Színház

Az elnök látogatása

Sütő András: Az álomkommandó

  • Tompa Andrea
  • 2013. december 7.

Színház

Amikor ma a fiatalokat, gyerekeket, középiskolásokat a holokauszt történetébe szeretnénk bevonni, az érzékenyítés volna a kulcsszó. Az eredeti képek, dokumentumok - holttesteket kotró gépek, felfoghatatlan halálgyárak, vagy a lezárt múltba, tehát "történelembe" helyezett elbeszélések - gyakran inkább elborzasztanak, elidegenítenek, lehetetlenné téve az érdeklődést, és főleg az átélést. A konkrét, átélhető emberi történetek, Anne Frank élete vagy az egyedi tárgyak, a kis teherautó, amelynek kis gazdája elpusztult, képesek jelen idővé formálni a távoli, megtörtént és lezártnak hitt történelmet. Nem így Az álomkommandó Szász János rendezésében a Pesti Színházban.

Ha nem éppen a kortárs magyar színházban tapasztalnánk érzékeny gondolkodást arról, hogyan kellene mégis ábrázolni az ábrázolhatatlant, azaz a holokausztot, akkor azt mondhatnánk: a múltfeldolgozás itt, ilyen képekkel, színrevitellel is, mint Az álomkommandó, működhetne. És akár ez a Sütő András-dráma is érzékenyítene minket Auschwitzra, azaz saját korunkra. Azonban ritkán látni ennyire reflektálatlan Auschwitz-ábrázolást, mint itt, Szász János színrevitelével, és ez a darab egyébként korrekt történetmondását is egészen beárnyékolja. Ennek alapján úgy tűnik, mintha Adorno sosem tett volna olyan állítást, hogy Auschwitz után verset írni barbárság, azaz Auschwitz megragadhatatlan és elbeszélhetetlen, a nyelv folyamatosan kudarcot vall, ugyanakkor - mert ez termékeny feszültség és reménytelen küzdelem - mégis folyamatosan el kell beszélni az elbeszélhetetlent.

Mert Jeles Andrással szólva Auschwitz működik. Jeles ezt a címet adta egy évaddal korábban bemutatott darabjának, a működés fogalmával arra utalva: jelen van. Mohácsi János pedig vaksötétbe helyezte A Dohány utcai seriff című előadását, és azt az utat mutatta meg - a gondolatnak és az érzékeknek, de nem a szemnek -, ami a zsidó viccektől a halálgyárig vezet.

Bár talán bátor írás volt Sütő Andrástól 1987-ben az Erdélyben betiltott, Magyarországon eljátszott darab - meg is kapta a Színikritikusok Díját a legjobb drámáért (és vélhetőleg nem örök drámai erényeiért, hanem az aktualitásáért) -, de ami 1987-ben bátor volt, az ma önmagában nem az. A szakállviselés is radikális volt anno, ugye. Sütő "színház a színházban" szituációban Auschwitz és egy jelenkori diktatúra között von párhuzamot; Auschwitzról szóló darabot próbálnak a színházban, miközben a színház élete kibontakozik egy diktatúrában. Ezt a rendszerváltás előtt akár az erdélyi magyarságra, akár a korlátozott magyarországi szabadságra is lehetett érteni. Sütőnek ez jelen idejű darabja, nem mítosz vagy történelmi példázat. Bár belelátjuk, hogy a diktatúrákról tett megállapítások, a szabadság hiányának akkori és mai tapasztalata, az Elnöktől való félelem és a megfelelésvágy, a hatalom pusztító-ellenőrző volta ma "társadalmi üzenetet hordoz", s ez lehet ok a színrevitelre. És a Vígszínház most érezhetően ezt keresi, s a társadalmi felelősségvállalás üdvözlendő irány. De ilyen rossz, közhelyekből és nyers példázatokból durván összevarrt darabban, ilyen konvencionális és reflektálatlan előadásban ez biztosan nem ér célba. Hogy az Elnök a Nemzeti Színházba látogat - ennek lehet ma társadalmi rezonanciája, de ez így sovány ötlet.

A párhuzamok a zsidó és a (magyar) kisebbségi lét között már a Sütő-darabban is nagyon leegyszerűsítőek, s a dráma minden további hatáseszközt bevet: egysíkú gyilkosokra és áldozatokra redukálja a szereplőket, vannak besúgók és hősök, a színházba látogató Elnöknek bátran odamondó ifjú titán, a szavak erejében kételkedő "művész". Aki ilyeneket mond: "Semmim sincsen, csak szavaim vannak." Nagyon példázatos mondatokat hallunk. De elvitte őket az idő.

Ha csak az első képet látom, amit Szász komponált, sajnos mindent tudok: szovjet filmekből ismert kemény, elvakult gépnácik, hatalmas zenei hatások, megalázottra és megszomorítottra sminkelt sonderkommandó, amint hullatesteket vonszol ki a gázkamrából. Mintha az elmúlt ötven évben semmi sem történt volna, ami problematizálná a művészetben a holokausztábrázolást. A tömegkultúra számomra üres, hatásvadász képei ezek, amelyek végigszánkóznak az előadáson; a jó kisemberek jók maradnak, áldozatokká válnak, de bátrak, a rosszak pedig reménytelen árulók; dr. M., azaz Mengele még egy festett arcú vad kéjenc is. "Hogy Auschwitz után nincs versírás! Auschwitz után a drámát sem írni kell: hanem megakadályozni! Elhárítani!" - mondja hősünk, a drámaíró. Ezek a képek tényleg érzékennyé tennének valakit a kirekesztésre, gyűlöletre?

És bár ezeken a kliséken belül vannak élő színészi alakítások, mindenkit annyira lehatárol az ábrázolás egyszerűsége, hogy igen nehéz hiteles életet lehelni az előre gyártott figurákba. A történetmesélés világos, és az érdeklődést is fenn tudja tartani; néhány ügyes dramaturgiai fogás is van benne, amikor a színpadi darabból az életbe lépés összemosódik. A közönség pedig érezhetően várja, és örül a múlt és jelen párhuzamainak, örömmel nyugtázza, ha felismert valamit, de ennél több nem történik. Színház - jó, játékos, emberi - szinte csak akkor születik, amikor ki lehet billenni abból, ami előre kiszámítható és le van gyártva valami panelből. Amikor az Auschwitz-előadásba belesétál a román besúgó, és SS-ruhában téblábol a színpadon, inkább csak egy román surmó marad. Amikor az abszurd - amit talán Sütő is keresett - tényleg testet ölt.

A meg nem nevezett diktatúra Sütő darabjában konkrét Románia lesz Szász rendezésében: román trikolór karszalagos állambiztonságiak, román címer és még a mosolygós Ceausüescu is feltűnik a vetített képeken. Nem borzadok, nem nevetek, nem jut eszembe róla semmi, főleg nem a jelen. Pedig ez nem távoli és holt történelem.

Pesti Színház, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.