tévésmaci - Madarak a viharban

  • .
  • 2010. szeptember 9.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché lent iszogattak az Arbat végén álló Hotel Belgrád dolláros pincebárjában Szergej Mihailovics Szorkinnal, odakinn hideg tél volt, az utcákon óriási halmokban állt az összefagyott hó, a házak közt süvített a metsző északi szél. Miről beszélsz, Sztrelok? - nézett át az asztal és a vodkáspoharak fölött egyenest az NKVD egykori felderítőtisztjének vizes kék szemébe Troché.
Ha nem jár a komp, cseszhetitek az egészet - ismételte meg lassan forgó nyelvvel, de teljesen érthetően az ittasság küszöbén ingó felsőtesttel várakozó ötvenes férfi. A Weiss Manfréd-aranyak a budafoki pincerendszer szellőztetőházacskáiban vannak, de csak akkor találjátok meg őket, ha Csepelről, a Rózsa utcai komppal keltek át a Vágóhíd utcai hajóállomáshoz. Ott van az útmutatás, a Dunán. Utána át kell valami aluljárószerű lyukon menni a vasút alatt, majd egyenest keresztül a főúton, van ott valami villamos is, azt hiszem, a 43-as, és szemben tán egy ajtón vagy kapun át, van fölfelé egy gyalogút. Afféle kaptató, aminek a jobb oldalán le lehet nézni a borgyár udvarába, ahová a szállítókocsik bejárnak, aztán elhaladtok - ugyancsak jobboldalt - egy sorház mellett, s már kinn is vagytok a szellőzőknél. Mindenre tűpontosan emlékszem, nem téveszthetitek el. De nem mentek semmire, ha nem látjátok meg a Dunán - a kompról, csakis a kompról, nem valami lélekvesztőről - a jelet, ami tulajdonképpen egy térkép. Istenem, micsoda idők voltak, esett ki a szerepéből egy pillanatra a nyugdíjas kém. Kiitta a vodkáját, intett Sztupáéknak, hogy jó lesz, ha tartják vele a lépést, aztán odahívta a kisasszonyt is, hogy hozzon még egy kört. Mi sajnos nem kérünk többet, mert mennünk kell, kezdődik a tévéműsor. És az asztalnál csak ők hárman maradtak...

Pénteken este nyolckor a Cinemax egy sűrűn játszott klasszikussal hozakodik elő: ugyancsak kémfrontról integet A mandzsúriai jelölt. A mai román film lepapírozott megdicsőülésének levetítésére tíz után tíz perccel kerít sort az m2 (4 hónap, 3 hét, 2 nap) - ha azt mondom, hogy decensen didaktikus műalkotás, minimum udvarias voltam.

Szombaton viszont már egy előtt öt perccel felállhatunk az ebédlőasztal mellől, mert kezdődik a ViaSat3-on a Huckleberry Finn kalandjai. Apropó, szobrot Mark Twainnek minden általános iskola udvarára! Este fél tizenegykor Spike Lee filmje ugyanitt, a Nepperek, sok kitűnő színésszel, csak hát a helyzet az, hogy a mondott Lee nem csinált életében egy jó nagyfilmet sem, két remeklése van: egy klip Michael Jacksonnak és egy tízperces rövidfilm arról a kortynyi időről, amikor Al Gore tűnt győztesnek. Apropó, Al! Alfa Rómeó és Júlia a Filmmúzeumon este kilenckor, melyben Latinovits Zoltán egy Trabanttal szívatja szénné a nyugati kocsit hajtó Nagy Attilát, de a dolog természetesen Ruttkai Éva bőrére megy. Ugyanekkor a TCM A törvényen kívüli Josey Walest adja, ami ugyan egy Clint Eastwood rendezte western, de távolról sem A fennsíkok csavargója.

Vasárnap időviharba keveredünk, és az ősi első Csillagok háborúja és az ősi első Indiana Jónás, Az elveszett frigyláda fosztogatói közt választhatunk, előbbi hét előtt a tv2-n, utóbbi nyolc után a Film+-on - brrrrr. 'szinte jóakarótok, Televízió Smár persze az éjjel egykor a Filmmúzeumon kezdődő Happy Endet ajánlja, melyben Milos Macourek küzd meg Karinthy Frigyessel, khm, félnehézsúlyban.

Hétfőre ismét találtunk egy dokumentumfilmet, sőt egy sorozat első részét, de leginkább csak azért, hogy végre - fájdalmasan hosszú szünet után - ismét feltehessünk egy találós kérdést, valami rendesebb szekszárdi vörösért. Tehát az m2-n 0.40-kor Raszputyin - A csillagok felett orosz dokuszéria. Mi volt a csóka keresztneve? Utánanézni nem épp elegáns megoldás. Volt egy krimi a ViaSaton 22.40-kor, a Kiképzés - mit mondjak, én bírtam. Mindig bírom.

Kedden Szegénylegények a Filmmúzeón 23.15-kor, előtte Visconti, utána Bertrand Blier (a jóarcú Bernard fia).

Szerdán Dekameron a Cinemaxon éjjel 2.35-kor, és a Zelig 20.30-kor az MGM-en.

És annyi. Le a tévével!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.