizáló, lebutított kampányszövegekre vevő vadbarmok". E távoltartásra a legjobb megoldásnak a választói regisztrációt látják, hiszen "a regisztráció minimálisan elvárható gesztus egy aktív, tudatos választótól". És ezt nemcsak kormánypárti képviselők tartják fontosnak, támogatná ezt liberális értelmiségi, konzervatív politikai elemző is - itt, Magyarországon, amely 22 éve az Európa Tanács tagja, ratifikált minden releváns nemzetközi emberi jogi egyezményt, alkotmányában és alaptörvényében deklarálja az általános választójogot, és állandó, naprakész népesség-nyilvántartási rendszerrel rendelkezik.

Az előzetes választói regisztráció körüli vitából kiderül, hogy a magyar társadalom, ezen belül is az értelmiség egy része számára az általános választójog alkotmányos vívmánya semmit nem jelent - különben nem érvelnének azzal, hogy mi várható el egy tudatos választótól, és mi nem. Pedig a választójog nem politikai ízlés és elvárások kérdése, hanem alapvető politikai részvételi jog.

Az előzetes regisztráció magyarországi bevezetése ellentétes lenne az általános választójog alkotmányos alapjogával, az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával, a Polgári és Politikai Jogok Egyezségokmányával, és az Emberi Jogok Európai Egyezményével, hogy csak a legalapvetőbb, Magyarország által is ratifikált nemzetközi dokumentumokat említsem. Ezek az egyezmények ugyanis mind rögzítik az általános választójogot - és az egyezményekhez kapcsolódó, kiterjedt joggyakorlatból világossá válik az is, hogy ennek a korlátozása, a választók akadályozása, vagy a választójoggal egyébként rendelkező állampolgárok számára bármilyen egyéb, a joggyakorláshoz szükséges feltétel meghatározása elfogadhatatlan.

Az általános választójog ugyanis azt jelenti, hogy minden cselekvőképes állampolgárnak szavazati joga van - nem azért, mert befizetett egy adott mennyiségű adót, nem azért, mert bizonyos iskolázottsággal rendelkezik, nem azért, mert férfi vagy éppen fehér. Nem kell hozzá "aktívnak" és "tudatosnak" lenni - nagykorúság és magyar állampolgárság kell csupán. Nem az állampolgárnak kell gesztust gyakorolnia azért, hogy élhessen alapvető jogával, hanem az államnak kell nagyon alaposan megindokolni azt, ha valakiket mégis kizár a választójogból. Ilyen lehet például, ha a bíróság korlátozza egy személy cselekvőképességét, ha büntetőjogi szankcióval eltiltja a közügyek gyakorlásától; és ilyen, a nemzetközi jog által elfogadott indok az adott országon belüli lakóhely előírása is, mondván, hogy mindenki ott éljen ezzel a politikai jogával, ahol ennek következményei is érintik.

*

Avval, hogy nyíltan bejelentette szándékát a "vadbarmok" távoltartására, a kormánypárt expressis verbis elismeri, hogy véleménye, hovatovább világnézete szerint vannak olyan választásra jogosult állampolgárok az országban, akiknek a műveltségi és tájékozottsági szintje nem megfelelő a "megfontolt" döntés meghozatalához. De vajon milyen alapon helyezi magát bármely politikus olyan morális-szellemi magaslatra, hogy polgártársai szellemi-politikai képességeiről ítélkezzék? A regisztráció hívei vajon miért feltételezik, hogy az a "megfontolt döntés", amit ők annak tartanak? Egyáltalán, kinek a joga elbírálni mások politikai döntéseit? Vajon a gazdaságpolitikához jottányit sem értő diplomás kompetensebb lenne a képviselők megválasztására, mint a nyolc osztályt végzett, a saját agrárgazdaságát sikeresen irányító állampolgár?

Bárki szíve joga azt gondolni, hogy a magyar lakosság meghatározó részét csak az indulatai és a demagóg ígéretek vezérlik politikai döntéseik során. De ez sem hatalmazhat föl senkit arra, hogy a neki nem tetsző módon gondolkodó és döntő állampolgárokat akadályozza alapvető joguk gyakorlásában. Alkotmányjogi értelemben nincs, nem is lehet különbség a nyolc osztályt végzett napszámos és a mindenféle stallumokkal feldíszített egyetemi tanár között. Mert "minden ember szabadnak és jogokban egyenlőnek születik és marad".

*

És ahogy nincs, nem lehet alkotmányosan legitim indoka a tervezett korlátozásnak, eljárási okokkal sem lenne magyarázható e jogkorlátozó lépés. A kötelező előzetes választói regisztráció ugyanis csak azokban a demokratikus országokban létezik, ahol nincs állandó, naprakész népesség-nyilvántartás és névjegyzék. Ezért van regisztráció az Egyesült Királyságban és az Amerikai Egyesült Államokban is. Magyarországon azonban létezik ilyen névjegyzék - bármelyik nap bármelyik percében tudható, hogy egy adott területen kik rendelkeznek választójoggal. (A regisztráció szabályozása állandó jogi és politikai viták tárgya az Egyesült Államokban. A főleg a Republikánus Párttól érkező, közvetetten diszkriminatív javaslatok rendszerint a "túl liberális egyetemisták", a "tudatlan, ingyenélő feketék" és a "munkanélküli latinok" kizárását célozzák.)

A javaslat támogatói azzal is szívesen érvelnek, hogy a kisebbségi önkormányzati választás szintén regisztrációhoz kötött, és a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező magyar állampolgárok is regisztrálni lesznek kénytelenek.

Ezek azonban nem hozhatók párhuzamba a tervezett intézkedéssel. A kisebbségi választások előtt a választói regisztrációval létrejövő névjegyzék bevezetése évtizedes alkotmányossági problémára adott elfogadható, és az Alkotmánybíróság által sem kritizált megoldást. Az állampolgárok kisebbségi hovatartozásáról ugyanis az állam nem vezethet automatikusan frissülő adatbázisokat - ám valahogy mégis célszerű garantálni azt, hogy a nemzetiségi önkormányzatokat valóban a nemzetiséghez tartozók válasszák meg. (Igaz, az Európa Tanács Velencei Bizottságának a magyar parlamenti választási reformot értékelő júniusi jelentéstervezete kifejezetten kritizálja a magyarországi nemzetiségi szavazók előzetes regisztrációját, mondván, számukra is lehetővé kell tenni, hogy akár a választás napján döntsék csak el, pártokra vagy a nemzetiségi szervezetek listájára akarnak-e szavazni.)

A magyarországi lakóhellyel nem rendelkező magyar állampolgárok számára előírt regisztráció ugyancsak elfogadható: a magyar útlevéllel ugyan tudják igazolni az állampolgári jogviszonyt, ám a kizáró okok (közügyektől eltiltás, cselekvőképesség korlátozása) ellenőrzése a magyar állam számára nyilván némi időt igényel. (Kérdés persze, hogy a jogalkotó ezekkel az eljárási nehézségekkel tisztában van-e.)

*

A 2013. januártól felálló járási rendszer számos igazgatási feladatot átvesz a helyi önkormányzatoktól és a jegyzőktől, így az előzetes hírek szerint az okmányirodák a járási központokban lesznek. A választói névjegyzék eddig a jegyző hatáskörébe tartozott - ám ha nem nála marad, vajon hányan fognak kisebb településekről a járások központjába utazni, hogy hónapokkal a választások előtt "gesztust gyakoroljanak" az államnak és regisztráltassák magukat?

Persze, ez nyilván rosszindulatú feltételezés. De semmi okunk fair megoldásokat feltételezni ott, ahol az általános választójog évszázados értéke semmit sem jelent, és ahol kormánypárti képviselő név és következmények nélkül "vadbarmozhat" választópolgárokat.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.