Interjú

„Ha nem magadnak vagy a legfontosabb”

Petrik Andrea színész

Színház

Wéber Kata darabjában, az Egy nő anatómiájában játssza a főszerepet, ennek kapcsán beszélgettünk az ösztönösségről, a mértéktelenségről és arról, hogy mitől izgalmas a színészet.

Magyar Narancs: A vajdasági Temerinben születtél. Hogy kerültél a szentesi Horváth Mihály Gimnázium drámatagozatára?

Petrik Andrea: Régóta tudtam, hogy színész akarok lenni, pedig a családomban nincs senki, akinek bármi köze lett volna a szakmához. De egy előadás akkora hatással volt rám, hogy egyértelmű lett számomra, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Kovács Lehelről tudtam, hogy Szentesre jár, és nekem is megtetszett ez a lehetőség, úgyhogy tizenöt évesen egyedül elmentem oda tanulni. Aztán következett a Színház- és Filmművészeti Egyetem, de nem vettek fel elsőre, egy évig az Újszínház stúdiósa voltam.

MN: Melyik előadás volt rád ekkora hatással?

PA: A Sztárcsinálók ment, égett Róma, és egy piros leplet húzogattak, rángattak, és én azt éreztem, hogy akkor leszek jól, akkor leszek boldog, ha én is ott állhatok a színpadon. Soha nem érdekelt más, és nem is vagyok jó másban. De miután szültem egymás után két gyereket, majd jött a Covid is, nem rohantam vissza a színházba. Volt egy olyan időszak, amikor nem is tudtam színészként definiálni magam. Nyilván ebben benne volt az, hogy otthon voltam két ordító kisgyerekkel, és nem tudtam, hogy mit hoz jövő.

MN: Most újra színészként gondolsz magadra?

PA: Visszatértem, bár az utóbbi években a gyerekek mellett egy évben csak egy bemutatóm volt. De nagyon jólesett játszani. Ebben az évadban két bemutatóm lesz, nehéz, jó, fontos anyagok, és beugrottam két előadásba is. Érzem, hogy jót tesz nekem, és jól is érzem magam.

MN: Amikor azon gondolkodtál, hogy esetleg mégsem leszel színész, volt valami konkrét terved?

PA: Nagyon jó lenne, ha azt tudnám mondani, hogy rájöttem, ékszereket fogok készíteni vagy elmegyek egy kutyakozmetikába házi kedvenceket fésülni, de nem. Voltak olyan napok, hogy csak néztem ki az ablakon, és a hóesést figyeltem. Valami olyasmire jöttem rá, hogy türelmesnek kell lennem magammal. Már nincs az az érzés, ami nagyon sokáig megvolt, hogy „ide nekem az oroszlánt is”. Teherbíró voltam, sokat vállaltam, éveket tettem fel az életemből a munkára, és csak dolgoztam és dolgoztam. Negyven körül megnyugtató a számomra, hogy ez az érzés eltűnt belőlem. A gyermekeim születése természetesen közrejátszott ebben, de újra fontos lett a szakmám.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.