Interjú

„Kit hagynak állva”

Telihay Péter rendező

Színház

Legutóbbi rendezése a Mindennapi tenyerünket című ősbemutató volt a Komáromi Jókai Színházban. Az utóbbi években főképp határon túli színházakban rendező művésszel e távolodás okairól, a hazai színházi helyzetről és legújabb munkáiról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nem először rendezel Komáromban…

Telihay Péter: Először 2001-ben hívtak meg Molière Tartuffe-jére. Amikor elvállaltam, már adott volt a szereposztás, de nem voltam vele kibékülve. Aztán megnéztem a társulat egy másik előadását, a Csongor és Tündét, s megfogott a Csongort játszó színész tehetsége, őt választottam Orgonnak. Ő volt Benkő Géza, akinek az emlékére ez a mostani darab íródott. A Tartuffe váratlanul nagy siker lett, beválogatták a POSZT versenyprogramjába, ilyen addig nem fordult még elő szlovákiai magyar társulattal. Nem sokkal ezután én lettem a színház művészeti vezetője. Azóta eltelt már húsz év, és talán nyugodtan kijelenthetem, hogy ez volt a színház történetének egyik legsikeresebb korszaka. Másfél év után azonban az igazgatót és engem politikai okokból eltávolítottak.

MN: Miféle politikai okok miatt?

TP: Egy, amolyan bemutatkozó nagyinterjúban azt találtam mondani, felejtsük el, hogy egy határainkon túli színháznak az az egyetlen dolga, hogy a magyar nyelv temploma és valamiféle homályos magyar tradíció ápolója legyen. Egyszerűen nagyon jó színházat akartam csinálni, nem kacagánymúzeumot és haknigyárat. A legjobbat egész Szlovákiában. Ekkoriban állt össze egy nagyon tehetséges társulat, tele friss, harapós fiatal színészekkel, akikkel az egész Tátrát le lehetett cipelni a Csallóközbe. De a gondolat számtalan érdeket sértett, főleg az idősebb kollégákét, vagy olyanokét, akik remekül ellubickoltak a kisebbségi kultúrmocsárban. Szlovákiában épp választási kampány volt, ahol a Magyar Koalíció Pártja is indult, és a társulat idősebb színé­szei­nek egy része nekik kampányolt. És a kampány ára az én fejem volt. Az időt azonban már nem tudták visszafordítani, s bár hullámzóan, de Komáromban azóta is színvonalas színházi munka folyik.

MN: Csaknem húsz év után mentél vissza.

TP: Két éve és tavaly is rendeztem már egyet a Dialóg Stúdió nevű polgári társulás hívására. Ők ebben a mostani előadásban is koprodukciós partnerek. Elsődleges céljuk új magyar felvidéki drámák életre hívása s nekem, mint végzett dramaturgnak ez különösen kedves. Többnyire a KultMinorhoz pályáznak, amelyet leg­inkább a magyarországi NKA-hoz tudnék hasonlítani, és ahol magyar (és más) kisebbségi kulturális projektek létrejöttét támogatják. A Mindennapi tenyerünket az első kimondottan nekik készült szöveg. Finom összefüggés, hogy az író, Tóth Attila (Tati) dunaszerdahelyi magyar, aki jelenleg Svédországban él, és aki az én időmben színész volt Komáromban. Már fiatalon izgalmas verseket írt, egészen megkapó, fájdalmas humorral, meghökkentő nyelvi virtuozitással, amelyet Örkény és Parti Nagy közé lőnék be. Ritka képesség, ha valaki úgy teremt remek színpadi helyzeteket, úgy beszélteti a szereplőit, hogy közben nem veszíti el szinte túlburjánzóan szarkasztikus, ugyanakkor lírai beszédmódját, amelyet egyébként a mindennapokban is használ. Hogy darabot írjon, az valahogy misztikus módon egyszerre pattant ki a fejünkből a színház dramaturgjával, Varga Emesével. Tati pedig némi kötelező vonakodás, legyűrt önbizalmi zűrzavarok és kétségek után azt mondta, jó, csapjunk bele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.