Elhunyt Radnai Annamária

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. június 28.

Színház

Hosszantartó betegség után, 55 éves korában elhunyt Radnai Annamária Jászai Mari-díjas dramaturg, műfordító, egyetemi docens.

Radnai Annamária a színházművészet doktora, a budapesti Katona József Színház társulatának tagja, a Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályvezető tanára és Elméleti és Művészetközvetítő Intézetének vezetője volt.

false

 

Fotó: Katona József Színház

Munkásságát színházi előadások szövegkönyvei őrzik, fordításait orosz és angol nyelvből rendszeresen játsszák a színházak. A Színházi Dramaturgok Céhének elnökeként éveken át, szakmájának aktív és újító tagja volt. 2006-tól a Színház- és Filmművészeti Egyetemen dramaturg osztályt vezetett és 2014-ben docensi címet kapott.

Tagja volt a Radnóti Színháznak, dramaturgként dolgozott a Centrál Színházban és a Katona József színházban is.

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" - mondta Radnai pár évvel ezelőtt a Magyar Narancsnak, amikor lapunk a színházi kulisszák mögé betekintve cikket írt a dramaturgok tevékenységéről.

Mintha két fejed lenne - A színházi dramaturgok titokzatos világa

A legtöbben annyit tudnak a dramaturgokról, hogy ők azok a színházban, akik a szöveggel foglalkoznak - de ez csak részben igaz. Bejáratott definíció valóban nincs, ahány dramaturg, annyi meghatározás. Egyesek szerint ő a rendező legjobb barátja, mások szerint a történetmesélés felelőse.

A Katona József Színház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem saját halottjának tekinti.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.