Zsinórpadlás

Ez a maximum

Az FAQ Színház első tíz éve

Színház

Az FAQ Színházat Budapestre költöző győri színjátszók alapították 2012-ben. Az elmúlt tíz évben sokat alakult a társulat. Egyetlen dolog nem változott: a nyitottságuk és az érdeklődésük.

Az elnevezés utal az angol frequently asked questions rövidítésére, van is előadásuk, amely a Gyakran ismételt kérdések címet viseli. A színház több helyütt viszont Fejlesztés Alatt Q-ként szerepel. Ha nagyvonalúan elengedjük azt a kérdést, hogy mit is jelent valójában az a Q (gyaníthatólag semmit), akkor megkapjuk a társulatnak a „lifelong learning” fogalmával leírható ars poeticáját. Azt, hogy különböző formákkal és színházi kifejezésmódokkal kísérleteznek, és mindig arról igyekeznek beszélni, ami a társulat tagjait valóban foglalkoztatja.

Az FAQ alapítói közül többen – Árvai Péter, Barcsai Bálint, Mentes Júlia, Messaoudi Emina, Orbán Borbála, Tárnoki Márk és Tóvaj Ágnes – aktív tagjai voltak kamaszként a győri diákszínjátszó közegnek. „Ezeket a csapatokat nem színi stúdiókként kell elképzelni. A színházcsinálás nem célja, hanem eszköze volt a diákszínjátszó közösségeknek. A csoportvezetők munkáját pedagógiai attitűd jellemezte, központban a közösségépítéssel. A győri játszók közt elenyésző volt azok száma, akik színészként képzelték el a jövőjüket. A színház arra volt jó, hogy bizonyos témákról, illetve a színházon keresztül magukról beszéljenek a fiatalok” – mondja Tárnoki Márk társulatvezető a győri évekről. Bár a társulat mára professzionális keretek között működik (főleg) a MU Színházban, a szabadságra és kiegyensúlyozottságra törekvésük erős maradt. Miután Tárnoki diákrendezései jó visszajelzéseket kaptak, a csapat úgy döntött, hogy társulattá válnak, immár Budapesten. Ekkor választották ki az FAQ nevet, és a Manna Kulturális Egyesület segítségével megteremtették az ehhez szükséges jogi és szervezeti hátteret. A Manna ezután még több évig operatív hátteret biztosított számukra. A Dominó című előadást (Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör című drámájából, 2012) már a MU Színházban mutatták be, amely befogadó intézményként az FAQ otthonává vált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”