rés a présen

„A vállalkozás lehetetlensége”

  • rés a présen
  • 2021. október 13.

Színház

Kelemen Kristóf rendező

rés a présen: Mi szerint döntesz, hogy melyik projektnél leszel inkább rendező, s melyiknél dramaturg?

Kelemen Kristóf: Kerülöm ezeket az öndefiníciós köröket, inkább színházcsinálóként tekintek magamra. Úgy próbálok működni, mint egy gyerek, amikor legózik vagy homokvárat épít: önmagát nem veszi komolyan, magát a játékot viszont véresen. Színházi dramaturg szakra jártam, de már az egyetemi évek alatt is érdekelt a rendezői és az írói munka. Ez a „többfejűség” azóta is megmaradt, dramaturgként dolgozom a Radnóti Színházban, és emellett készítek saját rendezői, olykor előadói projekteket.

rap: Milyen színház érdekel?

KK: Az előadásaim – legalábbis az eddigiek – mind formailag, mind tematikusan eléggé különböztek egymástól: készítettem dokumentumszínházat az SZFE-ről, politikai mozgalmár előadást egy fáról, intim közelségben játszódó drámát egy 60-as évekbeli ügynök­aktából, de levezényeltem egy velejéig korrupt, interaktív színházi vetélkedőt is a hungarikumokról. A színház mint médium és a jelenkor valósága érdekel, és sokszor foglalkozom társadalmi és politikai témákkal.

rap: Most épp egy adaptációt mutattál be Vad nyomozók címmel a Radnóti Tesla Laborban. Hogyan lehet egy 600 oldalas Bolaño-regényt adaptálni?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.