Színház

Az elnök látogatása

Sütő András: Az álomkommandó

  • Tompa Andrea
  • 2013. december 7.

Színház

Amikor ma a fiatalokat, gyerekeket, középiskolásokat a holokauszt történetébe szeretnénk bevonni, az érzékenyítés volna a kulcsszó. Az eredeti képek, dokumentumok - holttesteket kotró gépek, felfoghatatlan halálgyárak, vagy a lezárt múltba, tehát "történelembe" helyezett elbeszélések - gyakran inkább elborzasztanak, elidegenítenek, lehetetlenné téve az érdeklődést, és főleg az átélést. A konkrét, átélhető emberi történetek, Anne Frank élete vagy az egyedi tárgyak, a kis teherautó, amelynek kis gazdája elpusztult, képesek jelen idővé formálni a távoli, megtörtént és lezártnak hitt történelmet. Nem így Az álomkommandó Szász János rendezésében a Pesti Színházban.

Ha nem éppen a kortárs magyar színházban tapasztalnánk érzékeny gondolkodást arról, hogyan kellene mégis ábrázolni az ábrázolhatatlant, azaz a holokausztot, akkor azt mondhatnánk: a múltfeldolgozás itt, ilyen képekkel, színrevitellel is, mint Az álomkommandó, működhetne. És akár ez a Sütő András-dráma is érzékenyítene minket Auschwitzra, azaz saját korunkra. Azonban ritkán látni ennyire reflektálatlan Auschwitz-ábrázolást, mint itt, Szász János színrevitelével, és ez a darab egyébként korrekt történetmondását is egészen beárnyékolja. Ennek alapján úgy tűnik, mintha Adorno sosem tett volna olyan állítást, hogy Auschwitz után verset írni barbárság, azaz Auschwitz megragadhatatlan és elbeszélhetetlen, a nyelv folyamatosan kudarcot vall, ugyanakkor - mert ez termékeny feszültség és reménytelen küzdelem - mégis folyamatosan el kell beszélni az elbeszélhetetlent.

Mert Jeles Andrással szólva Auschwitz működik. Jeles ezt a címet adta egy évaddal korábban bemutatott darabjának, a működés fogalmával arra utalva: jelen van. Mohácsi János pedig vaksötétbe helyezte A Dohány utcai seriff című előadását, és azt az utat mutatta meg - a gondolatnak és az érzékeknek, de nem a szemnek -, ami a zsidó viccektől a halálgyárig vezet.

Bár talán bátor írás volt Sütő Andrástól 1987-ben az Erdélyben betiltott, Magyarországon eljátszott darab - meg is kapta a Színikritikusok Díját a legjobb drámáért (és vélhetőleg nem örök drámai erényeiért, hanem az aktualitásáért) -, de ami 1987-ben bátor volt, az ma önmagában nem az. A szakállviselés is radikális volt anno, ugye. Sütő "színház a színházban" szituációban Auschwitz és egy jelenkori diktatúra között von párhuzamot; Auschwitzról szóló darabot próbálnak a színházban, miközben a színház élete kibontakozik egy diktatúrában. Ezt a rendszerváltás előtt akár az erdélyi magyarságra, akár a korlátozott magyarországi szabadságra is lehetett érteni. Sütőnek ez jelen idejű darabja, nem mítosz vagy történelmi példázat. Bár belelátjuk, hogy a diktatúrákról tett megállapítások, a szabadság hiányának akkori és mai tapasztalata, az Elnöktől való félelem és a megfelelésvágy, a hatalom pusztító-ellenőrző volta ma "társadalmi üzenetet hordoz", s ez lehet ok a színrevitelre. És a Vígszínház most érezhetően ezt keresi, s a társadalmi felelősségvállalás üdvözlendő irány. De ilyen rossz, közhelyekből és nyers példázatokból durván összevarrt darabban, ilyen konvencionális és reflektálatlan előadásban ez biztosan nem ér célba. Hogy az Elnök a Nemzeti Színházba látogat - ennek lehet ma társadalmi rezonanciája, de ez így sovány ötlet.

A párhuzamok a zsidó és a (magyar) kisebbségi lét között már a Sütő-darabban is nagyon leegyszerűsítőek, s a dráma minden további hatáseszközt bevet: egysíkú gyilkosokra és áldozatokra redukálja a szereplőket, vannak besúgók és hősök, a színházba látogató Elnöknek bátran odamondó ifjú titán, a szavak erejében kételkedő "művész". Aki ilyeneket mond: "Semmim sincsen, csak szavaim vannak." Nagyon példázatos mondatokat hallunk. De elvitte őket az idő.

Ha csak az első képet látom, amit Szász komponált, sajnos mindent tudok: szovjet filmekből ismert kemény, elvakult gépnácik, hatalmas zenei hatások, megalázottra és megszomorítottra sminkelt sonderkommandó, amint hullatesteket vonszol ki a gázkamrából. Mintha az elmúlt ötven évben semmi sem történt volna, ami problematizálná a művészetben a holokausztábrázolást. A tömegkultúra számomra üres, hatásvadász képei ezek, amelyek végigszánkóznak az előadáson; a jó kisemberek jók maradnak, áldozatokká válnak, de bátrak, a rosszak pedig reménytelen árulók; dr. M., azaz Mengele még egy festett arcú vad kéjenc is. "Hogy Auschwitz után nincs versírás! Auschwitz után a drámát sem írni kell: hanem megakadályozni! Elhárítani!" - mondja hősünk, a drámaíró. Ezek a képek tényleg érzékennyé tennének valakit a kirekesztésre, gyűlöletre?

És bár ezeken a kliséken belül vannak élő színészi alakítások, mindenkit annyira lehatárol az ábrázolás egyszerűsége, hogy igen nehéz hiteles életet lehelni az előre gyártott figurákba. A történetmesélés világos, és az érdeklődést is fenn tudja tartani; néhány ügyes dramaturgiai fogás is van benne, amikor a színpadi darabból az életbe lépés összemosódik. A közönség pedig érezhetően várja, és örül a múlt és jelen párhuzamainak, örömmel nyugtázza, ha felismert valamit, de ennél több nem történik. Színház - jó, játékos, emberi - szinte csak akkor születik, amikor ki lehet billenni abból, ami előre kiszámítható és le van gyártva valami panelből. Amikor az Auschwitz-előadásba belesétál a román besúgó, és SS-ruhában téblábol a színpadon, inkább csak egy román surmó marad. Amikor az abszurd - amit talán Sütő is keresett - tényleg testet ölt.

A meg nem nevezett diktatúra Sütő darabjában konkrét Románia lesz Szász rendezésében: román trikolór karszalagos állambiztonságiak, román címer és még a mosolygós Ceausüescu is feltűnik a vetített képeken. Nem borzadok, nem nevetek, nem jut eszembe róla semmi, főleg nem a jelen. Pedig ez nem távoli és holt történelem.

Pesti Színház, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”