87 millió forint gyűlt össze az Átriumnak

  • narancs.hu
  • 2022. július 15.

Színház

Ez az Átrium 2022. évi működési költségének 43,68 százaléka, kis falvaktól külföldi városokug sok helyről érkezett támogatás. 

Június 27-e óta péntek délutánig, vagyis mintegy két és fél hét alatt összesen 72 36 671 forint érkezett felajánlásként magánszemélyektől és cégektől az Átriumhoz – közölte a magánszínház a Facebookon.

A magánfelajánlások mellé Budapest Főváros Önkormányzata eddig 15 millió forintos játszási támogatást adott a színháznak, így eddig 87 368 671 forint gyűlt össze, ami az Átrium 2022. évi működési költségének 43,68 százaléka.

"Mint a kulturális miniszterhelyettestől hallottuk a Parlamentben, a háborús helyzet indokolja – a rezsicsökkentés megszüntetésétől a kata eltörlésén át az inflációig – a kulturális támogatások 'ütemezésének' elégtelenségét. Érdekes, hogy a háborús helyzet nem gátolta Fekete Péter bűvész urat a 12 milliárdos támogatási keret totális kiürítésében: nem gátolja más magánszínházak kifizetését (annyival erre az évre, amit az Átrium négy évre kapott), nem gátolja a Nemzeti Színház több mint kétmilliárdos állami támogatását, meg a vidéki színházigazgatók elektromos biciklivel való ellátását sem" – írták a posztban, hozzátéve, hogy a jelek szerint a magyar független kultúra, a független színházak kell, hogy megfizessék a "háborút", vagy ki tudja, valójában mit.

"Annak, hogy októberig meghirdethettük a műsort, nektek, a nézőinknek, a kultúrafogyasztóknak és -használóknak, az állampolgároknak tartozunk óriási köszönettel" – írták. A színház kiemelte, hogy láthatóan ez egyáltalán nem helyi ügy, hanem országos, ugyanis vidéki falvaktól a közepes városokon át a megyeszékhelyekig kaptak támogatásokat, nem beszélve a külföldi városokból érkező támogatásokról.

A színház emellett szeptember 10-re támogatói napot szervez, ezen koncertek, programok, kulisszabetekintő lehetőségek lesznek, de a következő évadról, a készülő előadásokról is fognak beszélni. 

A színház június végén kongatta meg a vészharangot, mondván a jelenlegi működése fenntarthatatlan, ekkor kezdtek adománygyűjtésbe.  

A független színházak kivéreztetéséről és arról, hogy az Átrium ügye csak a jéghegy csúcsa, eheti címlapsztorinkban foglalkoztunk részletesen: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.