Nőgyógyászati rendelés hajléktalan nőknek

Szégyen nélkül

Riport

Miközben a hajléktalan nők körében kifejezetten gyakoriak a nőgyógyászati problémák, az állami ellátáshoz való hozzáférésük finoman szólva is nehezített. A tavaly október óta működő traumatudatos nőgyógyászati rendelőben az egyszeri ellátásokon túl tartós segítséget és sokszor lelki támaszt is nyújtanak a nehéz helyzetű nőknek.

Két nagy méretű vaskapun és több ajtón is át kell haladni annak, aki a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei (BMSZKI) Dózsa György úti épületének oldalsó bejáratánál megnyomja a „Nőgyógyászat” feliratú kapucsengőt. Valamivel szövevényesebb út, mint amilyenen általában egy nőgyógyászati rendelőbe érkezünk, de nem is szokványos rendelőről van szó. Az ott dolgozók szerint ez a séta jó lehetőség arra, hogy a rendelőbe lépés előtt oldódjon kissé a feszültség azokban a hajléktalan élethelyzetű vagy lakhatási szegénységben élő nőkben, akik akár évek óta nem jártak nőgyógyásznál.

Az előjegyzésre érkező klienseket szociális munkás kíséri át az említett kapukon és ajtókon, hogy aztán az épületbe érve egy nagy méretű freskó is bátorítsa őket: Molnár Dorina dekorációs festő Szőllősy Kálmán Körtánc című nevezetes fotója alapján készített parafrázisán összekapaszkodó nők táncolnak mezítláb a mezőn, némileg a szocialista realizmus esztétikáját megidézve, ami elmondható az alagsori rendelőnek otthont adó épületről is. A rendelő előteréből nyílik a mosdó, amelyben egy vécé és egy üvegfalú zuhanyzó áll. Az állami kórházak mosdóinak színvonalát túlszárnyaló helyiség bármelyik jól menő magánkórházban megállná a helyét – ez egyébként nem véletlen, a rendelőt kialakító építész több magánkórháznak dolgozott már.

A BMSZKI traumatudatos szemléletű nőgyógyászati rendelője a Budapest Bike Maffia (BBM) adománygyűjtő kampányának segítségével kezdte meg a működését 2022 októberében. Egyelőre havi két (hamarosan már három) rendelési napot tartanak, kéthetente péntekenként várják a pácienseket. Hosszú távon mindenképpen szeretnének legalább heti egy rendelést tartani, ez eddig a megfelelő szakemberek hiánya miatt ütközött akadályba. Jelenleg egy magánkórházból érkező nőgyógyász, dr. Héra Anna viszi a rendeléseket Clease Piroska egészségügyi asszisztens segítségével, de már szerződést kötöttek egy újabb szülész-nőgyógyász szakorvossal, aki önkéntesként további havi egy rendelési napot vállal. A hagyományos nőgyógyászati rendelőktől eltérően itt két szociális munkás is jelen van, hogy az ellátás ne csak egyszeri orvosi vizit legyen, hanem az esetleges problémák teljes megoldódásáig végigkísérjék a klienseket – akár egészen az állami egészségügyig, és akár társuló egészségügyi gondokhoz is segítséget nyújtva. Férfi nem léphet be a rendelőbe; ez a fontos alapszabály garantálja a biztonságos teret azoknak a nőknek, akik jó eséllyel a bántalmazás több formáját is megtapasztalták már életük során.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.