László Géza

Vegyenek kínait!

A bélyegbuborék mint pénzügyi válság és élet

Publicisztika

Ma is előttem van, ahogy az albumok fölé hajolva matat a bélyegekkel. Amint ott ülök vele gyerekként én is, áhítattal figyelem, ahogy a gyűjteményem legújabb darabjait áztatjuk le a borítékokról. Gyakran bejárt a szövetségbe, a MABÉOSZ-ba, s amikor új bélyegekkel állított haza, apámnak fényesebben csillogott a szeme; aztán gyorsan el is porzott az íróasztala irányába. Nem csak hobbi volt ez, szenvedély is.

A lelkesedése akkor sem csökkent, amikor később ezeken az összejöveteleken már erősen megfogyatkoztak a résztvevők. A hazai bélyeggyűjtés története és az élete hasonló ívet húzott: amikor az ötvenes–hatvanas években fiatal volt és lelkes, a gyűjtési kedv hazánkban is rohamosan nőtt. A hetvenes években együtt értek fel a csúcsra. A MABÉOSZ tagjainak száma akkoriban megközelítette a 250 ezret. Ez mai szemmel elképesztően soknak tűnik, és nemcsak a mostani pangás miatt, hanem azért is, mert az Egyesült Államokban az American Philatelic Society taglétszáma a hetvenes években mindössze 45 ezer körül mozgott. Ott a csúcsértéket a nyolcvanas évek második felében érték el 57 ezres létszámmal; idehaza akkor már elindult a csökkenés, de még mindig háromszor annyi regisztrált tagot jegyeztek. Apám aztán nyugdíjasként figyelhette, hogy a kilencvenes évek közepén már csak 25 ezren szerepeltek a magyar nyilvántartásban – szűk két évtized alatt a tizedére csökkent a taglétszám. 2015-ben 2300 tagja volt a szervezetnek, mára 1100-an maradtak, 4,5 százaléka az egykori rekordértéknek. (A visszaesés tüneteiről lásd Legát Tibor írását: Filléres emlékek, Magyar Narancs, 2006. október 26.)

A hazai bélyeggyűjtő társadalom rohamos leépülését a közösségek és az azokban zajló események eljelentéktelenedése is jelzi. 1985-ben több mint 3300 kör létezett az országban, 2020-ban már csak 158. Ténylegesen alig néhány helyen zajlik valódi klubélet, főleg Budapesten és pár nagyvárosban. Jellemző, hogy már csak öt bélyegkereskedő aktív az országban. A hírek szerint a nepperek, az alkalmi kereskedők száma és aktivitása is csökkent az elmúlt években. A piac zsugorodásának árulkodó jele az is, hogy a bélyeggyűjtők átlagéletkora ma 65–70 év, tíz-húsz évvel magasabb, mint a műtárgypiacon.

Fájdalmas válságjelenséggel szembesülhettek azok is, akik az elmúlt húsz évben igyekeztek gyorsan túladni a gyűjteményükön: katalógusárak ide vagy oda – merthogy a bélyegek esetén létezik ilyen is –, esélyük sem volt jó árat kapni érte. Különösen nehéz helyzetbe az 1960 és 2010 közötti bélyegeknél kerültek, mert azok piaci értéke – egy töredéküket leszámítva – a rájuk nyomtatott csekély forintösszeghez – a névértékhez –, de leginkább a nullához közelített. Alig két évtizeddel a hatalmas konjunktúra után sokkoló lehetett ezt látni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."