BRINGÁSBLOKK - A jövő bicikliskellékei

Légzsák és projektor

  • Koller Gitta
  • 2014. március 20.

Sport

Sokak számára életérzés a tekerés, a kerékpár pedig szent tárgy, szinte családtag, amit kedvükre öltöztethetnek, dekorálhatnak, ráadásul közönsége is van. De van-e értelme az eredetieskedésnek? Van bizony! Íme, néhány eredeti ötlet, ami akár a jövő zenéje is lehet.

A horgolt szoknyavédő és a szőrös küllő, az egyedi festésű váz vagy az aranylánc legfeljebb széppé (rondává) tehet egy biciklit, ám szerencsére nem kis számban vannak olyan formatervezési megoldások is, melyeknél a funkció a legfontosabb. Például alapvetés, hogy a váz legyen könnyű, rugalmas és erős - ma már a fém mellett a fa, a műanyag, sőt a papír is elképzelhető... Persze legtöbbször a tervezőasztal fiókjában végzi az ilyen modell, vagy legfeljebb a prototípust gyártják le, de ki tudja, mit hoz a holnap? Elég egy kutyaközönséges mountain bike-ra ránézni: negyven évvel ezelőtt arról se mondta volna senki, hogy egyszer majd átlagossá válik.

Fejjáték

Ha a bringáknak nem is, a spéci kiegészítőknek azért rövidebb a kifutási idejük, gyorsabban találnak gyártóra. Itt van például a bukósisak, a biciklizés egyik legvitatottabb kelléke. Nem az a vitatott, hogy kell-e - persze hogy kell -, de sokak szerint "nem néz ki jól", tönkreteszi a frizurát, és különben is, hová tegyük, ha leszállunk a bringáról?

Számos ötlet született a bukósisak viselésének megkönnyítésére, megszerettetésére. Van már összecsukható változat: félbe vagy harmonikaalakzatban is össze lehet hajtani, sőt készítettek olyan sisakot is, amit pántokkal és kapcsokkal lehet a fejre igazítani.

A legígéretesebb cuccot azonban Anna Haupt svéd dizájner mutatta be hosszas kísérletezés után. A légzsákos bukósisak valójában nem is sisak, hanem egy bumfordi sál, ami csak eséskor, ütközéskor nyílik ki és borul felfújt állapotban a tarkóra meg fejtetőre. Az immár sorozatgyártott cucc akksija USB-n keresztül tölthető, illetve tartható aktív állapotban, még fekete dobozzal is rendelkezik, így a baleset később kielemezhető. A színes és mintás változatban is kapható, a kellő pillanatban sisakká változó "védősálat" kb. 90 ezer forintos áron lehet megrendelni, nem csoda, hogy azokban az országokban népszerű, ahol valamivel magasabb a minimálbér.

De nekünk, magyaroknak sem kell szégyenkeznünk! Egy hazai egyetemista, Filczer Balázs találmánya, a tajvani IBDC (International Bicycle Design Competition) díját 2013-ban elnyert bukósisak nemcsak védi a kobakot, megold egy másik problémát is: világít, sőt a kerékpáros irányváltoztatási szándékát is képes jelezni, vagyis indexelni tudunk vele - a kormányra szerelhető vezérlőegységgel lehet irányítani a sisakba épített lámpákat. Az immár megvalósult sisak világpremierje az augusztus végi Eurobike kiállításon lesz Németországban, forgalmazni a tervek szerint 25 ezer forint körüli áron fogják.

Fény az éjszakában

De addig is kell a "rendes" világítás, persze nemcsak a rendőr miatt. Ma már egy 100 forintos boltban is lámpást adnak a kezünkbe, ráadásul bagóért, de nem kevesen gondolják, hogy a tíz-tizenöt éve még high-technek számító villogó ledek mellett többre és másra is szükség lenne. Például fluoreszkáló vázra és felnikre, hiszen a sötétben kerékpározó számára a feltűnés nem viszketegség, hanem kötelesség. És mi van, ha az elem váratlanul lemerül? Nos, a dinamóelven működő lámpa közvetlenül a kerék mellett helyezkedik el, ám kiküszöböli a régi, vezetékes megoldásokat, sőt fizikai érintkezés és súrlódás nélkül működik. A lámpa és a generátor egy házban helyezkedik el, könnyen felszerelhető bármilyen kerékpárra. A Lumos nevű lámpa viszont legfeljebb kiegészíti a hagyományos világítást. A cucc a kormányba szerelhető: a szarvkormányba a piros, a hagyományosba a fehér izzós változatot ajánlják. A legérdekesebb a Lumigrid névre hallgató LED projektor, ami nemcsak láthatóvá teszi a kerékpárost, abban is segít, hogy a bringa elé vetített háló megmutassa a sötétben a talaj egyenetlenségeit. A kínai fejlesztők három fokozatra kalibrálták a szintén a kormányra szerelhető fényforrást: a projektor lassú, gyors és csapattempóhoz különböző méretű négyzethálót vetít az éjszakába.

Kellemes tapintás, enyves kéz

A tervezők a kiegészítők tekintetében is a változatos anyagfelhasználás mellett teszik le voksukat. Például tetszetős és kényelmes megoldásnak tűnik a fa és a bambusz használata. A bambuszbiciklit már bemutattuk (Fából vasparipa, Magyar Narancs, 2011. május 26.), de a váz mellett a kormány, a markolat, a sárhányó, a csomagtartó, a láncvédő is készülhet természetes anyagból. A legpraktikusabbnak a markolat tűnik, a bambusznak állítólag antiszeptikus tulajdonságai vannak, de elég csak a tapintására gondolnunk, ha inkább erre szavazunk, mint a hagyományos gumi- vagy szilikonbandázsra. És ha már a növényeknél tartunk: 50 ezer körüli áron olyan fából készült pedált rendelhetünk, amit még csúszásgátló "smirgli"-bevonattal is elláttak. Gondolatban is jobban tapad, mint a hagyományos műanyag vagy a fémből készült pedál.

Ne feledkezzünk meg a fémből készült, theft pedalnak nevezett kellékről, ami valójában a sokoldalúság diadala: egy fordítás, és máris patkózárként funkcionál, vagyis a küllők közé nyúlik, így nehezítve a tolvajok dolgát.

Amúgy a lopásvédelmen legalább annyian gondolkodnak, mint a sisakon vagy a vázak kialakításán, csak éppen kevesebb sikerrel. Tetszetős megoldás a kormány két végéből az első keréken átfutó sodrony, bár ettől a bicikli még felemelhető - pláne, ha karbonvázas. Ugyanez a baj minden olyan lakattal - legyen az számzáras vagy éppen világító -, ami csak a kerék forgását gátolja meg, azaz önmagához láncolja a biciklit. A GPS-es nyomkövetés viszont csak addig működik, amíg minden egyben van, vagyis nem szerelték szét a bringát.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.