Interjú

„Ami éppen érdekelt”

Vilmányi Benett színész

Színház

2018-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, majd azonnal a Radnóti Színházhoz szerződött, de két év után továbblépett. Jelenleg drámapedagógusként dolgozik, és tető alá hozott egy monodrámát 1 V 1 címmel arról, hogyan vált középiskolás korában egy rasszista csoport hangadójává.

Magyar Narancs: Egy 2018-as interjúban arról beszéltél, hogy mennyi stresszt és szorongást okoz számodra a színészi munka. Változott ez az elmúlt négy évben?

Vilmányi Benett: Valójában igen. De ennek már nincs olyan sok jelentősége, mert eldöntöttem, hogy nem szeretnék annyira szerepelni. Tudom, ennek látszólag ellentmond, hogy épp egy monodrámát csináltam, de az egy régi tervem mostani megvalósítása volt. Ezzel még tartoztam Zsámbéki Gábornak, aki az osztályfőnököm volt az egyetemen, ő adta ugyanis feladatként nekünk ötödéven, hogy készítsünk egy monodrámát. Akkor nem készültem el, bár sokat dolgoztam vele. Az 1 V 1 ennek a munkának az eredménye.

MN: És mit szeretnél csinálni?

VB: Ami jelenleg nem okoz stresszes helyzeteket és frusztrációt, az a tanítás. Drámatanár vagyok a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnáziumban és az Erzsébetvárosi Kéttannyelvű Általános Iskola és Szakgimnáziumban. Emellett hosszú távú tervem, hogy szerzői színházat csináljak: írni és rendezni szeretnék.

MN: Társulati tag voltál a Radnótiban. Ez a terv is közrejátszott abban, hogy eljöttél onnan?

VB: A társulati létben az a nehéz, hogy kiszámíthatatlan. Nem tudod, hogy a színház vezetése kiket fog meghívni rendezni, hogy az egyes előadásokban milyen szerepeid lesznek. Nincs rá garancia, hogy folyamatosan jó feladatokat kapsz. Mindemellett persze voltak nagyon jó munkáim. De amelyeket igazán szerettem, és nagy feladatom is volt bennük, azok nagyon keveset voltak műsoron. Ilyen volt például Zsótér Sándorral a Kakukkfészek vagy Fehér Balázs Benővel A játékos, és Hajdu Szabolccsal is nagyon szerettem együtt dolgozni.

MN: A színészet nagy monotóniatűrést követel. Hogy van ez egy saját monodrámánál?

VB: Ebből a szempontból ez a legnehezebb dolog, amit eddig csináltam: végig én vagyok a színpadon, végig én beszélek, saját szöveget mondok. Elkerülhetetlennek látom, hogy előbb-utóbb hullámvölgybe kerüljek, és nagy kérdés, hogy onnan hogyan tudok újra feljönni.

MN: Ez a völgy a rutin?

VB: Nem, inkább az az érzés, amit valószínűleg minden színész megtapasztal időnként: hogy arra gondol közben, legyen már vége az előadásnak. Nem szabad, hogy ez eluralkodjon rajtam, mert akkor elveszítem a kapcsolatot a nézőkkel, és nem a darabra, az előadásra fókuszálok, hanem arra, hogy valahogy visszatornázzam magam.

MN: Van erre módszer?

VB: Először is felfogni, tudatosítani, hogy épp ez történik. Aztán egy nagy levegőt kell venni, és összpontosítani az energiáimat. Fontos, hogy tudjam saját magamat is szórakoztatni.

 
Fotó: Németh Dániel

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.