ZSINÓRPADLÁS

Félúton élet és halál között

Szaturnusz Gyűrűje

Színház

Az Örkény Stúdiója már a kezdetek óta színházi laborként is működik, ahol az alkotók teljes szabadságban hozhatnak létre az Örkény nagyszínpadi repertoárjától egészen eltérő produkciókat. Ilyen Kárpáti Péter új rendezése is, és felteszem, ilyen lesz majd áprilisban a Hat medúza egy tepsiben, Fekete Ádám rendezésében. Kockázatos vállalás e két rendezőt meghívni: színházi nyelvüket tanulni kell, egyiküké sem könnyen adja meg magát.

Esetükben nem beszélhetünk lineáris, egyszerűen felfogható cselekményről, deklarált üzenetről. Nem előre megírt szövegekhez kapcsolódó adaptációs ötleteik vannak, és a történeteik, bár mindig kibogozható egy történeti sík is az előadásaikból, nem történetek a szó klasszikus értelmében. Témáik vannak, saját logikai rendszerük, saját nyelvük, amellyel időről időre felrúgják a színház íratlan szabályait. Nem lázadásból, hanem azért, mert nem igazán érdeklődnek az íratlan szabályok iránt.

Egy Kárpáti-előadásnál, és így van ez most is, sokszor azt is külön feladvány megfejteni, hogy a jelenetek milyen logika szerint követik egymást. De épp a rejtvények miatt is válnak ezek az előadások izgalmassá. Meg persze azért, mert ezeknek a rejtvényeknek nincs egyetlen jó megoldásuk. Többféleképpen lehet a Szaturnusz Gyűrűjét is értelmezni, amely az élet és halál viszonyának témájával legalább annyira foglalkozik, mint azzal a kérdéssel, hogy elvesztegetünk-e az életünk során lehetőségeket, vagy hogy képesek vagyunk-e arra, hogy felnőjünk, felelősséget vállaljunk, és el tudjuk-e (vagy akarjuk-e) engedni a múltunkat. Összefoglalva talán azt mondhatjuk, hogy a Szaturnusz Gyűrűje az élet értelméről szól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.