A Nobel-díjas író, aki a magyar forradalom mellé állt

  • L.T.
  • 2019. október 23.

Sorköz

„Sehol a világon nem láttunk még olyan pártot vagy embert, aki ha az abszolút hatalmat birtokolta, ne élt volna vele abszolút módon” – mondta 1957. március 15-én, Párizsban, de azt is megírta, hogy „a magyaroknak nincs szükségük arra, hogy sírjunk vagy sajnálkozzunk a sorsukon".

Pár éve járta be a sajtót, hogy a Nobel-díjas francia író, Albert Camus halálát 1960-ban olyan autóbaleset okozta, amit a KGB aktív közreműködése előzött meg. Noha a hírt szenzációnak szánták – még a Blikkben is megjelent –, valószínűleg kevesen voltak, akiket meglepett volna.

Legfeljebb az furcsállhatták, hogy a moszkvai irányítású állambiztonságiaknak, akikről tudvalevő, hogy mindenre képesek voltak (és képesek mostanában is), nem volt jobb dolguk, mint hogy nagyszájú nyugati-európai írókat likvidáljanak.

false

 

Fotó: Wikipédia

De bárhogy is volt, ahhoz nem férhet kétség, hogy Camus mindent megtett azért, hogy felkerüljön az elvtársak (értve ez alatt az akkoriban jelentős számú francia kommunistát is) feketelistájára.

Igaz ugyan, hogy a harmincas években ő is tagja volt a francia kommunista pártnak (már 1937-ben kilépett), a háborúban pedig az ellenállási mozgalomnak, de nem tekintett szövetségesként a Szovjetunióra, és ahol tehette, kritizálta is a Sztálin-rezsimet. Az író talán akkor húzhatta ki a gyufát az oroszoknál, amikor az ötvenes évektől egyre gyakrabban hangoztatta

a demokrácia és a létező szocializmus kibékíthetetlen ellentétét.

Camus már 1953-as kelet-berlini és az 1956-os poznani munkásfelkeléseket is védelmébe vette – „a legszörnyűbb az, hogy még ma is embereket ölnek, amiért kiáltani mernek a munkásszabadságért” –, és a magyar forradalomról is megemlékezett több ízben. Mi több, amikor a Magyar Írószövetség 1956. november elején táviratban kért segítséget a világ értelmiségétől, a személyesen is megszólított Camus már 1956. november 10-én aláírt egy kiáltványt, amelynek címe A francia értelmiségiek a közös fellépésért az ENSZ-ben.

Más lapra tartozik, hogy a későbbi Nobel-díjas szinte egyedüliként vette szívére a magyar forradalom ügyét a francia ún. haladó értelmiség körében. Három olyan nyilvánosság előtt elhangzott „beszédét” ismerjük, amelyekben a magyarok iránt érzett szolidaritás tükröződik. A Szabad Franciák Szövetségének 1956. november 23-i, magyarokat támogató gyűlésén a szövetség egyik tagja, Michel Dalbret olvasta fel az Üzenet fiatal franciáknak című szöveget, 1957. március 15-én a Nemzeti Antifasiszta Szolidaritás esemény Camus-t állt a mikrofon mögé és mondta el az A nap, amikor Kádár rettegett című szónoklatát, 1957. november 4-én pedig Fejtő Ferenc olvasta fel Londonban, a Magyar Írók Szövetségének gyűlésén Camus Üzenetét a száműzött magyar íróknak.

Az utóbbiban ezt írta: „A magyaroknak nincs szükségük arra, hogy sírjunk vagy sajnálkozzunk a sorsukon. Csak arra van szükségük, hogy kiáltásuk mindenütt visszhangozzék, és tudja meg a világ, tisztelje törekvésüket: hogy le akarnak számolni a hazugsággal…”

false

 

Fotó: Fortepan/ Faragó György

Az író pedig ezt mondta a magyar forradalomról 1957. március 15-én: „Egy totalitárius államban nem lehetséges a fejlődés. A terror nem fejlődik, legfeljebb fokozódik, a vérpad sosem lesz szabadelvű, és

az akasztófa sem lesz toleráns.

Sehol a világon nem láttunk még olyan pártot vagy embert, aki ha az abszolút hatalmat birtokolta, ne élt volna vele abszolút módon”.

A Jelenkor kiadó Albert Camus életmű-sorozatában a napokban jelent meg Előadások és beszédek -- Üzenet a száműzött magyar íróknak címmel az a kötet, ami az író harmincöt, 1937-1959 között, a nyilvánosság előtt elhangzott beszédét gyűjti egybe.

Az alcím annyiban megtévesztő, hogy túlnyomórészt nem 1956-ről, és nem Magyarországról szólnak ezek a szövegek, például az algériai háború - érthető módon - sokkal gyakrabban szóba kerül, de olvashatunk Dosztojevszkijről, a fasiszta Spanyolországról, és természetesen az a beszéd is helyet kapott a kötetben, amit 1957. december 10-én mondott Stockholmban, a Nobel-díj átadási ceremónián.

„Nyilván minden nemzedék azt hiszi, hogy az ő dolga megváltoztatni a világot. A mienk azonban tudja, hogy nem fogja. De a feladata talán még nagyobb. Meg kell akadályoznia, hogy a világ megsemmisüljön” –  mondta Camus 42 évvel ezelőtt, és szavain ma is érdemes elgondolkodni.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.