rés a présen - A közönségnek is élnie kell - Temesvári Balázs (T.Bali) zenész

  • .
  • 2009. augusztus 20.

Trafik

rés a présen: A Moszkva tér című film zenéjéről ismertük meg a nevedet. Mi volt előtte, kikkel dolgoztál? Temesvári Balázs: Kortárs táncszínházzal és színházi zeneszerzéssel foglalkoztam, egykoncertes zenekariperformanszokat készítettem.
Szemző Tiborral kezdtem el dolgozni. Talán a Moszkva tér volt az egyik első olyan film, ami elindíthatta a generációmat, hogy végre teret és lehetőségeketkapjon a filmes szakmától. A kilencvenes években mindenki könnyebben talált egymásra, kevesebb volt a szórakozóhely, de az a kevés az erősebb.

rap: Úgy jellemzed a zenédet, hogy romantikus biodark. Mit értsünk ez alatt?

TB: Önmagunk tömege máshogy. Egy többtonnás fekete monolitkő egy gyertyaláng élén egyensúlyozva. Romantikus fajta vagyok, szeretem a klasszikusokat és a lassú tempót. A bio része a kísérletezést jelenti, hanggyűjtést, természetességet és véletlenszerűséget. A dark meg az építészet, a gótika, a szellemvilág.

rap: Milyen viszonyban van a zenekari és a színházi munka?

TB: Megpróbálom a színházi tapasztalataimat átmenteni az undergroundzenei környezetbe, és fordítva. Mindennek a lényege, hogy hatást érj el, és gondolkodásra ösztökélj, például egy parti közönségét a buli közepén. A színházi helyzetekben meg pont fordítva, az ösztöneivel kell felfognia a nagyérdeműnek a darabot, hogy "tomboljon", reagáljon, szívja magába, és ezt a figyelmet éreztesse is az előadóval. A közönségnek is élnie kell.

rap: A Cöxpoön kávéházban rezidens zenész vagy.

TB: A Cökxpoönban (Cöxpoön Ambient-bulik, Cökxpoön Ambient Café Theater a Bp. IX., Soroksári út 8-10-ben) együtt nőttünk föl, barátok, alkotók. Ez egy tízéves történet, sokkal több mint fellépés. Az életem szerves része, de több olyan átalakuláson is keresztülment, amivel nem tudtam azonosulni és egyetérteni. A Cöki kávézó is egy nagy rendrakás előtt áll.

rap: Milyen koncertjeid, fellépéseid lesznek a közeljövőben?

TB: A Sziget után A38, több klubkoncert, aztán Szemzővel a MűPában "Az élet vendége" című előadás bemutatója, aminek Törőcsik Mari a főszereplője (www.csomafilm.hu), majd Peter Ogival lépek fel, aki egy nagyszabású koncertelőadást készít a Millenárisban novemberben. A saját zenekarom a Noise of Irrational, ami magában foglal egy akusztikus, illetve egy hagyományosabb értelemben vett zenekari formát, legközelebb a Magyar dal napján Péterfy Borival adunk elő pár dalt, de mellette egy live act anyaggal is koncertezünk, ami egy T.Bali-szóló, egy-egy elektronikus műfajokban elszállt kolléga közreműködésével. Nem bírok egyféle dolog mellett leragadni, talán ezért is alakult ki körülöttem nehezen egy rajongói kör, de folyamatosan jelen vagyok. Érdemes a www.r33.hu kollektíva, művésztelep oldalára ellátogatni, illetve a Metropol studio anyagait figyelni, ahol többek között mint afféle művészeti koordinátor, producer is dolgozom. Sok minden alakul ki most a zenei szakmában, akár az infrastruktúra, akár az emberi hozzáállások tekintetében. Remélem, pár éven belül a magyarországi underground zenei élet is méltóbb figyelmet kap.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.