Tánc

Raped Europeans

  • Sisso
  • 2013. december 7.

Színház

A Kőszegi Várszínház és Gergye Krisztián Társulatának közös előadását a nyári szabadtéri premier után most mutatták be a fővárosban. A táncosok - Fejes Ádám, Jack Gallagher, Hoffmann Adrienn, Marcella Moret és Laura Vogel - maguk is koreográfusok, ahogy az őket koreografáló és szintén színpadra lépő Gergye Krisztián.

Ettől aztán mindenkinek határozott elképzelése van arról, amit a színpadon csinál, és sokáig erre is megy ki a játék. Különböző nemzeti identitással és mókás jelmezekkel rendelkező lények mindenféle hétköznapi tevékenységet végeznek absztrakt és abszurd mozdulatokkal. Ruhát teregetnek, olvasnak, gulyást főznek, beszédeket mondanak. A sok különálló táncosból lesznek aztán a nemzettestek, amelyek kontakttáncolnak egymással sután vagy egyetértésben, esetleg lovagolnak egymás hátán, flörtölnek egymással, hogy eldöntsék, melyikük a nagy hal, és melyikük a halászlének való.

A nemzetközi Gesamtkunstwerk meglehetősen családiasan zajlik. Előre megírt kiszólások és beszólások: mintha csak sörözve a tévé előtt. Sok átöltözéssel, részekre szabdalt jelenetek segítségével, énekkel és néha nehézséget okozó szövegmondással próbálják a színpadon lévő európaiak közösséggé csiszolni magukat. Nem nehéz felfogni az együttélésről közhelyekben, ám szellemességénél, néha otrombaságánál fogva különösen fogalmazó darab üzenetét. A belpolitika társadalmi és egyénre gyakorolt hatásaival foglalkozó Trikolór és Opera Amorale után ehhez talán kevesebb az öniróniánk. Persze lehet, hogy még nem is vagyunk eléggé európaiak.

Mu Színház, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.