ZSIINÓRPADLÁS – rés a présen

Minden, ami valódi

  • rés a présen
  • 2022. október 5.

Színház

Petrány Eszter táncos

rés a présen: Jörg Widmann Arc a tükörben című operájában láthatunk legközelebb a Müpában október 15-én, a Neue Oper Wien előadásának magyarországi bemutatóján. Miről szól ez a kortárs opera, és milyen szerepben leszel látható?

Petrány Eszter: Az Arc a tükörben Widmann egyik korai, 2003-ban bemutatott műve. Egy modern Pygmalion-történet, azzal a csavarral, hogy egy biotechnológiai laborban játszódik, amelyet egy házaspár, Patrizia és Bruno vezet, akik egy zseniális professzor, Milton segítségével megalkotják Justine-t. Ő Patrizia tökéletes mása, egy valódi klón. Eredetileg négyszereplős a darab, de a rendező szerette volna Justine alakját valamivel árnyaltabban, összetettebben ábrázolni, így kerültem a képbe, afféle csatornaként Justine hangja, lelke és a közönség között. Az eredeti klón a darab végéig sejtelmes marad, de részben rajtam, a mozdulataimon keresztül kommunikál.

rap: Milyen a munka a társulattal?

PE: Csodálatos, de kihívásokkal teli. A csapat kivételesen jó volt, Carlos Wagner pedig egy rendkívül nyitott, kreatív rendező. Amikor épp nem az én részeimet próbáltuk, akkor a rendező és az asszisztense mellett jegyzeteltem. Főként a mozdulatokat, gesztusokat igyekeztem finomítani, és azt hiszem, az énekeseknek minden extra input jól jött, hiszen zenei, színészi és lélektani szempontból is nehéz dolguk volt. Walter Kobéra karmester maximalizmusa, precizitása elengedhetetlen volt ennél a komplex zenénél, Carlos játékossága, kifinomultsága pedig a történet és az előadásmód szempontjából volt fontos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.