„Akkora hatással volt az angolszász irodalomra, mint Hemingway óta senki”

  • Kádár Judit
  • 2020. május 13.

Sorköz

Tíz éve halt meg J. D. Salinger. 91 évesen, több mint fél évszázados remeteség után.

Még csak harmincnégy esztendős volt, de már híres író, amikor úgy döntött, hogy kivonul a világból. 1953-ban Manhattanből egy mindentől elzárt New England-i településre költözött. 1965-ben, negyvenhat éves korában pedig, miután a New Yorker című rangos irodalmi folyóiratban megjelent írása néhány kritikusból fanyalgást váltott ki, fölhagyott a publikálással is.

Utána semmilyen új alkotást nem jelentetett meg, nem járult hozzá művei megfilmesítéséhez, sőt még azt sem engedélyezte, hogy a róla szóló publikációkban idézzenek a műveiből. Egyik utolsó, a Timesnak 1974-ben adott interjújában meg is indokolta, hogy miért nem ad ki a kezéből egyetlen írást sem: „a nyilvánosságra hozatal szörnyű behatolás a magánszférámba".

Eleinte még szóba elegyedett a helyiekkel, különösen az iskolás kamaszokkal, de cornishi házát hamarosan jobbnak látta magas kerítéssel védeni, s ha nagy ritkán megfordult a kisváros valamelyik éttermében, állítólag a konyhában evett, hogy ne kelljen találkoznia senkivel. (Azt azért nem tudta megakadályozni, hogy tények ismerete híján legendákkal övezett életét vászonra vigyék: a 2000-ben készült Fedezd fel Forrestert! című film Sean Connery játszotta, remeteségbe vonult író főhősének alakját nyilvánvalóan ő ihlette.)

Képmutató felnőttvilágtól szenvedő kamaszok

A huszadik század egyik legjelentősebb amerikai írója, Jerome David Salinger 1919. január 1-jén született New Yorkban. Apja lengyel zsidó származású kereskedő volt, skót-ír felmenőkkel rendelkező, katolikus vallású anyja a házasságkötést megelőzően áttért a zsidó hitre. A családi háttér ellenére Salinger soha nem sorolta magát az amerikai zsidóság integrációs problémáit ábrázoló, a század második felében reneszánszát élő ún. „zsidó-amerikai irodalom" alkotói közé – hősei a saját vallásuk iránt indifferens, közép- vagy felső középosztálybeli New York-i családban született, a képmutató felnőttvilágtól szenvedő kamaszok.

A középiskolával nehezen boldogult, több intézményből is elküldték, míg középfokú tanulmányait a pennsylvaniai Valley Forge Katonai Akadémián végre sikerült befejeznie. Ezután a New York-i Egyetemen tanult tovább, ahol egy évet bírt ki. Luxusélelmiszerekkel kereskedő apja ekkor Európába küldte, hogy az üzleti fortélyokat kitanulja, de közel féléves bécsi tartózkodása alatt sem támadt kedve a kóser sajtok és húskülönlegességek importálásához.

Közvetlenül Ausztria német bekebelezése előtt tért vissza az USA-ba, beiratkozott a Columbia Egyetemre, ahol egyik tanára, a színvonalas Story magazin éles szemű szerkesztője tehetségesnek találta. Novellái már éppen sorra kezdtek megjelenni jól fizető és felkapott lapokban, amikor besorozták. 1944-ben részt vett a normandiai partraszállásban, a koncentrációs táborok felszabadításában.

A háború megviselte, ideg-összeroppanást kapott, Európában rövid ideig kórházban ápolták. (Háborús élményeiről alig írt, egyik kivétel a legjobb alkotásai közt számon tartott novella, az Alpári történet Esmének, szeretettel.) Még lábadozása idején ismerkedett meg első feleségével, egy Sylvia nevű német nővel, aki állítólag gyűlölte a zsidókat - a házasság nyolc hónapig tartott. 1948-ban három elbeszélését elfogadta a New Yorker, ahol korábban írói példaképeinek, F. Scott Fitzgeraldnak és Ernest Hemingwaynek is megjelentek művei – ettől fogva csak ennek a lapnak dolgozott.

Az 1951-ben kiadott Zabhegyező – a második világháborúból szuperhatalomként kikerülő, anyagi javakat hajszoló, gazdagságát kiélvező

Amerikában helyét nem találó

érzékeny, intelligens, tizenhat éves kamasz fiú háromnapi kóborlásának története – egy csapásra híressé tette. A főhős alakja az amerikai irodalomban nem előzmény nélküli: Huckleberry Finn épp olyan ártatlan és jó szándékú, szabadszájú kamasz, mint a huszadik század közepének metropolisában csetlő-botló, a felnőtté válástól szorongó Holden Caulfield.

A hidegháború, a kezdődő kommunistaüldözések, a mccarthyzmus időszakában napvilágot látott regényt, bár szinte azonnal kultuszkönyvvé vált, nem fogadta osztatlan elismerés: néhány államban betiltották az iskolákban, főként „vulgárisnak” minősített, korabeli diákszlenget (goddam, sonovabitch) használó nyelvezete, bizarr szexuális jelenetei és szókimondó főhősének morális hozzáállása miatt, de azt sem mindenki vette jó néven, hogy Holden éppen egy piros, tehát a gyanakvók szemében kommunista színű sapkát vesz magának. (Annak idején Mark Twain regényét is betiltották, nem kis részben ugyancsak a főhős „illetlen”, az ifjúságnak rossz példával szolgáló beszéde miatt.)

Viszont talán éppen baloldali társadalomkritikájának köszönhető, hogy a képmutatás ellen lázadó New York-i tinédzser egyes szám első személyben elbeszélt történetét ábrázoló amerikai könyv Gyepes Judit fordításában már 1964-ben megjelenhetett magyarul. Itthon is rögtön kultuszkönyv lett belőle, s úgy tűnik, kötelező olvasmányaik közül az angol és amerikanisztika szakos hallgatók máig ezt a regényt olvassák el a legszívesebben. (Angolul állítólag eddig 65 millió példányban adták ki.)

false

 

Fotó: Wikipédia

Következő sikerét 1953-ban aratta, ekkor jelent meg Kilenc történet című novelláskötete, s bár közülük több elbeszélés különféle irodalmi magazinokban már írói pályája kezdetén olvasható volt, mint például az 1948-ban napvilágot látott, azóta is legtöbbet elemzett Ilyenkor harap a banánhal, csak ekkor vált világossá, hogy a történetek összefüggenek. A szereplők már e novellák többségében is a népes New York-i Glass család kivétel nélkül kiemelkedő képességű, hajdan csodagyerek tagjai: Seymour, Buddy, Boo Boo, Walt, Waker, Franny és Zooey.

A továbbiakban pedig Salinger a tinédzser vagy fiatal felnőtt korukban ábrázolt testvéreket állította művei középpontjába – 1961-ben jelent meg a Franny és Zooey, 1963-ban a Magasabbra a tetőt, ácsok; Seymour: Bemutatás. (A legidősebb testvér, Seymour is még csak 31 éves, amikor az elsőként megírt Ilyenkor harap a banánhal című elbeszélésben egy floridai nyaralás alatt váratlanul öngyilkos lesz.)

Úgy tudni, a világtól elvonulva is az ő történeteiket írta tovább: a 90-es évek végén szomszédai láttak a házában egy páncéltermet, amiben, amint az író állítólag elárulta nekik, 15 vagy 16, a Glass gyerekekről szóló kéziratot helyezett el. A Franny és Zooey megjelenését követően egyre többen bírálták a zen buddhizmus, mahájána buddhizmus és más

keleti tanok

iránt egyre mélyülő érdeklődését a szereplőire is átruházó szerzőt. Az elégedetlenkedők szemében Seymour, Franny és a többiek túlságosan koraérett, valószínűtlenül művelt, csak egymásnak élő, befelé forduló, abnormális teremtményeknek tűntek.

A század másik jelentős írója, John Updike, aki mesterének tartotta, fel is rótta Salingernek, hogy „jobban szereti Glassékat, mint ahogy Isten szereti őket. Túl kizárólagosan. Létrehozta őket, és a menedéke lettek. Irántuk érzett szeretetének a művészi önmérséklet szenvedi kárát.” Salinger, ha érdekelte egyáltalán a külvilág, szerencsére megélhette, hogy a mérvadó New York Review of Books kiáll mellette. Hasábjain 2001-ben az irodalmár Janet Malcolm kijelentette, hogy az értetlenkedők éppen olyan rövidlátóak, mint azok, akik annak idején Manet-t vagy Tolsztojt is félreértették. Nézetei szerint Salinger éppen attól nagy író, amit kárhoztatnak benne.

Művei ugyanis arról szólnak, hogy még ártatlan, érzékeny fiatal hősei nem találják helyüket a világban. Miként megteremtőjük sem. „Ez az egész, amit mindenki csinál, ez – mit tudom én – nem rossz, nem ocsmány, még csak nem is feltétlenül ostoba dolog, de olyan kicsinyes, olyan jelentéktelen, olyan elszomorító" – mondatja Salinger az egyetemista Frannyvel 1955 körül, már biztonságos cornishi magányából, hogy a publikálással felhagyva hamarosan kedvenc hőseit is megmenekítse az értetlen bírálatoktól.

Remeteként élt, de nem egyedül

Éppen Franny alakján dolgozott, amikor megismerte a 19 éves Claire Douglast, akivel 1955-ben összeházasodtak. Két gyerekük született, ám házasságuk tizenegy év után válással végződött – felesége nem bírta elviselni az elszigeteltséget. Negyven évvel fiatalabb harmadik feleségét, Colleen O'Neillt valamikor az 1980-as évek végén vette el – a körülmények ismeretlenek, a magánélet védelmére tett erőfeszítései ezúttal eredményesnek bizonyultak.

A privát szféráját ért, bizonyára legfájóbb támadást mégis hozzá közel álló személyek követték el: magyarul Otthon a világban címmel megjelent önéletrajzában 1998-ban egyik volt szeretője, a tizenévesen figyelemre méltó írói tehetséget mutató Joyce Maynard teregetett ki bizalmas, még Salinger szexuális szokásaira is kitérő részleteket – Maynard könyvéről ezt írtuk, a szerzővel interjút is készítettünk – 2000-ben saját lánya, Margaret adta ki az íróról kedvezőtlen képet festő visszaemlékezéseit (Dream Catcher: A Memoir).

*

Egyik írótársa szerint akkora hatással volt az angolszász irodalomra, mint Hemingway óta senki. John Updike mellett többek közt Philip Roth, Hunter S. Thompson vagy Jay McInerneyis sokat köszönhet az irodalmi nyelvet szleng kifejezésekkel, hétköznapi szóhasználattal felfrissítő műveinek.

2010. január 27-e óta már Salingerre is érvényesek W. H. Auden szavai: „városok százai közt szétszórva lebeg, / ismeretlen vonzalmaknak kiszolgáltatva egészen”, de rajongói reménykedhetnek, hogy a világból immár végleg kivonult író nagyvonalúan rendelkezett, s végre megismerhetik életében féltve őrzött, ítéletüktől védelmezett alkotásait.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Narancs 2010. február 2-i számában jelent meg.

Borítókép: A Time magazin címlapképe; 1961

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.