Zsinórpadlás – Kritika

Virgonc lelkek

Dante: Pokol

Színház

Alászállunk, Gyabronka József vezetésével kezdetét veszi pokoljárásunk. Dante nyomán merülünk egyre lejjebb, neki pedig itt is, akár az Isteni színjátékban, Vergilius a vezetője. Bűnös lelkek mindenütt, nem győzzük fejben behelyettesíteni a korabelieket mostaniakra. 

De nem csak mi aktualizáljuk a darabot, az alkotók, Török Tamara és Kocsis Gergely sem tesznek másképp: új színekkel egészítik ki az eredeti művet.

Gyabronka mindjárt az elején leveszi a saját maszkját, nem fél. Vele van a fél irodalmi világ. (A víg Faludit se felejtsük ki.) Vergilius, a költő magabiztos, nyugodt, egy jó apa gondosságával és figyelmével mutatja az utat, míg Dante bizonytalanul bukdácsol az útvesztőben, mely néha egy lélekvesztő fedélzete – mindkét férfi magyar hangja Gyabronka. A bugyor állomásait helyváltoztatással jelzi: szék mellett áll, középre megy, a takarásból elveszi a kikészített teáscsészét, ez utóbbit többször is. Fizikai teljesítménynek sem utolsó, hogy az egy óra tízperces játékidőt megállás nélkül beszéli végig. Néha kicsit kivár, de dramaturgiailag pont jókor – nem tudni, hogy szándékosan csinálja-e. Az sem eldönthető, hogy minden, amit a színpad feketeségében művel, összes elemében kiszámított-e, vagy éppenséggel nincs minden pontosan rögzítve, és amit látunk, részben legalábbis improvizáció, amitől az előadás még vitálisabbá válik. Dante és Gyabronka jelenléte csupa élet. A felbukkanó (úszó, lebegő, kalimpáló stb.) holt lelkek sem voltak még virgoncabbak annak előtte, mint ebben a változatukban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.