rés a présen

„A vállalkozás lehetetlensége”

  • rés a présen
  • 2021. október 13.

Színház

Kelemen Kristóf rendező

rés a présen: Mi szerint döntesz, hogy melyik projektnél leszel inkább rendező, s melyiknél dramaturg?

Kelemen Kristóf: Kerülöm ezeket az öndefiníciós köröket, inkább színházcsinálóként tekintek magamra. Úgy próbálok működni, mint egy gyerek, amikor legózik vagy homokvárat épít: önmagát nem veszi komolyan, magát a játékot viszont véresen. Színházi dramaturg szakra jártam, de már az egyetemi évek alatt is érdekelt a rendezői és az írói munka. Ez a „többfejűség” azóta is megmaradt, dramaturgként dolgozom a Radnóti Színházban, és emellett készítek saját rendezői, olykor előadói projekteket.

rap: Milyen színház érdekel?

KK: Az előadásaim – legalábbis az eddigiek – mind formailag, mind tematikusan eléggé különböztek egymástól: készítettem dokumentumszínházat az SZFE-ről, politikai mozgalmár előadást egy fáról, intim közelségben játszódó drámát egy 60-as évekbeli ügynök­aktából, de levezényeltem egy velejéig korrupt, interaktív színházi vetélkedőt is a hungarikumokról. A színház mint médium és a jelenkor valósága érdekel, és sokszor foglalkozom társadalmi és politikai témákkal.

rap: Most épp egy adaptációt mutattál be Vad nyomozók címmel a Radnóti Tesla Laborban. Hogyan lehet egy 600 oldalas Bolaño-regényt adaptálni?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.