tévésmaci - Madarak a viharban

  • .
  • 2010. szeptember 9.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché lent iszogattak az Arbat végén álló Hotel Belgrád dolláros pincebárjában Szergej Mihailovics Szorkinnal, odakinn hideg tél volt, az utcákon óriási halmokban állt az összefagyott hó, a házak közt süvített a metsző északi szél. Miről beszélsz, Sztrelok? - nézett át az asztal és a vodkáspoharak fölött egyenest az NKVD egykori felderítőtisztjének vizes kék szemébe Troché.
Ha nem jár a komp, cseszhetitek az egészet - ismételte meg lassan forgó nyelvvel, de teljesen érthetően az ittasság küszöbén ingó felsőtesttel várakozó ötvenes férfi. A Weiss Manfréd-aranyak a budafoki pincerendszer szellőztetőházacskáiban vannak, de csak akkor találjátok meg őket, ha Csepelről, a Rózsa utcai komppal keltek át a Vágóhíd utcai hajóállomáshoz. Ott van az útmutatás, a Dunán. Utána át kell valami aluljárószerű lyukon menni a vasút alatt, majd egyenest keresztül a főúton, van ott valami villamos is, azt hiszem, a 43-as, és szemben tán egy ajtón vagy kapun át, van fölfelé egy gyalogút. Afféle kaptató, aminek a jobb oldalán le lehet nézni a borgyár udvarába, ahová a szállítókocsik bejárnak, aztán elhaladtok - ugyancsak jobboldalt - egy sorház mellett, s már kinn is vagytok a szellőzőknél. Mindenre tűpontosan emlékszem, nem téveszthetitek el. De nem mentek semmire, ha nem látjátok meg a Dunán - a kompról, csakis a kompról, nem valami lélekvesztőről - a jelet, ami tulajdonképpen egy térkép. Istenem, micsoda idők voltak, esett ki a szerepéből egy pillanatra a nyugdíjas kém. Kiitta a vodkáját, intett Sztupáéknak, hogy jó lesz, ha tartják vele a lépést, aztán odahívta a kisasszonyt is, hogy hozzon még egy kört. Mi sajnos nem kérünk többet, mert mennünk kell, kezdődik a tévéműsor. És az asztalnál csak ők hárman maradtak...

Pénteken este nyolckor a Cinemax egy sűrűn játszott klasszikussal hozakodik elő: ugyancsak kémfrontról integet A mandzsúriai jelölt. A mai román film lepapírozott megdicsőülésének levetítésére tíz után tíz perccel kerít sort az m2 (4 hónap, 3 hét, 2 nap) - ha azt mondom, hogy decensen didaktikus műalkotás, minimum udvarias voltam.

Szombaton viszont már egy előtt öt perccel felállhatunk az ebédlőasztal mellől, mert kezdődik a ViaSat3-on a Huckleberry Finn kalandjai. Apropó, szobrot Mark Twainnek minden általános iskola udvarára! Este fél tizenegykor Spike Lee filmje ugyanitt, a Nepperek, sok kitűnő színésszel, csak hát a helyzet az, hogy a mondott Lee nem csinált életében egy jó nagyfilmet sem, két remeklése van: egy klip Michael Jacksonnak és egy tízperces rövidfilm arról a kortynyi időről, amikor Al Gore tűnt győztesnek. Apropó, Al! Alfa Rómeó és Júlia a Filmmúzeumon este kilenckor, melyben Latinovits Zoltán egy Trabanttal szívatja szénné a nyugati kocsit hajtó Nagy Attilát, de a dolog természetesen Ruttkai Éva bőrére megy. Ugyanekkor a TCM A törvényen kívüli Josey Walest adja, ami ugyan egy Clint Eastwood rendezte western, de távolról sem A fennsíkok csavargója.

Vasárnap időviharba keveredünk, és az ősi első Csillagok háborúja és az ősi első Indiana Jónás, Az elveszett frigyláda fosztogatói közt választhatunk, előbbi hét előtt a tv2-n, utóbbi nyolc után a Film+-on - brrrrr. 'szinte jóakarótok, Televízió Smár persze az éjjel egykor a Filmmúzeumon kezdődő Happy Endet ajánlja, melyben Milos Macourek küzd meg Karinthy Frigyessel, khm, félnehézsúlyban.

Hétfőre ismét találtunk egy dokumentumfilmet, sőt egy sorozat első részét, de leginkább csak azért, hogy végre - fájdalmasan hosszú szünet után - ismét feltehessünk egy találós kérdést, valami rendesebb szekszárdi vörösért. Tehát az m2-n 0.40-kor Raszputyin - A csillagok felett orosz dokuszéria. Mi volt a csóka keresztneve? Utánanézni nem épp elegáns megoldás. Volt egy krimi a ViaSaton 22.40-kor, a Kiképzés - mit mondjak, én bírtam. Mindig bírom.

Kedden Szegénylegények a Filmmúzeón 23.15-kor, előtte Visconti, utána Bertrand Blier (a jóarcú Bernard fia).

Szerdán Dekameron a Cinemaxon éjjel 2.35-kor, és a Zelig 20.30-kor az MGM-en.

És annyi. Le a tévével!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.