Kinek a történelme: eldobható mitológiák vagy őszinte szembenézés a múlttal?

Sorköz

Az is evidens, hogy a történettudomány immár elvesztette azt a monopóliumát, hogy egymaga irányítsa a történelemről szóló diskurzust – ezt a fejleményt azért a történészek többnyire csekély lelkesedéssel és jelentős szkepszissel fogadják.

A rendszerváltást megelőző évek egyik leg­izgalmasabb fejleménye volt a közelmúlt magyar történelmét tabudöntő merészséggel, erős személyességgel tárgyaló, az oral historyt, azaz a kortársi visszaemlékezéseket középpontba állító történelmi dokumentumfilm műfaj (újjá)születése és méltó közönségsikere.

A rendszerváltás azt az ígéretet is hordozta, hogy az efféle alkotások megszületése elől végre elhárul minden akadály, és az alkotók sokkal bátrabban nyúlhatnak olyan történelmi tabutémákhoz, melyek kibeszélését az államszocialista rendszer szisztematikusan gátolta. Azóta eltelt három évtized, de a termés nem lett sokkal gazdagabb, ráadásul a minőség szempontjából is rendkívül vegyes.

*

Ezt a munkát igyekezett elvégezni Sárközy Réka, az Országos Széchényi Könyvtárból éppen kiszakított (és a Veritas Intézetbe olvasztással alkalmasint pusztulásra ítélt) 1956-os Intézet munkatársa, aki izgalmas és tanulságos könyvében bevallottan nem filmpoétikai szempontból, hanem főleg emlékezetpolitikai jelentőségük és diszkurzív jellegük mentén vizsgálta az egyes dokumentumműveket, felvonultatva az elemzési módszerek és szakirodalmi hivatkozások széles skáláját.

Merítését nem befolyásolta a filmes munkák kortárs kritikai visszhangja, illetve filmtörténeti jelentősége: érvelése szerint egy félresikerült alkotás vagy egy sután manipulatív fércmű még nyilvánvalóbbá teszi a készítők történelemszemléletét. Sárközynek az is evidens, hogy a történettudomány immár elvesztette azt a monopóliumát, hogy egymaga irányítsa a történelemről szóló diskurzust – ezt a fejleményt azért a történészek többnyire csekély lelkesedéssel és jelentős szkepszissel fogadják.

A történelmi dokumentumfilm ehhez képest lehetőséget teremt a közönség, de még a filmekben megszólaltatottak számára is arra, hogy kialakíthassák saját viszonyukat a történelemhez, a benne játszott szerepünkhöz és felelősségünkhöz. Közben léteznek a történelmi dokumentumfilmnek olyan intimebb, személyesebb (talán kevésbé népszerű) formái is, ahol a történelmet pusztán elszenvedők alakíthatják ki saját személyes identitásukat és mintegy erre biztatják a közönséget is.

A szerző egy úttörő jelentőségű műfaji klasszikus elemzésével kezdi: Sára Sándor 25 részes dokumentumfilmje, a Krónika 1982-ben igazi reveláció volt, mely megindította a diskurzust az ország második világháborús részvételéről, az akkor elszenvedett szörnyű veszteségekről. Ugyanakkor a film mintegy mintául is szolgált számos utódja számára, amelyek (nem mindig ilyen sikerülten) a történelem részt vevő megfigyelőjének személyes visszaemlékezéseit, az oral historyt emelik a mű középpontjába.

Sárközy számos ponton mutatja ki, mennyire önleleplezők lehetnek ezek a vallomások, hisz sokszor a háború azon mozzanatait is megmutatják, amelyeket a visszaemlékezés forrása, de talán még közlője sem akart beismerni. Másfajta kettősség látszik a holokausztról szóló történelmi dokumentumfilmeken: egy részük (mint például Gazdag Gyula 1985-ben készült Társasutazása) a túlélőket szembesíti az egykori borzalmakkal, miközben a nézőt is erre készteti.

Más, szintén jól elemezhető munkákban viszont a filmkészítő (néha trükkök árán is) az egykori felelősöket, elkövetőket vagy éppen azok leszármazottaikat szembesítené saját vagy felmenői tetteivel. Itt a néző (és az olvasó) számára is csak az a tanulság marad – például a magyarországi zsidók zömének deportálását megszervező Endre László notórius holokauszttagadó fiának szavait hallva Varga Ágota Leszármazottak című filmjében –, hogy mások is ebül állnak a felelősség vállalásának dolgában és sokkal könnyebb hárítani, mint elfogadni a tényeket.

Problematikusabbak azok a tárgyalt munkák, amelyek egy végletesen egyoldalú, monopolisztikus emlékezetpolitikai célt szolgálva faragnának új múltat maguknak és közönségüknek – sőt, idővel az egész országnak. A szerző sem kerüli meg a Michael Moore-on iskolázott, ám nálunk sokkal inkább a jobboldali emlékezetpolitikához kapcsolódó dokumentumfilmes munkák vizsgálatát.

Így igen alaposan elemzi a jelentős, habár igen vegyes visszhangot kiváltó Biszku-film (Skrabski Fruzsina – Novák Tamás) működését, és annak az alkalmazott módszerből és az alkotók elégtelen felkészültségéből is fakadó (fél)sikeres és kudarcos megoldásait.

A vállaltan (néha meglehetősen szélsőségesen) jobboldali hátterű, az összeesküvés-elméleti motívumokat és identitáspolitikai elfogultságokat halmozó művek közül Sárközy igen alaposan elemzi Koltay Gábor leginkább kultusz- és rítusépítésben jeleskedő (egész estés hosszúságban is létező) Trianon-dokumentumfilm folyamát, amely részben napjaink hivatalos történetpolitikája számára is szolgáltat anyagot.

Sárközy is konstatálja, hogy bár a múlttal való, a szaktörténészi eredményektől sokszor független diskurzus igen­is fontos lehet a társadalom számára, némely, a könyvében is tárgyalt munkák már egy új, (fél)hivatalos, leginkább aktuális használatra szóló emlékezetpolitikai szempontból elemezhető történelemkép és egy kiüresített, eldobható történeti mitológia számára nyújtanak muníciót. Itt a spontán kialakuló emlékezeti közösség létrehozása helyett a felülről oktrojált, politika diktálta emlékezeti rendszer (egy újabb „NER”) létrehozása lesz a cél.

Hozzátehetnénk: ha az igényes történészek, etikus filmkészítők erre nem hajlandók, rendre akadnak mások, akik megcsinálják.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.