kulthírek

  • .
  • 2010. szeptember 30.

Trafik

DÍJAZTAK A SZÍNIKRITIKUSOK Háy János Kolibri Színházban bemutatott Völgyhídja lett a 2009/2010-es évad legjobb új magyar drámája a Színikritikusok Céhe szerint, a legjobb előadásnak a fővárosi Katona József Színház Máté Gábor rendezte produkcióját, A kétfejű fenevadat találták, a legjobb rendezés díját pedig Bagossy Lászlónak szavazták meg az Örkény Színház Kasimir és Karoline-előadásáért. Az ebben nyújtott teljesítményével Hámori Gabriella lett a legjobb mellékszereplő, az itteni Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése pedig a legjobb jelmez (Benedek Mari), díszlet (Ambrus Mária) és női főszereplő (Kerekes Éva) elismerését is elhozta.
Utóbbi Törőcsik Marival osztozott (aki Kaposváron brillírozott: Naphosszat a fákon), míg a legjobb férfi főszereplőnek Fekete Ernőt választották, több okból is (A kétfejű fenevad; Vígszínház: Othello; Sufni: Mennyekbe vágtató prolibusz). A teljes lista hosszabb, lásd: kritikusceh.wordpress.com.

ABBA A SZÉLSÕSÉG ELLEN A szélsőjobboldali Dán Néppárt az ABBA Mamma Mia című slágerének átalakított verziójával erősítette zártkörű rendezvényein a csapatszellemet (Mamma Pia lett belőle, a pártvezér Pia Kjaersgaardra utalva) - egész addig, amíg a dal jogtulajdonosai fel nem szólították a pártot, hogy ne helyezzék őket hozzájárulásuk nélkül politikai kontextusba. A DPP elnézést kért, és ígéretet tett a jogsértés befejezésére.

HAUMANN PÉTER A júliusban elhunyt Kállai Ferenc helyett Haumann Pétert választották a Nemzet Színészei közé a többiek: Avar István, Berek Kati, Bodrogi Gyula, Garas Dezső, Király Levente, Komlós Juci, Máthé Erzsi, Psota Irén, Szabó Gyula, Tordy Géza, Törőcsik Mari.

ITT VAGYOK Szimler Bálint harmadéves vizsgafilmje, az Itt vagyok díjat nyert a görögországi Drama fesztiválján, s ezzel automatikusan bekerült az Európai Filmakadémia 2010-es rövidfilmdíjára jelölt alkotások közé.

SZEMBESÍTÉS - ÁLLJ IDE Kilenc helyszín, hat halott, öt sebesült, négy letartóztatott - egészen röviden ennyi a mérlege a romák elleni 2008-2009-es gyilkosságsorozatnak. Miközben a bírósági tárgyalás zajlik, két művész is arra vállalkozott, hogy a maga eszközeivel elgondolkodtassa közönségét, a konkrét ügyeken túl a bűncselekmények által reflektorfénybe állított - európai dimenziójú - társadalmi problémakörről. A Kiscelli Múzeumban október 24-ig látható Nemes Csaba festményeinek kiállítása, mely már címével állásfoglalásra késztet: Állj ide! A Műcsarnokban szeptember 29-én nyílt Barakonyi Szabolcs fotókiállítása: Szembesítés - Portrésorozat a magyarországi romagyilkosságok túlélőiről.

A ZENE VILÁGNAPJA Október 1-jén, a Zene Világnapján Budapesten, a Zeneakadémia előtti parkolóban és a város több pontján - a Nyugati téri és a Blaha Lujza téri aluljáróban - ismert zenészek (Szakcsi-Lakatos Béla, Kelemen Barnabás, a Kaláka, a Makám, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, az Új Generáció és mások) dobják fel az arra járók napját; de nemcsak hallgatni lehet, hanem csatlakozni is: aki regisztrál az azenevilagnapja.org honlapon, megteheti ugyanezt az általa kiválasztott helyen. S ha még fel is tölti ide a koncertjéről készült videót, nyerhet is. Pécsett, Európa kulturális fővárosában a Kossuth téren többek közt Ágoston Béla, Lovasi András, Szalóki Ági, Ferenczi György és a Rackajam, Novák Péter, a Balázs Elemér Group és a Csík zenekar lép fel.

IBSEN BÉKÉSCSABÁN Ibsen Háznak keresztelték el Békéscsaba új kulturális központját, hiszen a városközpont egyik műemléki, korábban szakközépiskolaként működő épületében kialakított intézmény létrehozását közel 600 millió forinttal támogatta a Norvég Alap, további 50-50 milliót pedig az Európai Unió és a fenntartó Békés megye tett bele. Mostantól itt tartja stúdió-előadásait a Jókai Színház, ide költözhet a Napsugár Bábszínház, itt próbálhat a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar, itt tanulhatnak kézműves- és színészmesterséget a környékbeli fiatalok. A földszinten étterem nyílik, a kapualjban pedig a Mihály Gábor által bronzba öntött Henrik Ibsen fogadja az érkezőket.

őSZI FESZTIVÁL "A várospolitika változik, de bízom benne, hogy ez a nagyszerű rendezvény minden értékével együtt megmarad a következő években is" - e szavakkal köszönti a programfüzetben Demszky Gábor az immár 19. alkalommal megrendezett Budapesti Õszi Fesztivált. A búcsúzó főpolgármester egyik vitathatatlanul bevált projektjének a jövőjét egy év múlva meglátjuk, most csak annyi bizonyos, hogy október 8-17. között a szokásos sokrétű kínálat várja a kortárs művészet iránt érdeklődőket.

A kortárs persze 40 éves is lehet: az 1970-ben létrehozott Új Zenei Stúdó alapító és később csatlakozó tagjai (Jeney Zoltán, Eötvös Péter, Kocsis Zoltán, Sáry László, Vidovszky László, illetve Csapó Gyula, Dukay Barnabás, Serei Zsolt és Wilheim András) egy évtizedek szerint tagolt, négyrészes hangversennyel emlékeznek meg az évfordulóról, a Millenárison. Egész másfajta, de a slágerek világától éppoly élesen elütő irányzat, az Electronic Body Music kiválóságai szerepelnek a Diesel Klubban (a kanadai Front Line Assembly, a dán Leather Strip és az osztrák mind.in.a.box).

A Trafóban a német Rimini Protokol társulat Müezzin Rádió című előadása hoz hírt Kairó mecsetjeinek változó világáról (lásd: Narancs, 2009. november 26.), a Nemzeti Színházban a grazi Schauspielhaus és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója látható, Peter Handke műve, Az óra, amikor semmit sem tudtunk egymásról, Bodó Viktor rendezésében; a Tháliában a Maladype Színház adja elő Platonovját Balázs Zoltán rendezésében, az Új Színház pedig Márta István Csodálatos mobilvilág című operatóriumát mutatja be, Szálinger Balázs librettójára. A VI. Táncfilm Fesztiválnak a Toldi mozi ad otthont, a Food & Film Fesztiválnak a Kino (itt a vetítések előtt enni is lehet, többek között Sisso, Mautner Zsófia és Nádasdy Ádám főztjéből), Nyári István a BUMBUM Galériában állítja ki új képeit - további részletek a bof.hu honlapon.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.