mi a kotta? - Utca, zenészek

  • .
  • 2010. szeptember 30.

Trafik

Ez a hét is jól kezdődik, alkalmaznánk az originális fordulatot, ha a MaNcs-ciklusok éppenséggel nem a csütörtöki nappal indulnának, hiszen soros ajánlónk első estéjén csupa Bachot kínál számunkra a jó sors. S az még jószerint hagyján, hogy a Bartók rádió tavalyi zongoraversenyének második helyezettje, Licsák Attila a Wohltemperiertes Klavier részleteit (Márványterem, szeptember 30., hat óra), míg a Budapest Barokk Együttes a Goldberg-variációk átiratát fogja eljátszani (Belvárosi Szent Mihály-templom, szeptember 30., hét óra).
Ám ugyanez estén Angol szvittel nyitja és zárja majd előre meghirdetett programját visszajáró kedvencünk, a részben magyar származású parádés pianista, Piotr Anderszewski (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 30., fél nyolc). S jóllehet e hasábokon nem szokás a koncertszervezőket fölemlegetni, ismét nekiszaladva a hangversenyévadot rendre beragyogó "A Zongora" sorozatnak, végre egyszer méltassuk a világnagyságokat immár hagyományszerűen és visszatérő jelleggel a pesti pódiumra kiültető Jakobi Koncert Kft. munkáját! Tudjuk, a hála nem politikai kategória, de a komolyzenével azért szépen összefér, egyszóval: köszönet!

Meglehet, Anderszewski zongoraestje némiképp leárnyékolja majd, ámde mi semmiképpen sem hagyhatjuk szó nélkül a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjét, hiszen a Perényi Miklóst vendégelő program az éppen tíz esztendeje elhunyt Farkas Ferenc életművéből ígér hangzó keresztmetszetet (MTA Díszterem, szeptember 30., fél nyolc). Így például felhangzik majd az az 1973-74-ből származó és Baja város zenekedvelő közönségének ajánlott szvit, melynek címszereplője a XVIII. század nagy magyar kalandosa, Jelky András. A hattételes szvit az egészen Jáváig, Makaóig és Japánig elkóricáló bajai szabólegény történetét meséli, azonban fordulatos vagy hajmeresztő sorsból nem az övé lesz az egyetlen, amely az elkövetkező napok koncertprogramjából elénk toppan majd. Így a Bach és az olasz barokk felcímű templomi hangversenyt a roppant szerelmes természetű és ezért utóbb bérgyilkos által kivégzett Alessandro Stradella egyik szonátája nyitja majd (Szent Mihály-templom, október 1., hét óra), míg a Savaria Szimfonikus Zenekar és Vásáry Tamás Beethoven-estjén éppenséggel a tehetséges muzsikus és végzetesen peches hadvezér, a porosz Lajos Ferdinánd herceg emléke derenghet fel (Nemzeti Hangversenyterem, október 2., fél nyolc).

"Az igazság, ami a világ minden népművészetében, zenei stílusában ezernyi színben mutatkozik meg, képessé tesz bennünket arra, hogy egyetértésre jussunk egymással" - fogalmazott Yehudi Menuhin, midőn a zene világnapjának életre hívása mellett érvelt, s állításának igazságáról a szokott október elsejei utcazenei eseményeken ismételten meggyőződhetünk majd, akár a Blaha Lujza téri aluljáróban, akár a Zeneakadémia előtti parkoló környékén. A zene világnapjának idei nagykövete a gordonka ifjú mestere, Várdai István lesz (képünk mutatja), aki pár nappal később már a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén húzza majd - méghozzá Mihály András Gordonkaversenyét (Operettszínház, október 4., hét óra). A Buchenwaldot megjárt komponista egyébiránt szintúgy beillik a heti program korántsem hétköznapi sorsú szellemalakjai közé - a huszadik büntetőszázadból.

S hogy jól végezzük: Bach-kantátákkal a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar (MTA Díszterem, október 3., fél nyolc), a h-moll misével pedig a záruló Budapesti Barokk Fesztivál (Szent Mihály-templom, október 3., hét óra) kapat majd emberségre bennünket.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.