Bertók László lírai végakarata jelenik meg utolsó kétsorosaiban

Sorköz

Akár búcsúkötetként is olvashatjuk Bertók László poszthumusz kötetét, az Együtt forogot, amely méltó lezárása az életműnek.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2021. április 8-i számában jelent meg.  Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

E kötettel a kiadó a költő 85. születésnapjára, tavaly decemberre készült, de Bertók László szeptember 14-én elhunyt, az ünnepi kötetből így posztumusz megjelenés lett.

Ugyanakkor a könyv anyagát még Bertók állította össze, ő is véglegesítette, így az minden ízében a szerzői akarat hiteles hordozójának számít. Egy évvel korábban Térey János utolsó verseskötete, a Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba jelent meg hasonló körülmények között, csakhogy míg Térey tragikusan hirtelen halála mintegy a köteten kívüli tényként olvasódott rá a szerző életében lezárt kéziratra, addig

Bertóknál a lesben álló halál az egyik legfontosabb köteten belüli téma és motívum.

Akár búcsúkötetként is olvashatjuk az Együtt forogot, amelyben az élettől, önmagától és a költészettől távolodó szerző rendezi el lírai végakaratát. Bertók halála után rátekintve a kötet anyagára, már-már az tűnik elképzelhetetlennek, hogy ugyanezeken a szövegeken keresztül köszönteni is lehetett volna őt. Márpedig lehetett volna, ami ezúttal is a vers és a versolvasás kiszámíthatatlanságára hívja fel a figyelmünket.

 
Bertók László: Együtt forog 

Az anyag tehát még a szerző megkívánta szigorú struktúrába rendezve jöhetett ki; egy töredékben maradt, fésületlen Bertók-kötet lehetősége az életmű logikájával és belső dinamikájával ellentétesnek is tűnne. Aki ezt a nagy formátumú, mégis majdnem az észrevehetetlenségig önmegtartóztató lírát követte az elmúlt évtizedekben, azt is pontosan látja, hogy mennyire erőteljesen előkészített pozícióba érkezett az Együtt forog 243 kétsorosa. És nemcsak a közvetlen előzménynek számító 2015-ös Firkák a szalmaszálra című gyűjteményre kell gondolnunk (jelen kötet alcíme Firkák a szalmaszálra 2), hanem az azt egy évvel megelőző Ott mi vanra, a 2004-es Háromkákra, az 1995-ös Három az ötödiken. 243 szonett című kötetre, sőt, A kettészakadt villamos című 1987-es kötet Magyar epigrammák ciklusára is. Bertók mondhatni, semmit sem bízott a véletlenre, ami egyfelől talán szerzői alkati kérdés is, másfelől azonban, és most talán ez az érdekesebb, ennek a jelentős lírának a belső logikájából, azaz magából a befelé figyelésből, a költői, emberi én atommagja körüli megállíthatatlan keringésből következik.

Ez nem egyszerű elrendezettség, sem (ön)túlszabályozás a bertóki költészetben, hanem egyfajta sajátos fizikai törvények megnyilvánulása, amelyek az egyes köteteket, s azon belül a ciklusokat, verseket mint csillagászati struktúrákat mozgatják, vagy ahogy a jelen kötet címe is utal rá: forgatják körbe-körbe.

Nagyon látványos, hogy a versterjedelem minimalizálása nem jár együtt a kötetstruktúra egyszerűsödésével.

Bertók az utolsó pillanatig hű tudott maradni a saját költészeti eszményéhez, nem veszített élességéből, koncepciózusságából, mélységéből.

Ezeken túl pedig sajátos iróniájából és könnyednek tűnő, de a legimprovizatívabb pillanatában is komoly gondolati terheket hordozni képes attitűdjéből sem.

„Forog a perc körül, elszédíti magát,

s azt képzeli, hogy a végtelent éli át.”

- olvassuk egy helyen, aztán:

„Mondja, csak mondja, nem ismer határt.

Szavakkal lökdösi arrébb a halált.”

A forgás, a repetitív mozgás, amely egyszerre a romló fizikai állapotban lévő test válságtünete (szédülés) és a világ alapműködése (körforgás), mindeközben a halált önmagától eltolni igyekvő mantraszerű gesztus. Bertók lírájának az utolsó pillanatig meglévő erőforrásait mutatja, hogy ezeket a fajsúlyos képzeteket kétsoros versekben úgy tudja egymás mellé rendelni, hogy abból nem üres szentenciózusság jön létre végül, hanem valódi költészet. A cím­adó versben mindez a következőképpen néz ki:

„Egy porszem, annyi sem, semmi vagy, gondolod,

s érzed, hogy tér, idő veled együtt forog.”

A 2015-ös első „firka”-kötethez képest az Együtt forog egyébként is kissé elvontabb, filozofikusabb irányba mozdul el. Míg a korábbi gyűjteményben sok önéletrajzinak mondható kétsoros kapott helyet, köztük számos emlékezetes darab, amelyek az egy évvel később megjelenő, a szerző 1956-os, kamaszkori bebörtönzését feldolgozó memoárkötethez kapcsolódnak (vö.

„Ha a versekért becsuknak, ne írj verset.

Mondta anyám sírva, mikor kiengedtek.”),

az új kötetben kevés az effajta visszatekintés. Helyette az egyre rövidülő jelen idő mibenléte, a várható halál, s a várakozás mint élettevékenység kerül előtérbe. Ami ugyanakkor nem jelenti azt, hogy olykor az irónia, önirónia, sőt a humor ne kerülne elő a versekben.

„Egyszer a színpadon letolta nadrágját,

s láss csodát, azóta jobb költőnek tartják.”

- szól a Kivétel című „firka”.

„Úgy érzi, soha már, többé egy sort se fog,

de elkezdi, s rímnek az jön be, hogy nyafog.”

- ez pedig az Az jön be című kétsoros.

A kötetet, s azzal együtt az életművet lezáró vers

(„Összerezzensz, szorongsz, se tanulság, se hit,

de megint megfeszülsz, és elszámolsz, amíg…”)

végén a három pont egyszerre hagyja nyitva a szöveget, s vezeti át egy szavakon, betűkön túli területre. „A folytatólagos lezárás jele, a három pont, pont három”, mondta Bertók László ravatalánál Parti Nagy Lajos. De azt is mondta ugyanott, hogy „tényleg »minden megvan«, megvan a konok szerénységgel, mérnöki szorgalommal és angyali kegyelemmel összerakott építmény, az első szalmaszáltól, soha teherbíróbbat, az utolsóig”. Az Együtt forog következetes és méltó lezárása az életműnek. 

Magvető Kiadó, 2021, 80 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.