"Soha nem az volt a kérdés, hogy szükség van-e rá"

Nyakó Béla, a Kisvárdai Színházi Fesztivál igazgatója

  • rés a présen
  • 2012. július 21.

Színház

rés a présen: Minek köszönhető a fesztivál stabil léte, és az, hogy körülötte szinte nincsenek politikai viták?

Nyakó Béla: Történetünk során mindig megegyezett a politikai és a szakmai akarat a fesztivál fontosságának,időszerűségének és folytonosságának kapcsán.Soha nem az volt a kérdés, hogy szükség van-e rá, hanem hogy milyen módon tudjuk minél szélesebb körben bevonni a határon túl működő színházakat.Mindig a szakmai oldal hangsúlyos, és így soha nem kellett a politikai részletekkel foglalkozni.

rap: Mi az idei fesztivál koncepciója?

NYB: Arra törekszünk, hogy mindig az évad legjobbjait találjuk meg minden évben, egy válogató segítségével - idén Bicske István (Bütyök) választott. Úgy gondolom, hogy aki ellátogat Kisvárdára, keresztmetszetet kaphat a határon túli magyar színházak évadjából. A válogatási időszak 2011. április 1-jétől 2012. március 30-ig tart. A program három részből tevődik össze.Természetesen a legfontosabbak a versenyelőadások, ahol egy ötfős szakmai zsűri ítéli oda a díjakat. A második rész a kísérő rendezvények, és itt elsősorban a színházi előadásokra gondolok, de ide tartoznak még a mesés bábelőadások, stúdióelőadások.A harmadik részhez tartoznak a koncertek, gasztronómiai bemutatók, vásárok, kiállítások.

rap: Milyen lehetőség van még a színházon kívül a szabad idő eltöltésére?

NYB: Napról napra fotókiállítás, Kiss Manyi-centenáriumi kiállítás, Régi ízek szabad tűzön, vagyis gasztronómiai bemutató ételkóstolással, II. Kisvárdai Rock Maraton a Flórián téren, bábelőadások.Megjelenik a Kisvárdai Lapok című fesztiválnapilap, amely az előadásokat szakmai szemmel értékeli, és bemutatja a színházakat.

rap: Talán az egyetlen fesztivál vagytok, amelynek saját napilapja van. Hogy működik ez?

NYB: Szerkesztőgárda dolgozik évek óta az újság létrejöttén, néhány éve Zsigmond Andrea irányításával. Minden előadáson, minden rendezvényen ott vannak, írják a cikkeket, hajnalig dolgoznak, és utána kerül nyomdába az újság, hogy másnap délelőtt mindenki viszontláthassa a gondolatait, illetve tájékoztatást adjunk az érdeklődőknek a történtekről.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.