Interjú

„Ami éppen érdekelt”

Vilmányi Benett színész

Színház

2018-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, majd azonnal a Radnóti Színházhoz szerződött, de két év után továbblépett. Jelenleg drámapedagógusként dolgozik, és tető alá hozott egy monodrámát 1 V 1 címmel arról, hogyan vált középiskolás korában egy rasszista csoport hangadójává.

Magyar Narancs: Egy 2018-as interjúban arról beszéltél, hogy mennyi stresszt és szorongást okoz számodra a színészi munka. Változott ez az elmúlt négy évben?

Vilmányi Benett: Valójában igen. De ennek már nincs olyan sok jelentősége, mert eldöntöttem, hogy nem szeretnék annyira szerepelni. Tudom, ennek látszólag ellentmond, hogy épp egy monodrámát csináltam, de az egy régi tervem mostani megvalósítása volt. Ezzel még tartoztam Zsámbéki Gábornak, aki az osztályfőnököm volt az egyetemen, ő adta ugyanis feladatként nekünk ötödéven, hogy készítsünk egy monodrámát. Akkor nem készültem el, bár sokat dolgoztam vele. Az 1 V 1 ennek a munkának az eredménye.

MN: És mit szeretnél csinálni?

VB: Ami jelenleg nem okoz stresszes helyzeteket és frusztrációt, az a tanítás. Drámatanár vagyok a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnáziumban és az Erzsébetvárosi Kéttannyelvű Általános Iskola és Szakgimnáziumban. Emellett hosszú távú tervem, hogy szerzői színházat csináljak: írni és rendezni szeretnék.

MN: Társulati tag voltál a Radnótiban. Ez a terv is közrejátszott abban, hogy eljöttél onnan?

VB: A társulati létben az a nehéz, hogy kiszámíthatatlan. Nem tudod, hogy a színház vezetése kiket fog meghívni rendezni, hogy az egyes előadásokban milyen szerepeid lesznek. Nincs rá garancia, hogy folyamatosan jó feladatokat kapsz. Mindemellett persze voltak nagyon jó munkáim. De amelyeket igazán szerettem, és nagy feladatom is volt bennük, azok nagyon keveset voltak műsoron. Ilyen volt például Zsótér Sándorral a Kakukkfészek vagy Fehér Balázs Benővel A játékos, és Hajdu Szabolccsal is nagyon szerettem együtt dolgozni.

MN: A színészet nagy monotóniatűrést követel. Hogy van ez egy saját monodrámánál?

VB: Ebből a szempontból ez a legnehezebb dolog, amit eddig csináltam: végig én vagyok a színpadon, végig én beszélek, saját szöveget mondok. Elkerülhetetlennek látom, hogy előbb-utóbb hullámvölgybe kerüljek, és nagy kérdés, hogy onnan hogyan tudok újra feljönni.

MN: Ez a völgy a rutin?

VB: Nem, inkább az az érzés, amit valószínűleg minden színész megtapasztal időnként: hogy arra gondol közben, legyen már vége az előadásnak. Nem szabad, hogy ez eluralkodjon rajtam, mert akkor elveszítem a kapcsolatot a nézőkkel, és nem a darabra, az előadásra fókuszálok, hanem arra, hogy valahogy visszatornázzam magam.

MN: Van erre módszer?

VB: Először is felfogni, tudatosítani, hogy épp ez történik. Aztán egy nagy levegőt kell venni, és összpontosítani az energiáimat. Fontos, hogy tudjam saját magamat is szórakoztatni.

 
Fotó: Németh Dániel

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?