Állomásról állomásra VIII.: A múltat megtalálni (Sátoraljaújhely)

Tranzit

A 19. század utolsó negyedétől Trianonig a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal felező-, illetve csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás egykori jelentőségének állított emléket a MÁV és a városvezetés egy csodálatosan renovált épületben. Az illő forgalom azonban hiányzik.

A 19. század utolsó negyedétől Trianonig a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal felező-, illetve csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás egykori jelentőségének állított emléket a MÁV és a városvezetés egy csodálatosan renovált épületben. Az illő forgalom azonban hiányzik.

Sátoraljaújhely, mely Rákóczitól Kölcseyn és Kossuthon át egészen Fejti Györgyig nyilvántartja a vonzáskörzetéhez kötődő történelmi figurákat, a rendszerváltás utáni tíz évet lényegében átaludta. Az északkelet-magyarországi határszél városának zsákutca jellege leginkább a vasútállomáson volt tetten érhető, hiszen az egykori vármegyeközpontnak emelt óriási épülettel sem a tulajdonosok, sem az utasok nem tudtak mit kezdeni. Az pedig az érkezők és indulók hangulatát is alapvetően meghatározta, hogy a járműbontóba váró roncsok, kiszolgált mozdonyok és szerelvények is az állomás előtti síneken várakoztak.

Aztán néhány éve, amikor még futott a MÁV-nál állomásrekonstrukciós program, és a miskolci, illetve szerencsi vasútállomás felújítása is befejeződött, a megye

valaha legtekintélyesebb

kisvárosi állomását sem merték kihagyni. Annál is inkább, mert jó egy évtizedes ígérgetés után ekkortájt készült el végre az előírás-szerűen magasított peron, amely mögött a funkciótlan, teljesen leromlott állapotú épület több mint szégyellnivalónak számított. (Még akkor is így van ez, ha az itteni vasutasok többsége máig neheztel Koltai Róbertre, amiért a történetileg valóban itt játszódó Sose halunk megbe nem filmezte bele az ötvenes évek óta változatlan állapotban hagyott vasútállomás érkezési oldalát.)

Az újjáépítésnél az államvasutaknál - nem csak takarékosságból - az is felmerült, hogy a 18 ezres városhoz és alig tucatnyi (jelenleg éppen 16) érkező és induló vonathoz illeszkedő méretarányosításnak vessék alá a kétszintes, vásárcsarnok nagyságú, eredeti funkcióinak többségét már legalább 50 évvel korábban elvesztő épületet, de az ötlet a műemlékvédelmiseknek köszönhetően gyorsan hamvába holt. A teljes egészében alig egy éve elkészült sátor-aljaújhelyi vasútállomás szinte az 1900-as évek előtti eredeti nagyságában épült újjá. A több százmillió forintos, teljes át- és újjáépítés annak az 1898-ban kibővített állomásépületnek a főbb jegyeit élesztette újjá, mely az egykori Zemplén vármegye pénz-, termény- és egyéb áruforgalmának több mint kétharmadát, illetve az évi 12 országos vásáron itt megjelent 2500 kofa logisztikai kiszolgálását teljesítette. Mindezt nagyjából abban a formában, ami miatt a Kassa, Szerencs vagy Csap irányába utazók mellett kedvelt helye volt a városi polgárságnak is, akik bálok mellett anno vívóbemutatókat és képkiállításokat is rendeztek az akkor konyhájáról is híres restiben.

A megaprojektbe

az is belefért, hogy az épület sokáig sárga (olykor tüdőszínű részekkel) és mélyzöld színvilága helyére fehér alapon halványvörös és napszítta MDF-zöld színek kombinációja került - igaz, a váltás jogosságát nagy képzelőerővel akár a korabeli fekete-fehér fényképekből is ki lehet olvasni. A régi nagyság kidomborítása mellett a funkciókeresés is fontos szempont volt. Ezt nemcsak a hat, teljesen lerobbant és egyszerre soha nyitva nem tartó pénztár két korszerűre cserélése igazolja, hanem hogy az emeleten ma szociális bérlakások vannak, az egykori terménytárolók helyén pedig a Borsod Volán helyi bürokráciája kapott helyet. Az állomásépületen belül a ma is vasúti közlekedéshez használt területeken szimbiózisba hozták a százéves időutazást sejtető padokat a modern burkolóelemekkel és ízléses faldekorációkkal. Mindezt a váróteremben állva hagyott eredeti öntöttvas tartóoszlop koronázza meg. Igaz, az nehezen megfejthető talány, hogy egy szórt falfényekkel világított teremben miért feketére mázolták a díszes, ám így magából alig valamit megmutatni tudó mementót. Azonban a peron felőli oldalon, az eresz alá szerelt világítótestek valóban bámulatosak. Ilyesmit legfeljebb a prágai belváros utcáin láthat az ember.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.