Vacsoraszínház

Macskalépcső

Színház

Záróra van, a kávézóban már a székeket pakolja a pincérnő, amikor egy középkorú, tántoríthatatlan, lendületesen határozott nő betéved egy korty konyakra. Persze nem egy konyakról van szó, sokkal többről, jóval inkább egy egész életről, vagy rögtön inkább háromról.

Két nő találkozása és megismerkedése játszódik a színen, amely egy drámai szituáció kiindulópontja - a nem túl komplikált történet egyszerre válik helyenként komikussá, majd a végén egészen tragikussá. A két nő (Szitás Barbara és Mezei Léda), bár nem ismerik egymást, van egy olyan összekötő kapocs az életükben, amely alapvetően fogja meghatározni sorsuk alakulását. A fiatal, naiv és a középkorú, csalódott nő prototípusa talál egymásra, akiket alapjaiban határoz meg a mellettük lévő férfi személye. Azonban ez a férfi a két nő életében egy és ugyanaz, így nem kérdés, hogy a konfliktusforrást a birtoklási vágy, a reménytelen szerelem és a ragaszkodás mikéntje adja. Miközben egyikük sem képes feladni azt az illúziót, amibe ringatták magukat, egyre világosabbá válik, hogy az említett szívtipró hogyan hálózta be vagy egyszerűen csak verte át a szerelmes nőket.

A Gellért Szálloda egykori zenetermében egy szélsőséges bulvár naturalista intrika kellős közepébe csöppenünk, ahol a műfajteremtőnek mondott "szállodaszínház" "komplex élménye" nemcsak Thuróczy Katalin kétszemélyes, szatirikus komédiáját jelenti - amely önmagában is hagy némi kívánnivalót maga után -, de az előadás mellé étel-ital is jár. A megjelenített érzelmi válság és a túlzott indulatok helyenként a ripacséria határát súrolják, és olyan nem várt fordulatot hoznak a történet végén, amelynek kérdéseire az előadás révén nem kapunk választ. Halkan tesszük hozzá, lehet, hogy nem is baj. A honi szállodaszínházi praxis ezzel a darabbal veszi kezdetét, mondjuk úgy, érdekesen.

Danubius Hotel Gellért, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.