Tánc

Raped Europeans

  • Sisso
  • 2013. december 7.

Színház

A Kőszegi Várszínház és Gergye Krisztián Társulatának közös előadását a nyári szabadtéri premier után most mutatták be a fővárosban. A táncosok - Fejes Ádám, Jack Gallagher, Hoffmann Adrienn, Marcella Moret és Laura Vogel - maguk is koreográfusok, ahogy az őket koreografáló és szintén színpadra lépő Gergye Krisztián.

Ettől aztán mindenkinek határozott elképzelése van arról, amit a színpadon csinál, és sokáig erre is megy ki a játék. Különböző nemzeti identitással és mókás jelmezekkel rendelkező lények mindenféle hétköznapi tevékenységet végeznek absztrakt és abszurd mozdulatokkal. Ruhát teregetnek, olvasnak, gulyást főznek, beszédeket mondanak. A sok különálló táncosból lesznek aztán a nemzettestek, amelyek kontakttáncolnak egymással sután vagy egyetértésben, esetleg lovagolnak egymás hátán, flörtölnek egymással, hogy eldöntsék, melyikük a nagy hal, és melyikük a halászlének való.

A nemzetközi Gesamtkunstwerk meglehetősen családiasan zajlik. Előre megírt kiszólások és beszólások: mintha csak sörözve a tévé előtt. Sok átöltözéssel, részekre szabdalt jelenetek segítségével, énekkel és néha nehézséget okozó szövegmondással próbálják a színpadon lévő európaiak közösséggé csiszolni magukat. Nem nehéz felfogni az együttélésről közhelyekben, ám szellemességénél, néha otrombaságánál fogva különösen fogalmazó darab üzenetét. A belpolitika társadalmi és egyénre gyakorolt hatásaival foglalkozó Trikolór és Opera Amorale után ehhez talán kevesebb az öniróniánk. Persze lehet, hogy még nem is vagyunk eléggé európaiak.

Mu Színház, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.