Állomásról állomásra VIII.: A múltat megtalálni (Sátoraljaújhely)

Tranzit

A 19. század utolsó negyedétől Trianonig a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal felező-, illetve csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás egykori jelentőségének állított emléket a MÁV és a városvezetés egy csodálatosan renovált épületben. Az illő forgalom azonban hiányzik.

A 19. század utolsó negyedétől Trianonig a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal felező-, illetve csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás egykori jelentőségének állított emléket a MÁV és a városvezetés egy csodálatosan renovált épületben. Az illő forgalom azonban hiányzik.

Sátoraljaújhely, mely Rákóczitól Kölcseyn és Kossuthon át egészen Fejti Györgyig nyilvántartja a vonzáskörzetéhez kötődő történelmi figurákat, a rendszerváltás utáni tíz évet lényegében átaludta. Az északkelet-magyarországi határszél városának zsákutca jellege leginkább a vasútállomáson volt tetten érhető, hiszen az egykori vármegyeközpontnak emelt óriási épülettel sem a tulajdonosok, sem az utasok nem tudtak mit kezdeni. Az pedig az érkezők és indulók hangulatát is alapvetően meghatározta, hogy a járműbontóba váró roncsok, kiszolgált mozdonyok és szerelvények is az állomás előtti síneken várakoztak.

Aztán néhány éve, amikor még futott a MÁV-nál állomásrekonstrukciós program, és a miskolci, illetve szerencsi vasútállomás felújítása is befejeződött, a megye

valaha legtekintélyesebb

kisvárosi állomását sem merték kihagyni. Annál is inkább, mert jó egy évtizedes ígérgetés után ekkortájt készült el végre az előírás-szerűen magasított peron, amely mögött a funkciótlan, teljesen leromlott állapotú épület több mint szégyellnivalónak számított. (Még akkor is így van ez, ha az itteni vasutasok többsége máig neheztel Koltai Róbertre, amiért a történetileg valóban itt játszódó Sose halunk megbe nem filmezte bele az ötvenes évek óta változatlan állapotban hagyott vasútállomás érkezési oldalát.)

Az újjáépítésnél az államvasutaknál - nem csak takarékosságból - az is felmerült, hogy a 18 ezres városhoz és alig tucatnyi (jelenleg éppen 16) érkező és induló vonathoz illeszkedő méretarányosításnak vessék alá a kétszintes, vásárcsarnok nagyságú, eredeti funkcióinak többségét már legalább 50 évvel korábban elvesztő épületet, de az ötlet a műemlékvédelmiseknek köszönhetően gyorsan hamvába holt. A teljes egészében alig egy éve elkészült sátor-aljaújhelyi vasútállomás szinte az 1900-as évek előtti eredeti nagyságában épült újjá. A több százmillió forintos, teljes át- és újjáépítés annak az 1898-ban kibővített állomásépületnek a főbb jegyeit élesztette újjá, mely az egykori Zemplén vármegye pénz-, termény- és egyéb áruforgalmának több mint kétharmadát, illetve az évi 12 országos vásáron itt megjelent 2500 kofa logisztikai kiszolgálását teljesítette. Mindezt nagyjából abban a formában, ami miatt a Kassa, Szerencs vagy Csap irányába utazók mellett kedvelt helye volt a városi polgárságnak is, akik bálok mellett anno vívóbemutatókat és képkiállításokat is rendeztek az akkor konyhájáról is híres restiben.

A megaprojektbe

az is belefért, hogy az épület sokáig sárga (olykor tüdőszínű részekkel) és mélyzöld színvilága helyére fehér alapon halványvörös és napszítta MDF-zöld színek kombinációja került - igaz, a váltás jogosságát nagy képzelőerővel akár a korabeli fekete-fehér fényképekből is ki lehet olvasni. A régi nagyság kidomborítása mellett a funkciókeresés is fontos szempont volt. Ezt nemcsak a hat, teljesen lerobbant és egyszerre soha nyitva nem tartó pénztár két korszerűre cserélése igazolja, hanem hogy az emeleten ma szociális bérlakások vannak, az egykori terménytárolók helyén pedig a Borsod Volán helyi bürokráciája kapott helyet. Az állomásépületen belül a ma is vasúti közlekedéshez használt területeken szimbiózisba hozták a százéves időutazást sejtető padokat a modern burkolóelemekkel és ízléses faldekorációkkal. Mindezt a váróteremben állva hagyott eredeti öntöttvas tartóoszlop koronázza meg. Igaz, az nehezen megfejthető talány, hogy egy szórt falfényekkel világított teremben miért feketére mázolták a díszes, ám így magából alig valamit megmutatni tudó mementót. Azonban a peron felőli oldalon, az eresz alá szerelt világítótestek valóban bámulatosak. Ilyesmit legfeljebb a prágai belváros utcáin láthat az ember.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.