Feminizmus, nőtörténet, társadalomtörténet – érdekes kötet jelent meg Pető Andrea tiszteletére

Sorköz

A Klacsmann Borbála és Virányi Péter által szerkesztett, Aki kimondja, amit ki kell mondani című tanulmánykötet írásai a 20. századi magyar történelemmel foglalkoznak.

Pető Andrea a leggyakrabban idézett és a legtöbb nemzetközi díjjal kitüntetett magyar történész, a CEU professzora, a 20. századi társadalomtörténet, azon belül elsősorban a nőtörténet nemzetközileg elismert kutatója. A kötet a kerek születésnapjának apropóján született, benne a laudációk és egy életútinterjú után tizennégy, a 20. század magyar történelmével foglalkozó tanulmány kap helyet pályatársak, kollégák és tanítványok tollából

Stark Tamás és Alexander Etkind történész kollégák Pető Andreát a „globális akadémiai szabadság bajnokának” nevezik, témaválasztásaiban és megközelítésében pedig elsősorban újító szellemét emelik ki.

Az életútinterjút Petővel a Magyar Narancs újságírója, Artner Sisso készítette, elsősorban azt domborítva ki, hogy

a társadalmi nemek tanulmányát ért politikai támadások tulajdonképpen kontraproduktívnak bizonyultak, hiszen az elmúlt években éppen az üldöztetés miatt felívelt ez a tudományterület.

A szövegből (is) világos lesz, hogy Pető a feminizmuson belül is mer az árral szemben úszni és népszerűtlen kérdéseket feszegetni, olyasmiket, hogy biztosan emancipál-e a munka, és (ezzel összefüggésben!) miért kötöttek ki a nők tömegével a konzervatív oldalon, és miért ők tették ki a nyilas párt mintegy 30 (!) százalékát. Mértékletes tudósként óva int minket attól is, hogy átgondolatlan párhuzamokat vonjunk a mai állapotok és a Horthy-rendszer között: míg utóbbiban „maradtak terek, ahol lehetett értékekről beszélni”, a polypore államra, amiben ma élünk (Pető metaforája egy élősködő gombafajra utal), saját ötletek híján az értékek teljes relativizálása és kiüresítése jellemző.

 

 
Pető Andrea
Fotó: Végel Dániel / Wikimedia
 

 

A Pető műveit idéző, vagy a munkáiból inspirálódó tanulmányok bő kétharmada a nőtörténettel foglalkozik. A nőjogi harcok különböző irányzatait tárgyaló írások közül Miklós Réka tanulmányában Slachta Margitnak, az első magyar parlamenti képviselőnőnek a spirituális szemléletét ismerjük meg. (Talán kevéssé köztudott, hogy Slachta nemcsak amiatt lépett ki a Szociális Misszótársulatból, mert rendfőnöke, Farkas Edith nem engedte újraindulni a parlamenti választásokon, hanem önkényes spirituális irányváltása miatt, amely többek között az önsanyargatást is magában foglalta.) A második magyar parlamenti képviselőnő, Kéthly Anna kapcsán B. Kádár Zsuzsanna közöl tavalyi monográfiájából részleteket, főleg arról, hogy Kéthly milyen frappáns érveket hozott fel a női választójogra vonatkozó cenzusok ellen. Kelbert Krisztina joggal mutat rá, hogy a magyar feminista mozgalmak eddigi kutatásai Budapest-centrikusak, és túl kevés szerepet kap bennük a biográfiai megközelítés. Három, Szombathelyen munkálkodó nő (Kerecsényi Ilona, Kadelburg Margit, Trombitás Erzsébet) személyén keresztül bemutatja, hogyan lehetséges – egyazon életút során - különböző rezsimekben, különböző ideológiák zászlaja alatt képviselni ugyanazokat az értékeket.

A reprodukciós jogok kérdései három tanulmányban kerülnek elő. Szamosi Barna arról ír, hogy az 1910-es években, a korabeli eugenika elvei szerint hogyan igyekeztek az orvosok megoldani a tuberkulotikus terhességek körüli dilemmákat. A kényszersterilizálás eseteinek feldolgozása, ahogy Szabó Alexandra M. rávilágít, a holokauszt körüli diskurzusból is hiányoznak, nemcsak a zsidó, de a roma nők vonatkozásában is, részben a forráshiány miatt: az ily módon traumatizált túlélőket nem volt könnyű szóra bírni. (Az orvosi szexuális erőszak különböző módjainak leírása miatt ez talán a legmegrázóbb szövege a kötetnek.) Svégel Fanni az 1973-as abortuszszigorítás elleni aláírásgyűjtő akciót értelmezi.

A további tanulmányokban többek közt a magyar emigránsok politikai cselekvési teréről, az antiszemita (vagy éppen opportunista) ügyvédekről, illetve a vajdasági magyarok háborús traumáiról olvashatunk. Kiemelkedően érdekes Klacsmann Borbála tanulmánya az Országos Zsidó Helyreállítási Alap felemás működéséről: a holokauszt kapcsán talán ritkán gondolunk arra, hogy a túlélőknek milyen lehetőségeik adódtak elkobzott vagyonuk visszaszerzésére.  

A kötet egyaránt számot tarthat a szakemberek és a laikusok érdeklődésére. A szerzők, méltó módon Pető Andrea útmutatásához új, eleddig feltérképezetlen területekre merészkednek, és felvetett kérdéseikkel további kutatásokra adnak inspirációt. Hogy ezek után még nehezebb lesz a genderszemlélet tudományos legitimitását vitatni, már csak hab a tortán. 

Klacsmann Borbála, Virányi Péter (szerk.): Aki kimondja, amit ki kell mondani. Pető Andrea tiszteletére. Balassi Kiadó, 2024, 306 oldal, 5000 forint

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.