Színház

Trainspotting Szabadkán

Dogs and drugs

  • Herczog Noémi
  • 2014. április 13.

Színház

Vajon milyen jelenet indul a következő képpel? Egy férfi és egy nő, Mészáros Gábor és a nagyszerű Béres Márta bőrszerkóban, pórázzal a nyakán áll a színpadon, szorongatja saját torkán a hurkot.

Mi ez, egy szado-mazo szkeccs? Öngyilkosság? Kutyát játszanak? Nem. Pont attól jó a jelenet, hogy nem. Meg attól, hogy a narrátor sorra veszi ezeket a lehetőségeket, mielőtt elárulná: mivel előzőleg összes vénájukat szétdöfködték a drógázással (ahogy az előadásban mondják), most ebben a kutyaléthez több szempontból is igen hasonlatos végső léthelyzetben legfeljebb a nyakukon kereshetnek némi szúrható pontot. A kép egyszerre tökös, tömör, költői és hideg. Az emberi erőszak ábrázolásának hidege éget, mint a jég.

Ha délre tekintünk, Urbán Andrásnak a Trafóban vendégeskedő, szabadkai rendezése felé, egyszer csak azt vesszük észre, hogy nyugatra nézünk. (Vajon miért van egyébként, hogy a posztjugoszláv országokban ilyen erős hagyománya van a nyugati színháznyelvnek, a szikár és heves beszédmódnak?) A Dogs and drugs rendkívül sokféle, mégis saját hangja van. Emlékeztet egy német előadás hanghordozására, de ha nem rendezői, hanem írói színház volna, akkor bízvást besorolhatnánk a brit új írás hagyományába is, annak összes jellemzőjével: szélsőséges érzelmek, brutalitás és erőszak, gyors tempójú jelenetek, társadalmi szerepvállalás. Ugyanakkor szemléletében szerencsére van valami kelet-európai esendőség és humor. Trainspotting Szabadkán.

Mennyi hang keveredik ebben a sötét, kabarészerű előadásban! Honnan jön ez a világkép? A háborús emlékekből? A rendezőből? A rendpárti intézkedésekből? Az előadás ezekre a kérdésekre részben válaszol, persze csak ironikus részigazságokkal, például: a nehéz gyerekkor a felelős. Erről szól Mezei Kinga fergeteges, szatirikus nagyjelenete poroszos és pedofil általános iskolai tanárnőként. De iróniamentes magyarázatot szerencsére nem kapunk, hiszen nem szorul indoklásra sem a boldog, sem a végletesen negatív létérzékelés. Az egyik jelenetben egy kapcsolati válságát megélő párt támad le egy nemzetszaporulatot szívén viselő banda, azzal az indiszkrét kérdéssel, hogy buzik-e, és akkor most rögtön csókolják meg egymást. De a nő influenzás, és ők most ezért (sem) csókolóznak. De akkor is. Vagy: a kissé feszült családi légkörben mitől lesz gyanús a sok tanulástól vöröslő szemű, jámbor tinédzser (Mikes Imre Elek) szeme apának és anyának, Pletl Zoltánnak és Mezei Kingának? Miért merül fel, hogy a kölyök biztosan drógázik? Le kéne pisálni a drógatesztet, de először nem megy, aztán nem tudják eldönteni, hogy pozitív vagy negatív. Kell egy kontrollcsoport, szerencsére Mezei Kinga, aki komikának is kivételes, olyan anyát játszik, aki mindent megold: "majd anyátok lepisálja!". Az abszurd humorú kabaréjelenetek mellett mozgásra redukált költői szkeccsek is szerepelnek: egy porszívó, amit a feleség egy hanyag lábmozdulattal bekapcsol, a férj pedig ki, ez a mozgássor egyre fokozódó ritmusban ismétlődik: családi perpatvar és porszívótánc. Vagy egy statikus kép: Pletl Zoltán queernek öltözve, színpadi nagyestélyiben mondja József Attilától a Mamát. Mészáros Árpád és Mészáros Gábor üvölti mikrofonba, hogy a drogosokat ne támogassa az állam a rendes adófizetők pénzéből. "Én a kábítószereseket közmunkára fognám, kőfejtésre, ha kell, és addig dolgoztatnám őket, míg ki nem izzadják szervezetükből a mérget!"

Az előadás első fél órája a legerősebb. Bár a Dogs and drugs nyelvezete végig ízléses és feszült, később lesznek azért fáradt jelenetek. A tempó végig egyformán száguldó, kissé monoton, kevés a ritmusváltás. Családon belüli erőszak, drogok, melegek bántalmazása: ezek az előadás ismerete nélkül talán ijesztően szerteágazónak tűnő, de a rendezésben koherensen illeszkedő alaptémák általában a kultúraellenes, puritán, rendpárti és hipokrita világokban tudnak erős témává válni színpadon. Amikor, ahogy a fent már emlegetett költő fogalmaz, "a fürösztetlen újszülöttől reszketve undorodó, de a szöszke babáért rajongó" lakosság megy színházba. Urbán András érzéki, újbrutális színházára leginkább a kortárs nyugat-európai színházi trendek hatottak. De a mai Kelet kérdéseire válaszol.

Kosztolányi Dezső Színház, Trafó, március 4.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."