Színház

Jez Butterworth: Az ígéret földje

Színház

Életem (egyik) legfontosabb szerepe - nyilatkozta már a premier előtt különféle interjúiban Rudolf Péter, s mi csak örülhettünk e fordulat többszöri nyomatékos előfordulásának, elvégre motivált színész nélkül nincs motivált közönség.

A nélkülözhetetlen előfeltétel tehát adott volt ahhoz, hogy a néző is fontosnak érezhesse Jezz Butterworth dicséretes gyorsasággal, alig három esztendő alatt - a West End és a Broadway érintésével - Pestre érkezett drámáját, ám a jelentékenység érzése végül inkább csak részletekhez kapcsolódott, s nem a közönség türelmét elmérő előadás egészéhez. Jóllehet Novák Eszter rendezése láthatóan ambicionálta, hogy színésznek és nézőnek egyaránt elevenébe vágjon a produkció, s a bukott népszórakoztatóként a világból kivonuló hobó drogdíler szerepe valóban "képen találta" Rudolfot, aki fizikai és intellektuális energiáit csúcsra járatva játssza a béna lábát három felvonáson át vonszoló, bukottan diadalmas alakot. Sültreálban mozgó alakok (mint a remek Mikola Gergő) és a néhány hagyományos tónusú színészi remeklés (elsősorban Harkányi Endréé) közelebb hozzák ugyan az angol patriotizmus megannyi nyílt és rejtett jelképét megcibáló történetet, de szunnyadó empátiánkat mégis legfeljebb a szemünk előtt virrasztásra kényszerülő gyermekszínész és baromfi, valamint az életveszedelembe sodort díszhal ébreszti fel valamelyest. Merthogy nemigen derül ki, hogy ugyan miért is kellene együtt éreznünk az elénk botladozó fél- és negyedéletű alakokkal, vagy netán elegáns közönségként szégyenkeznünk sorsuk reménytelenségéért? Igaz, azért akadt pillanat, ahol a művelt közönség és a szakadt színpad közös hullámhosszra hangolódott, hiszen a fekáliahumor mint annyiszor, ezúttal sem tévesztett hatást, hála a csirke-, kecske-, és borzürülék emlegetésének, valamint a Baráthy György fordítói leleményességét dicsérő szójátékoknak (pl. Fingacsguk).

Centrál Színház, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.