Színház

Trainspotting Szabadkán

Dogs and drugs

  • Herczog Noémi
  • 2014. április 13.

Színház

Vajon milyen jelenet indul a következő képpel? Egy férfi és egy nő, Mészáros Gábor és a nagyszerű Béres Márta bőrszerkóban, pórázzal a nyakán áll a színpadon, szorongatja saját torkán a hurkot.

Mi ez, egy szado-mazo szkeccs? Öngyilkosság? Kutyát játszanak? Nem. Pont attól jó a jelenet, hogy nem. Meg attól, hogy a narrátor sorra veszi ezeket a lehetőségeket, mielőtt elárulná: mivel előzőleg összes vénájukat szétdöfködték a drógázással (ahogy az előadásban mondják), most ebben a kutyaléthez több szempontból is igen hasonlatos végső léthelyzetben legfeljebb a nyakukon kereshetnek némi szúrható pontot. A kép egyszerre tökös, tömör, költői és hideg. Az emberi erőszak ábrázolásának hidege éget, mint a jég.

Ha délre tekintünk, Urbán Andrásnak a Trafóban vendégeskedő, szabadkai rendezése felé, egyszer csak azt vesszük észre, hogy nyugatra nézünk. (Vajon miért van egyébként, hogy a posztjugoszláv országokban ilyen erős hagyománya van a nyugati színháznyelvnek, a szikár és heves beszédmódnak?) A Dogs and drugs rendkívül sokféle, mégis saját hangja van. Emlékeztet egy német előadás hanghordozására, de ha nem rendezői, hanem írói színház volna, akkor bízvást besorolhatnánk a brit új írás hagyományába is, annak összes jellemzőjével: szélsőséges érzelmek, brutalitás és erőszak, gyors tempójú jelenetek, társadalmi szerepvállalás. Ugyanakkor szemléletében szerencsére van valami kelet-európai esendőség és humor. Trainspotting Szabadkán.

Mennyi hang keveredik ebben a sötét, kabarészerű előadásban! Honnan jön ez a világkép? A háborús emlékekből? A rendezőből? A rendpárti intézkedésekből? Az előadás ezekre a kérdésekre részben válaszol, persze csak ironikus részigazságokkal, például: a nehéz gyerekkor a felelős. Erről szól Mezei Kinga fergeteges, szatirikus nagyjelenete poroszos és pedofil általános iskolai tanárnőként. De iróniamentes magyarázatot szerencsére nem kapunk, hiszen nem szorul indoklásra sem a boldog, sem a végletesen negatív létérzékelés. Az egyik jelenetben egy kapcsolati válságát megélő párt támad le egy nemzetszaporulatot szívén viselő banda, azzal az indiszkrét kérdéssel, hogy buzik-e, és akkor most rögtön csókolják meg egymást. De a nő influenzás, és ők most ezért (sem) csókolóznak. De akkor is. Vagy: a kissé feszült családi légkörben mitől lesz gyanús a sok tanulástól vöröslő szemű, jámbor tinédzser (Mikes Imre Elek) szeme apának és anyának, Pletl Zoltánnak és Mezei Kingának? Miért merül fel, hogy a kölyök biztosan drógázik? Le kéne pisálni a drógatesztet, de először nem megy, aztán nem tudják eldönteni, hogy pozitív vagy negatív. Kell egy kontrollcsoport, szerencsére Mezei Kinga, aki komikának is kivételes, olyan anyát játszik, aki mindent megold: "majd anyátok lepisálja!". Az abszurd humorú kabaréjelenetek mellett mozgásra redukált költői szkeccsek is szerepelnek: egy porszívó, amit a feleség egy hanyag lábmozdulattal bekapcsol, a férj pedig ki, ez a mozgássor egyre fokozódó ritmusban ismétlődik: családi perpatvar és porszívótánc. Vagy egy statikus kép: Pletl Zoltán queernek öltözve, színpadi nagyestélyiben mondja József Attilától a Mamát. Mészáros Árpád és Mészáros Gábor üvölti mikrofonba, hogy a drogosokat ne támogassa az állam a rendes adófizetők pénzéből. "Én a kábítószereseket közmunkára fognám, kőfejtésre, ha kell, és addig dolgoztatnám őket, míg ki nem izzadják szervezetükből a mérget!"

Az előadás első fél órája a legerősebb. Bár a Dogs and drugs nyelvezete végig ízléses és feszült, később lesznek azért fáradt jelenetek. A tempó végig egyformán száguldó, kissé monoton, kevés a ritmusváltás. Családon belüli erőszak, drogok, melegek bántalmazása: ezek az előadás ismerete nélkül talán ijesztően szerteágazónak tűnő, de a rendezésben koherensen illeszkedő alaptémák általában a kultúraellenes, puritán, rendpárti és hipokrita világokban tudnak erős témává válni színpadon. Amikor, ahogy a fent már emlegetett költő fogalmaz, "a fürösztetlen újszülöttől reszketve undorodó, de a szöszke babáért rajongó" lakosság megy színházba. Urbán András érzéki, újbrutális színházára leginkább a kortárs nyugat-európai színházi trendek hatottak. De a mai Kelet kérdéseire válaszol.

Kosztolányi Dezső Színház, Trafó, március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.