Színház

Jez Butterworth: Az ígéret földje

Színház

Életem (egyik) legfontosabb szerepe - nyilatkozta már a premier előtt különféle interjúiban Rudolf Péter, s mi csak örülhettünk e fordulat többszöri nyomatékos előfordulásának, elvégre motivált színész nélkül nincs motivált közönség.

A nélkülözhetetlen előfeltétel tehát adott volt ahhoz, hogy a néző is fontosnak érezhesse Jezz Butterworth dicséretes gyorsasággal, alig három esztendő alatt - a West End és a Broadway érintésével - Pestre érkezett drámáját, ám a jelentékenység érzése végül inkább csak részletekhez kapcsolódott, s nem a közönség türelmét elmérő előadás egészéhez. Jóllehet Novák Eszter rendezése láthatóan ambicionálta, hogy színésznek és nézőnek egyaránt elevenébe vágjon a produkció, s a bukott népszórakoztatóként a világból kivonuló hobó drogdíler szerepe valóban "képen találta" Rudolfot, aki fizikai és intellektuális energiáit csúcsra járatva játssza a béna lábát három felvonáson át vonszoló, bukottan diadalmas alakot. Sültreálban mozgó alakok (mint a remek Mikola Gergő) és a néhány hagyományos tónusú színészi remeklés (elsősorban Harkányi Endréé) közelebb hozzák ugyan az angol patriotizmus megannyi nyílt és rejtett jelképét megcibáló történetet, de szunnyadó empátiánkat mégis legfeljebb a szemünk előtt virrasztásra kényszerülő gyermekszínész és baromfi, valamint az életveszedelembe sodort díszhal ébreszti fel valamelyest. Merthogy nemigen derül ki, hogy ugyan miért is kellene együtt éreznünk az elénk botladozó fél- és negyedéletű alakokkal, vagy netán elegáns közönségként szégyenkeznünk sorsuk reménytelenségéért? Igaz, azért akadt pillanat, ahol a művelt közönség és a szakadt színpad közös hullámhosszra hangolódott, hiszen a fekáliahumor mint annyiszor, ezúttal sem tévesztett hatást, hála a csirke-, kecske-, és borzürülék emlegetésének, valamint a Baráthy György fordítói leleményességét dicsérő szójátékoknak (pl. Fingacsguk).

Centrál Színház, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.