Színház

Trepljov rendez

Csehov: Sirály

Színház

Színház két részben – áll a Kultúrbrigád és az Átrium közös Csehov-bemutatójának színlapján, s ez a mellbevágó műfaji meghatározás nem csupán a fiatal alkotók rokonszenves arroganciájáról tanúskodik.

(Hasonlóan ahhoz, hogy e Sirálynak csakis dramaturgiailag erősen preparált szövegkönyve van, de fordítója értelemszerűen nincs.) E megfogalmazás sietve jelzi azt is, hogy Fehér Balázs Benő rendezőnek elsősorban a színházról való gondolkodás, helyesebben a színházzal való játék terepe gyanánt fontos ez a Csehov-darab. Ezt aztán az anyjával, a nagy Arkagyinával, de még inkább a felnőttek színházával-irodalmával hadakozó ifjú Trepljov aktuálisra-ütősre átírt első megszólalásai is érzékletesen igazolták: sok poénosnak szánt kiszólással a hagyományos színház konvencionális álságai meg az alternatívok blöffjei ellen. A szereplők nézőtéren keresztüli mozgatása, de Szalai Sára díszlete is e nyomatékos színházi önreflexió szándékát körvonalazta.

Sejtjük tehát, hogy Fehér rendezése miről akart beszélni, de az talány maradt, hogy voltaképpen mit is akart mondani. Például Oszvald Marika felléptetésével Arkagyina szerepében. Merthogy a produkciónak ez a zavaróan túlhangsúlyozott mozzanata nyilvánvalóan nem lehet puszta reklámfogás, hiszen az aligha lenne összebékíthető az alkotók ifjonti idealizmusával. De az sem elképzelhető, hogy Fehérék Oszvald Marika személyével kívánták reprezentálni a tegnap-ma meghaladandó színházát, elvégre túl kis tét (és persze abszolút tárgytévesztés) lenne 2015-ben az operett játékkultúráján elverni a port. S mégis, mintha az általunk is rajongásig szeretett művésznőt éppenséggel arra biztatta-utasította volna a rendező, hogy nyilvánosságbeli önmagát hozza be a színpadra bűbájostul, cigánykerekestül. Márpedig így egyszerre két lehetőség került rövid úton a veszteséglistára: Oszvald másfajta, eddig nem sejthető színészi erényeinek fölmutatása, illetve Arkagyina figurájának valódi súlya. Jóllehet Oszvald Marika egy-egy elcsöndesültebb mondatával igenis fölvillantott ilyen erényeket, ám hiába, ha a rendezés számára fontosabb volt az a kisszerű poén, hogy Trepljov novellája az Oszvald címlapfotójával büszkélkedő Ridikülben jelent meg.

Ilyen poénból, poénocskából amúgy jó sok akadt az előadásban, jeléül annak, hogy a Maksa-híradó, a Holló és Dumaszínházak a kelleténél és a bevallottnál jóval nagyobb hatást gyakoroltak Fehérre meg Fekete Ádám dramaturgra, s persze korántsem csupán rájuk. Emitt találónak vélt régi slágertöredékek, amott mai orvosságnév, verbális és mozgáspoénok, Hamlet-gunyorok – szárazon lubickolás zajlott a végkimerülésig. E lubickolást részben jeles színészek végezték, szaktudásukat magabiztosan üzemeltetve, s különösen Trigorin és Dorn – amúgy akár fordítva is kiosztható – szerepei kerültek megfelelő személyekhez: Kaszás Gergőhöz, illetve László Zsolthoz. A fiatalok korántsem boldogultak ilyen sikeresen: némelyikük érezhetően tudatában volt színpadi vergődésének, de akadt köztük olyan is, aki már elégedett profinak mutatta magát. A negyedik felvonás maszkos-hangzavaros blöffsorozatával azután mintha maga a rendező is csatlakozott volna az önelégültek sorához.

Átrium, május 31.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.

„Legyen saját hangom”

Évekig turnézott külföldön szimfonikus zenekarokkal, ám úgy érezte, hogy a saját ötleteit itthon tudja megvalósítani. Tavasszal jelent meg az első kislemeze a MACSKIN nevű elektronikus zenei projektjével. Ennek apropóján beszélgettünk népzenei és könnyűzenei hatásokról, a zene vertikális és horizontális síkjáról, no meg az esküvői menetben trombitát ragadó prímásokról.