Kinek a történelme: eldobható mitológiák vagy őszinte szembenézés a múlttal?

Sorköz

Az is evidens, hogy a történettudomány immár elvesztette azt a monopóliumát, hogy egymaga irányítsa a történelemről szóló diskurzust – ezt a fejleményt azért a történészek többnyire csekély lelkesedéssel és jelentős szkepszissel fogadják.

A rendszerváltást megelőző évek egyik leg­izgalmasabb fejleménye volt a közelmúlt magyar történelmét tabudöntő merészséggel, erős személyességgel tárgyaló, az oral historyt, azaz a kortársi visszaemlékezéseket középpontba állító történelmi dokumentumfilm műfaj (újjá)születése és méltó közönségsikere.

A rendszerváltás azt az ígéretet is hordozta, hogy az efféle alkotások megszületése elől végre elhárul minden akadály, és az alkotók sokkal bátrabban nyúlhatnak olyan történelmi tabutémákhoz, melyek kibeszélését az államszocialista rendszer szisztematikusan gátolta. Azóta eltelt három évtized, de a termés nem lett sokkal gazdagabb, ráadásul a minőség szempontjából is rendkívül vegyes.

*

Ezt a munkát igyekezett elvégezni Sárközy Réka, az Országos Széchényi Könyvtárból éppen kiszakított (és a Veritas Intézetbe olvasztással alkalmasint pusztulásra ítélt) 1956-os Intézet munkatársa, aki izgalmas és tanulságos könyvében bevallottan nem filmpoétikai szempontból, hanem főleg emlékezetpolitikai jelentőségük és diszkurzív jellegük mentén vizsgálta az egyes dokumentumműveket, felvonultatva az elemzési módszerek és szakirodalmi hivatkozások széles skáláját.

Merítését nem befolyásolta a filmes munkák kortárs kritikai visszhangja, illetve filmtörténeti jelentősége: érvelése szerint egy félresikerült alkotás vagy egy sután manipulatív fércmű még nyilvánvalóbbá teszi a készítők történelemszemléletét. Sárközynek az is evidens, hogy a történettudomány immár elvesztette azt a monopóliumát, hogy egymaga irányítsa a történelemről szóló diskurzust – ezt a fejleményt azért a történészek többnyire csekély lelkesedéssel és jelentős szkepszissel fogadják.

A történelmi dokumentumfilm ehhez képest lehetőséget teremt a közönség, de még a filmekben megszólaltatottak számára is arra, hogy kialakíthassák saját viszonyukat a történelemhez, a benne játszott szerepünkhöz és felelősségünkhöz. Közben léteznek a történelmi dokumentumfilmnek olyan intimebb, személyesebb (talán kevésbé népszerű) formái is, ahol a történelmet pusztán elszenvedők alakíthatják ki saját személyes identitásukat és mintegy erre biztatják a közönséget is.

A szerző egy úttörő jelentőségű műfaji klasszikus elemzésével kezdi: Sára Sándor 25 részes dokumentumfilmje, a Krónika 1982-ben igazi reveláció volt, mely megindította a diskurzust az ország második világháborús részvételéről, az akkor elszenvedett szörnyű veszteségekről. Ugyanakkor a film mintegy mintául is szolgált számos utódja számára, amelyek (nem mindig ilyen sikerülten) a történelem részt vevő megfigyelőjének személyes visszaemlékezéseit, az oral historyt emelik a mű középpontjába.

Sárközy számos ponton mutatja ki, mennyire önleleplezők lehetnek ezek a vallomások, hisz sokszor a háború azon mozzanatait is megmutatják, amelyeket a visszaemlékezés forrása, de talán még közlője sem akart beismerni. Másfajta kettősség látszik a holokausztról szóló történelmi dokumentumfilmeken: egy részük (mint például Gazdag Gyula 1985-ben készült Társasutazása) a túlélőket szembesíti az egykori borzalmakkal, miközben a nézőt is erre készteti.

Más, szintén jól elemezhető munkákban viszont a filmkészítő (néha trükkök árán is) az egykori felelősöket, elkövetőket vagy éppen azok leszármazottaikat szembesítené saját vagy felmenői tetteivel. Itt a néző (és az olvasó) számára is csak az a tanulság marad – például a magyarországi zsidók zömének deportálását megszervező Endre László notórius holokauszttagadó fiának szavait hallva Varga Ágota Leszármazottak című filmjében –, hogy mások is ebül állnak a felelősség vállalásának dolgában és sokkal könnyebb hárítani, mint elfogadni a tényeket.

Problematikusabbak azok a tárgyalt munkák, amelyek egy végletesen egyoldalú, monopolisztikus emlékezetpolitikai célt szolgálva faragnának új múltat maguknak és közönségüknek – sőt, idővel az egész országnak. A szerző sem kerüli meg a Michael Moore-on iskolázott, ám nálunk sokkal inkább a jobboldali emlékezetpolitikához kapcsolódó dokumentumfilmes munkák vizsgálatát.

Így igen alaposan elemzi a jelentős, habár igen vegyes visszhangot kiváltó Biszku-film (Skrabski Fruzsina – Novák Tamás) működését, és annak az alkalmazott módszerből és az alkotók elégtelen felkészültségéből is fakadó (fél)sikeres és kudarcos megoldásait.

A vállaltan (néha meglehetősen szélsőségesen) jobboldali hátterű, az összeesküvés-elméleti motívumokat és identitáspolitikai elfogultságokat halmozó művek közül Sárközy igen alaposan elemzi Koltay Gábor leginkább kultusz- és rítusépítésben jeleskedő (egész estés hosszúságban is létező) Trianon-dokumentumfilm folyamát, amely részben napjaink hivatalos történetpolitikája számára is szolgáltat anyagot.

Sárközy is konstatálja, hogy bár a múlttal való, a szaktörténészi eredményektől sokszor független diskurzus igen­is fontos lehet a társadalom számára, némely, a könyvében is tárgyalt munkák már egy új, (fél)hivatalos, leginkább aktuális használatra szóló emlékezetpolitikai szempontból elemezhető történelemkép és egy kiüresített, eldobható történeti mitológia számára nyújtanak muníciót. Itt a spontán kialakuló emlékezeti közösség létrehozása helyett a felülről oktrojált, politika diktálta emlékezeti rendszer (egy újabb „NER”) létrehozása lesz a cél.

Hozzátehetnénk: ha az igényes történészek, etikus filmkészítők erre nem hajlandók, rendre akadnak mások, akik megcsinálják.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.