Tánc

Raped Europeans

  • Sisso
  • 2013. december 7.

Színház

A Kőszegi Várszínház és Gergye Krisztián Társulatának közös előadását a nyári szabadtéri premier után most mutatták be a fővárosban. A táncosok - Fejes Ádám, Jack Gallagher, Hoffmann Adrienn, Marcella Moret és Laura Vogel - maguk is koreográfusok, ahogy az őket koreografáló és szintén színpadra lépő Gergye Krisztián.

Ettől aztán mindenkinek határozott elképzelése van arról, amit a színpadon csinál, és sokáig erre is megy ki a játék. Különböző nemzeti identitással és mókás jelmezekkel rendelkező lények mindenféle hétköznapi tevékenységet végeznek absztrakt és abszurd mozdulatokkal. Ruhát teregetnek, olvasnak, gulyást főznek, beszédeket mondanak. A sok különálló táncosból lesznek aztán a nemzettestek, amelyek kontakttáncolnak egymással sután vagy egyetértésben, esetleg lovagolnak egymás hátán, flörtölnek egymással, hogy eldöntsék, melyikük a nagy hal, és melyikük a halászlének való.

A nemzetközi Gesamtkunstwerk meglehetősen családiasan zajlik. Előre megírt kiszólások és beszólások: mintha csak sörözve a tévé előtt. Sok átöltözéssel, részekre szabdalt jelenetek segítségével, énekkel és néha nehézséget okozó szövegmondással próbálják a színpadon lévő európaiak közösséggé csiszolni magukat. Nem nehéz felfogni az együttélésről közhelyekben, ám szellemességénél, néha otrombaságánál fogva különösen fogalmazó darab üzenetét. A belpolitika társadalmi és egyénre gyakorolt hatásaival foglalkozó Trikolór és Opera Amorale után ehhez talán kevesebb az öniróniánk. Persze lehet, hogy még nem is vagyunk eléggé európaiak.

Mu Színház, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”