mi a kotta? - Csata a Csúd jegén

  • .
  • 2010. április 22.

Trafik

Lányokkal cicázik, és alászáll az Alvilágba, Tuoni földjére, hogy ott Tuonela hattyújára vadásszon, rútul megöletik, majd - amint az egy vérbeli mitológiai alaktól méltán elvárható - holtából új életre kél, s visszatér az övéihez - a Kalevala olvasói vagy éppen Kazimir Károly egykori körszínházi működésének figyelmezői mindezekből alighanem már rá is ismertek a léha, ám szeretetre méltó Lemminkäinen alakjára. A finnek Homérosza, Lönnrot Illés eposzában olykor "szépséges Messzevágyó" nevezet alatt emlegetett hérosznak és mondakörének eredetileg ugyan egy teljes operát szánt Jean Sibelius, de egy pazar zenekari szvit még e terv elejtése után is kitelt Lemminkäinen kalandjaiból.
Ennek utolsó tételével, a szeleburdi regealak hazatérését megérzékítő koncertdarabbal zárják pénteki hangversenyüket a Pannon Filharmonikusok, akik ezt megelőzően Sibelius III. - s egyszersmind háromtételes - szimfóniáját is elhúzzák majd nekünk (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 23., fél nyolc).

"Legitt léha Lemminkäjnent / Vetem versemben amarébb, / Hajtom versemet hamarébb, / A dalt másfelé taszítom, / Újabb útra igazítom"- hagyta el hősünket a Kalevala énekmondója, s mi is így teszünk, hisz e héten nemcsak a Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus műsorán (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 25., hat óra) szereplő Sugár Rezső-főmű, az egykor csodált, ma inkább csepült Hősi ének követel figyelmet a heroikus tematika számára, de a Vox Fortissima-bérlet soros eseménye is. Az Akadémiai Kórustársaság, a Nemzeti Énekkar és az MR zenei együtteseinek koncertjén ugyanis - a Bruckner-féle Te Deum nyomában - Prokofjev Alekszandr Nyevszkij emlékezetének szentelt filmzenei kompozíciója hangzik majd fel (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 24., fél nyolc). Az Oroszországban az elmúlt évek során több ízben is a nemzet legnagyobb hősének megszavazott históriai alak Szergej Eizenstein remekművének, a németellenes intencióval megrendelt, majd a Molotov-Ribbentrop-paktumot követően a dobozba visszazárt Jégmezők lovagjának köszönhette e muzsikát, s Prokofjev jócskán ki is tett magáért, amint arról most saját fülünkkel is meggyőződhetünk.

A középkori fejedelem (képünkön Nyikolaj Cserkaszov a vitéz uralkodó vértezetében) mellett e héten kortárs trónörökösök is a koncertdobogóra vonulnak, méghozzá az Akadémia dísztermében, ahol is Baráti Kristóf, Fülei Balázs, Várdai István és Berkes Kálmán ad majd kamaraestet Ravel és Messiaen műveiből szemezgetve (április 26., fél nyolc). A trónörökösök egyike, Baráti Kristóf két nappal később, szerdán azután már a Concerto Budapest Brahms-műsorán bűvöli nyirettyűjét - Fenyő László társaságában és Kocsis Zoltán szoros felügyelete alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 28., fél nyolc).

A mitológiától, a halál után feltámadó hőstől és a nőbolondítástól persze akár a heti fővendég koncertje felé is kanyarodhatnánk, hiszen Jos van Immerseel zenekara, az átfordítva is a fundátor beszélő nevét viselő Anima Eterna programjának középpontjában a C-dúr "Jupiter" szimfónia áll (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 27., fél nyolc). A csélcsap antik főistenről mindazonáltal inkább egy más alkalommal szólunk, s most a hét Chopin-koncertjeivel zárjuk ajánlónkat: kedden a Pleyel-zongorát használó Szilasi Alex és kollégái adnak "Best of Chopin" felcímű hangversenyt (MTA Díszterem, április 23., fél nyolc), hétfőn pedig Csalog Gábor márványtermi műsora (április 26., hat óra) idézi majd a lengyel kultúrhérosz törékeny alakját.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”